موزه زمان یا تماشاگه زمان تهران نگین آبی در دل باغ قاجاری

موزه-تماشاگه-زمان

آبی، رنگ مورد علاقه منه و عاشق معماری ایرانیم.. حالا فرض کنید که یک اثر معماری با گچبری آبی پیدا کرده باشم، یجایی گوشه و کنار شهر، چه حالی بهم دست میده؟ قطعا شگفت زده میشم. میخوام شما رو هم شگفت زده کنم. مطمئنم بعد از خوندن این متن و دیدن عکسای آبی و خوش رنگ موزه زمان تهران یا تماشاگه زمان در اولین فرصت، چند ساعتی مرخصی می گیرید و میرید تا موزه ساعت رو ببینید.

مگه میشه کسی با دیدن گچبری های فوق العاده و پس زمینه آبی روشن این ساختمان به وجد نیاد؟ از ساعت های فوق العاده ای که داخل این بنا نگه داری میشه، بگذریم (که خودش جای بحث داره) اصلِ صحبت من با معماری فوق العاده زیبای این بنا است که منو مجذوب خودش کرد و شمارو.

ساختمانی با معماری ویژه که به دلیل نگه داری ساعت های اهدایی از دوره های مختلف داخل اون، به موزه زمان، موزه ساعت یا تماشاگه زمان معروف شده. یک نگین آبی رنگ خوشگل، که وسط باغ های زعفرانیه قرار داره. جایی که مطئنم که شما رو سر کیف میاره. پس با من همراه باشید تا یکم بیشتر درباره این جاذبه گردشگری تهران بدونید.

موزه زمان یا موزه ساعت کجاست؟

سوال مهم اینه که موزه زمان کجاست؟ یا چجوری بریم موزه زمان؟ در ادامه آدرس و مشخصات کامل موزه تماشاگه زمان رو ببینید و یادتون باشه هرگز حتی یک روز هم برای بازدید از این جاذبه زیبا در تهران، غفلت نکنید که پشیمون میشید. 

موزه زمان در خیابان زعفرانیه تهران است. برای رفتن به موزه ساعت با استفاده از BRT می تونید از بی آر تی های راه آهن-تجریش استفاده کنید. ایستگاه زعفرانیه پیاده شده و با حدود 5 دقیقه پیاده روی به سمت چهارراه پرزین بغدادی و محل موزه ساعت برسید. 

البته با استفاده از مترو هم میتونید به این لوکیشن زیبا برای عکاسی برید. کافیه ایستگاه مترو تجریش، از قطار پیاده شید و بعد با استفاده از تاکسی یا بی آر تی های تجریش، به ابتدای خیابان زعفرانیه برید و کمی پیاده روی کنید تا به محل موزه برسید.

آدرس موزه زمان: تهران، خیابان زعفرانیه، نبش خیابان پرزین بغدادی، موزه زمان و شماره تماس: ۰۲۱-۲۲۴۱۷۳۳۶

روزهای بازدید: یکشنبه تا جمعه، ساعت 9 تا 18:30 عصر 

زمان بازدید: حدود نیم روز 

هزینه ورودی موزه ساعت: هر نفر ایرانی، 10 هزار تومان

* برای صرف صبحانه، ناهار یا میان وعده می توانید از رستوران موجود در مجموعه استفاده کنید.

تاریخچه موزه ساعت زعفرانیه

تا به اینجا، تا حدودی با موزه ساعت یا همون موزه زمان زعفرانیه آشنا شدید، اما بد نیست تا کمی هم در خصوص تاریخچه این بنا و موزه صحبت کنیم. ساختمان این موزه به 80 سال پیش، اما باغ پیرامونش به اواخر دوره قاجاریه میرسه.

این موزه با مساحت 5000 متر مربع و 700 متر زیربنا، یک بنا و جاذبه با قدمت بالاست. این باغ زمانی بخشی از باغ فردوس بوده که به معیرالممالک یعنی داماد ناصرالدین شاه تعلق داشته.

حالا فرض کنید که چه لذتی داره که در باغ و محوطه ای قدم بزنید که روزی برای یکی از نزدیکان شاه قاجاری بوده!! اما بعد از مرگ داماد ناصرالدین شاده، این باغ به دست پسرش میرسه که از درختان باغ برای ساخت کوره های تهران استفاده کرده و درختان رو قطع میکنه!

عبدالله خان منصور در سال ۱۳۰۴ اقدام به خرید این ملک میکنه و در ادامه خرید و فروش ها، این ملک به دست حسین خداداد میرسه. حسین خداداد دستور مرمت هایی رو روی این سازه میده. اما این مرمت ها صرفا از جنبه سازه ای نبوده و در واقع تمام زیبایی هایی که هم اکنون در موزه زمان تهران مشاهده میکنید، در ادامه همین مرمت ها اتفاق می افته.

در سال ۱۳۴۵ حاج عبدالکریم نوید تهرانی به‌همراه ۴۰ نفر، کار گچ‌ بری این ساختمان را شروع می کنن. گچ بری که در نوع خودش نمونه کم نظیری از زیبایی های هنر گچ بری ایرانی محسوب میشه.

حسین خداد عاشق فرش بوده و در گچ بری ها هم از طرح ها و نقش های مختلف فرش ایرانی استفاده شده. اما جالبه بدونید که بعد از تکمیل این بنا، حسین خداد تنها یک سال در این خانه زندگی کرد و قبل از انقلاب به امریکا مهاجرت کرد.

بعد از انقلاب هم این ساختمان توسط بنیاد مستضعفان مصادره و در سال ۱۳۷۸ به همت موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد، عنوان موزه زمان رو دریافت کرد و بازدید از آن برای همه ممکن شد.

دیدنی های موزه تماشاگه زمان

اگر قصد بازدید از موزه تماشاگه زمان تهران را داشته باشید، صرف نظر از بقیه موارد، صرفا تماشای معماری زیبا و دیدنی این بنا، شما را سرگرم خواهد کرد. نمای بیرونی با گچبری های زیبا در پس زمینه آبی رنگ و داخل بنا با گچ بری های متنوع و شاهکار واقعا بینظیرند.

اما اگر علاقه به دیدن ساعت های قدیمی دارید و آرزو داشتید که یک کلکسیونر ساعت بودید هم این موزه برای شما مناسب است. می توانید تمامی ساعت های قدیمی، اهدایی و نفیس که از اواخر قاجار به جا مانده را تماشا کنید. 

همچنین داخل محوطه موزه زمان چند رستوران نیز وجود دارد که می توانید تایم صبحانه و یا ناهار را در آن جا بگذرانید. یا یک پیاده روی دلچسب را در کوچه پس کوچه های زعفرانیه به خود هدیه دهید. انتخاب با شماست. با پرداخت تنها 10 هزار تومان و بازدید از این جاذبه دیدنی می توانید خاطرات و ساعت خوشی برای خود رقم بزنید. 

کافه موزه زمان تهران

کافه موزه زمان یا تماشاگه زمان تهران مکانی منحصر به فرد در قلب این خونه تاریخیه که تاریخ، فرهنگ و هنر را در فضایی دلنشین و جذاب به هم پیوند میده. این موزه که در عمارتی تاریخی به نام “خانه حسین خداداد” یا همان موزه زمان واقع شده، نه تنها به نمایش مجموعه ای نفیس از ساعت های متعلق به دوره های مختلف می پردازه، بلکه با ارائه خدمات کافه ای باکیفیت، تجربه ای خاطره انگیز را برای بازدیدکنندگان خود رقم می زنه.

کافه موزه زمان تهران با ارائه انواع نوشیدنی ها، کیک ها و غذاهای سبک، فضایی دلنشین برای استراحت و گذراندن وقت در کنار دوستان و خانواده فراهم می کنه. اگر دوست دارید تا یک روز متفاوت برای خود بسازید می تونید به بازدید موزه زمان بروید و بعد خودتان را به یک نوشیدنی یا غذای دلچسب مهمان کنید. اگر به این جاذبه گردشگری در تهران سر زدید، حتما از تجربه های خود برای ما بنویسید.

‫3 نظر

  • منصوره گفت:

    ممنون عالی بود

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *