قلعه گبری، بزرگترین قلعه خشتی جهان در ورامین

قلعه گبری ورامین

بازدید از جاذبه های تاریخی ایران یک امر یا شاید بهتر باشد بگویم یک وظیفه ملی و همگانی است. این که یک بنای تاریخی با قدمت هزاران سال را ویرانه خطاب کنید یا حتی این که از جاذبه های تاریخی فقط تخت جمشید را بشناسید، نابخشودنی است. شما در سرزمین ایران زندگی می‌کنید. کشور با 7 هزار سال سابقه تمدن! اینجا امارات متحده عربی نیست، اینجا یک کشور نوظهور بی تجربه نیست. اینجا ایران است، یک کشور تاریخی، یک امپراتوری بزرگ که از شمال تا جنوب پر از میراثی گرانبها است. در این مطلب از سفرادوایز با قلعه گبری ورامین یا قلعه ایرج ورامین آشنا می‌شوید. قلعه ای باستانی که شاید هرگز تصور نکنید که در شهری مثل ورامین آرمیده باشد!

فهرست مطالب

آشنایی با قلعه گبری ورامین

یکی از مهمترین جاهای دیدنی ورامین، قلعه گبری یا قلعه ایرج است. مهم از این نظر که اینجا سابقه ای به قدمت تاریخ دارد! یک قلعه که متعلق به عصر ساسانیان است و حالا جز تلی از خاک و آوار از آن باقی نمانده، اما هنوز زیبایی آن قابل مشاهده است. جایی که روزگاری یک قلعه نظامی بزرگ و شکوهمند بوده است.

قلعه گبری ورامین یا قلعه ایرج، بزرگترین قلعه خشتی جهان است که در شهرستان ورامین، استان تهران، ایران واقع شده است. این قلعه در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۸۳۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. قلعه گبری ورامین در دشت وسیعی به نام «دشت ورامین» واقع شده، قلعه ای که در دوران ساسانی ساخته شده و در طول تاریخ مورد استفاده نظامی، مسکونی و کشاورزی قرار گرفته است.

قلعه گبری ورامین دارای مساحت تقریبی ۲۰۰ هکتار است. طول این قلعه ۱۴۴۰ متر و عرض آن ۱۲۸۰ متر است. دیوارهای قلعه گبری ورامین تا ۲۵ متر ارتفاع داشته است که امروزه به ۱۶ متر کاهش یافته است. قلعه گبری ورامین دارای چهار برج اصلی است که در چهار گوشه آن قرار گرفته‌اند. این برج‌ها به صورت دایره‌ای شکل هستند و ارتفاع آنها به ۱۰ متر می‌رسد.

در داخل قلعه گبری ورامین آثاری از معماری ساسانی و اسلامی یافت شده است. این آثار شامل سکه‌های ساسانی، سفال‌های اسلامی و بقایای یک مسجد دیده می‌شود. قلعه گبری ورامین یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی ایران است که به دلیل وسعت و عظمت خود اهمیت زیادی در میان بناهای باقی مانده از دوران ساسانی دارد.

قلعه گبری ورامین
قلعه ایرج یا قلعه گبری

تاریخچه قلعه گبری ورامین

تاریخ دقیق ساخت قلعه گبری ورامین مشخص نیست. برخی از کارشناسان معتقدند که این قلعه در دوران هخامنشی ساخته شده است، اما اکثر کارشناسان بر این باورند که این قلعه در دوران ساسانی ساخته شده است. در دوران ساسانی، قلعه گبری ورامین به عنوان یک پایگاه نظامی استفاده می‌شده است. این قلعه در طول تاریخ مورد حمله و تخریب قرار گرفته، اما همچنان یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی ایران است.

ویژگی‌های قلعه گبری ورامین

قلعه گبری ورامین دارای ویژگی‌های خاصی است که آن را از سایر قلعه‌های جهان متمایز می‌کند. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • بزرگترین قلعه خشتی جهان
  • وسعت ۲۰۰ هکتار
  • طول ۱۴۴۰ متر و عرض ۱۲۸۰ متر
  • ارتفاع دیوارها تا ۲۵ متر
  • چهار برج اصلی دایره‌ای شکل
  • آثاری از معماری ساسانی و اسلامی و غیره.

اهمیت قلعه ایرج ورامین

قلعه گبری ورامین به دلیل وسعت، عظمت و قدمت خود، یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی ایران در دوره ساسانی محسوب می شود. جایی که می توانست به عنوان بزرگترین قلعه خشتی جهان، پاتوقی برای گردشگران داخلی و خارجی باشد، جایی که بتوان به داشتن سابقه تاریخی و معماری افتخار کرد، اما هم اکنون قلعه ایرج ورامین، تنها شاهد چرای چهارپایان در مراتع اطرافش است. البته گردشگران علاقه مند هم در سفر به ورامین از آن بازدید می کنند.

بزرگترین قلعه خشتی جهان

مسیر دسترسی به قلعه گبری ورامین

قلعه گبری ورامین در شهرستان ورامین، استان تهران، ایران واقع شده است. این قلعه در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی تهران قرار دارد.

برای دسترسی به قلعه گبری ورامین، می‌توانید از جاده تهران-ورامین-تهران استفاده کنید. پس از رسیدن به روستای عسگرآباد عباسی، می‌توانید از طریق یک جاده خاکی به قلعه گبری ورامین برسید.

ساعات بازدید از قلعه گبری ورامین: قلعه ایرج ورامین همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر باز است.

هزینه بازدید از قلعه گبری ورامین: برای بازدید از قلعه گبری ورامین، هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.

ورامین شهری به قدمت تاریخ!

ورامین یک شهر با قدمت تاریخی بالا است، اگرچه اینروزها چهره شهر متفاوت از گذشته باشد، به هرحال بناهای ارزشمند زیادی در این شهر جا خوش کرده‌اند. مثلا مسجد جامع ورامین، برج علاء الدوله یا امامزاده یحیی. پیشنهاد می کنم در یک روز تعطیل حتما سری به این دیدنی ها بزنید، خصوصا اگر در تهران زندگی می‌کنید، چون ورامین تنها 1 ساعت و نیم با شما فاصله دارد.

منبع تصاویر: گوگل ایمیج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *