آرامگاه گاندی ، در جستجوی صلح در باغ راج گات

آرامگاه مهاتما گاندی

تو سفر اخیرم به هند، یک روز کامل رو گذاشتم کنار برای دیدن آرامگاه گاندی، رهبر بزرگ هندوستان. من عاشق تاریخ و فرهنگم و دیدن جایی که یک شخصیت بزرگ تاریخی توش دفن شده، همیشه برام جذاب بوده و خب اگر بخوام بدون اغراق نظرم رو راجع به آرامگاه گاندی در دهلی بگم باید اشاره کنم که مقبره گاندی و باغ راج گات مثل یک سراب بود! جایی که صداها توی گوش کمرنگ میشن و روحت به دنبال صلح و برای آشتی کردن و آشتی دادن به پرواز درمیاد. البته خب این حس شاعرانه مختص من بود و اگر شما به هند سفر کنید، ممکنه به جای اینا که گفتم به کثیف بودن یا نبودن هندی ها فکر کنید. بگذریم. بیاید تا با این جاذبه گردشگری دهلی هند آشنا بشید.

فهرست مطالب

آرامگاه گاندی کجاست؟

آرامگاه گاندی که به “باغ راج گات” معروفه، تو قلب دهلی نو، پایتخت هند قرار داره. یک فضای سبز بزرگ و قشنگ که پر از درخت و گلِ و حال خوبه. آرامگاه یک سکوی مرمری ساده داره و بدون هیچ تشریفاتی یک گوشه از این باغ قرار گرفته و خاکستر گاندی توش قرار داده شده.

گاندی که بود و چه کرد؟

خب من نمیخوام اینجا درباره تاریخچه آرامگاه بگم و بحث رو ببرم سمت این که گاندی کیست و چه کرد و فلسفه ش چیه. فقط دوست دارم حس و حال اونجا رو براتون ترسیم کنم. خب برای اینکار هم لازمه که درحد اطلاعات عمومی دبستان، بدونید گاندی کی بوده؟

مهانداس کارامچاند گاندی، مشهور به ماهاتما گاندی، رهبر سیاسی و معنوی هند بود که نقشی کلیدی در استقلال این کشور از استعمار بریتانیا داشت. گاندی با استفاده از فلسفه آهیمسا یا عدم خشونت، مردم هند را به مبارزه علیه ظلم و ستم بریتانیایی‌ها رهبری کرد.

گاندی در گجرات هند به دنیا اومد و پس از تحصیلات حقوق در لندن، به آفریقای جنوبی رفت و به مبارزه با تبعیض نژادی علیه هندی‌ها مشغول شد. بعد از بازگشت به هند گاندی به رهبر برجسته جنبش استقلال‌طلبی تبدیل شد و سرانجام، در سال 1947 هند به استقلال رسید.

گاندی در 30 ژانویه 1948 توسط یک هندوی افراطی ترور شد. ترور گاندی یک اتفاق خیلی تلخ برای مردم هند بود که تازه به استقلال رسیده بودن و هنوز طعم آزادی رو نچشیده بودن! خلاصه که خاکستر گاندی (نمیدونم کی و چجوری و چرا) به باغ راج گات در دهلی نو منتقل شد و این مقبره ساده و بی آلایش براش ساخته شد. 

حس و حال باغ راج گات و هزینه ورودی

وقتی به درب ورودی باغ راج گات رسیدم، چند تا گروه بچه مدرسه‌ای اونجا بودن که برای اردو اومده بودن مقبره گاندی رو ببینن. دیدن اون همه بچه و جمعیت هندی که برای زیارت گاندی اومده بودن برام جالب بود، البته خب به نسبت جمعیت 1 میلیارد و 500 میلیون نفری هند، کاملا طبیعیه که در سفر به هند از هر 10 نفری که اطرافت میبینی، 10 نفر هندی باشن! 

شاید به خاطر همینه که هندی ها خیلی به توریست ها علاقه دارن. نمیتونم بگم که اونروز و فقط جلوی درب ورودی آرامگاه گاندی چندتا سلفی به مردم هند گرفتم!! 🙂 شاید به خاطر روشن بودن رنگم هم بوده باشه. خلاصه رفتم و وارد محوطه باغ راج گات شدم. 

وقتی وارد محوطه آرامگاه شدم، یه حس آرامش عجیبی بهم دست داد. انگار تمام دغدغه‌ها و اضطراب‌هام از بین رفتن. سکوت و آرامش حاکم بر فضا، عظمت و بزرگی گاندی رو به وضوح نشون میداد. برای ورود به محوطه ای که قبر گاندی قرار داره باید کفش هاتون و دربیارید و به کفش داری تحویل بدید. یک موسیقی خیلی آرام هندی هم داشت پخش میشد که هیچ ایده ای ندارم که چی بود؟ ترانه بود یا آواز محلی یا دعا؟ هرچی که بود حس معنوی اونجا رو هزار برابر میکرد.

حس میکردم که خدایان هندو، شیوا، کریشنا، ویشنو، برهما، گانش و هزاران خدای دیگه که به این سرزمین خدایی کردن همه و همه اینجا حضور دارن. معماری آرامگاه گاندی به شکلی بود که میتونستی به بالای سازه بری و از بالا هم دور مقبره طواف کنی. 

مقبره و آرامگاه گاندی

هزینه ورودی باغ راج گات و ساعت بازدید

نمیدونم که آیا روزی که من به مقبره گاندی رفتم روز خاصی بود که هزینه ورودی ازم نگرفتن و رایگان بود یا این که کلا بازدید از این جاذبه هند ورودی نداره. اما برای احتیاط بهتره که حدود 500 روپیه همراهتون داشته باشید برای پرداخت هزینه ورودی.

 درباره ساعت بازدید از آرامگاه گاندی هم باید بگم که هر روز از صبح تا غروب بازه، به جز دوشنبه‌ها. مثل همه مکان‌های مذهبی هند، باید لباس‌های پوشیده و مناسب بپوشید تا بتونید از این جاذبه دیدن کنید و این که کلا هندیا (لااقل اون چندصد میلیون نفری که من دیدم) خیلی لباس های باز و خارج از عرف نمیپوشن.

ملاقات با صلح در مقبره گاندی

دیدن آرامگاه گاندی، یه تجربه عمیق و به یاد موندنی برای من بود. این سفر باعث شد تا بیشتر با شخصیت و فلسفه گاندی آشنا بشم و یه بار دیگه به عظمت و بزرگی این مرد بزرگ پی ببرم. اگه شما هم به تاریخ و فرهنگ هند علاقه دارید، دیدن آرامگاه گاندی رو بهتون پیشنهاد میکنم. اگر این پیشنهاد سفر در سفرادوایز رو دوست داشتید حتما تو کامنت ها بهم بگید.

منبع عکس دوم: الی گشت 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *