برج علاء الدوله ورامین گوشه‌ای دنج برای عاشقان معماری!

برج-علاء-الدوله-ورامین

خیلی از افراد تصور می‌کنن که برای دیدن جاذبه های گردشگری تهران باید سراغ مرکز شهر برن! درصورتی که این تصور اشتباهه. تهران شهر تاریخی نیست و قدمتش به دوره قاجار میرسه. یعنی زمانی که پایتخت شد. باقی جاهای دیدنی و تاریخی شهر و باید در اطراف تهران جستجو کنید. مثلا در شهر باستانی ری و ورامین. یکی از جاهای دیدنی ورامین که قدمت بالایی داره، برج علاء الدوله هست. یک برج مقبره تاریخی و زیبا که از نظر ظاهری شبیه به برج قابوس گنبدکاووس. اما اگر دوست دارید تا بیشتر با برج علاء الدوله ورامین آشنا بشید با سفرادوایز همراه باشید.

برج علاء الدوله ورامین کجاست؟

آدرس برج علاء الدوله ورامین: ورامین، موسی آباد، خیابان پانزده خرداد، خیابان شهیدان آقایی

روزهای بازدید: شنبه تا پنجشنبه

ساعات بازدید برج: 7 صبح تا 21 

هزینه بازدید: رایگان

تلفن تماس:

فاصله تا تهران: حدود 1 ساعت و نیم

جاذبه های گردشگری اطراف: مسجد جامع ورامین

تاریخچه برج مقبره علاء الدوله ورامین

تاریخچه ساخت برج مقبره در ایران قدمت بالایی داره و عموما کاربرد لوکسی داشته. یعنی وقتی که یک فرد مهم سیاسی، نظامی یا حتی یک شخصیت علمی مهم فوت می‌کرده، براش یک برج مقبره می‌ساختن و متوفی رو در داخل سرداب برج مقبره می‌ذاشتن. به عبارت دیگه مردم عادی برج مقبره نداشتن.

با این تعریف کلی که گفتم، میشه فهمید که برج علاء الدوله یا علاء الدین هم یک برج مقبره متعلق به یک فرد مهم هست. اما این فرد کیه؟ طبق شواهد و اسنادی که وجود داره، این بنا مدفن شخصی با نام علاء الدوله است.

کسی که از یک خانواده مهم بوده و اجدادشون در مناطق مختلف مثل ری و ورامین فرمانروا بودن. جالبه که بدونید خانواده و اجداد علاء الدوله آدم های خیری هم بودن و ازشون یادگاری‌های زیادی به جا مونده. مثلا امامزاده یحیی ورامین به دستور پسر ایشون، یعنی فخرالدین ساخته شده. خلاصه که این بنا مدفنی برای حسن علاءالدوله حاکم وقت ری بوده.

معماری برج علاء الدوله ورامین و تزئینات آن

برج علاءالدوله ورامین یکی از آثار تاریخی و ارزشمند ایران در دوره ایلخانی و در اواخر سده هفتم هجری قمریه. این برج در مرکز شهر ورامین و در شمال مسجد جامع ورامین ساخته شده و شما دسترسی خوبی برای بازدید از دیگر جاهای دیدنی ورامین دارید.

جالبه بدونید که بر اساس کتیبه‌ای که در بدنه برج قرار داره، علاء الدوله در سال ۶۷۵ هجری قمری درگذشته و این بنا در سال ۶۸۸ هجری قمری به پایان رسیده. یعنی بعد از فوت ایشون، ساخت این برج مقبره شروع شده.
برج علاءالدوله یکی از قدیمی‌ترین نمونه برج های آرامگاهی کشور محسوب میشه. این برج از دو قسمت استوانه‌ای چند ضلعی و گنبد مخروطی شکل تشکیل شده. گنبد این برج مخروطی شکل و بر فراز شبستان مدور ساخته شده که از ویژگی گنبدهای دوره سلجوقی و ایلخانی محسوب میشه.

تزئینات برج علاء الدوله یکی از ویژگی های منحصر به فرد و دلیل اهمیت اونه. این برج از آجر ساخته شده و با کاشی های فیروزه‌ای و شمسه های آجری تزئین شده و زیبایی و نمای جذابی به برج هدیه کرده. البته جا داره که بگم به دلیل بی‌توجهی مسئولین در زمان مرمت این بنا، حریم درستی برای این بنا مشخص نشده و خیابان‌کشی و حصارهای جداکننده بنا از محوطه بیرون خیلی زشت و نامناسب کار شده.

ولی به‌هرحال زیبایی این برج ایلخانی هنوز سرجاشه. خوشبختانه این برج در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و به عنوان یکی از جاهای دیدنی ورامین شناخته میشه. در ادامه به برخی از ویژگی های برج علاءالدوله توجه کنید:

  • ارتفاع برج از کف سردابه تا آخر آن ۲۷ متر است.
  • گنبد این برج دو پوششی است.
  • بدنه برج ۳۲ ترکی است.
  • تزئینات برج از کاشی های فیروزه‌ای و شمسه های آجری تشکیل شده است.
برج-علاء-الدوله

چرا باید از بناهای تاریخی کشورمون دیدن کنیم؟

جواب این سوال واضحه. اگر می‌دونستید که یکی از خاص‌ترین برج مقبره های ایرانی ازجا کنده شده و به موزه لوور یا هر موزه دیگه‌ای منتقل شده، چه حسی پیدا می‌کردید؟ هم افسوس می‌خوردید و هم آرزو می‌کردید که برید موزه لوور و اون اثر رو ببینید و به ایرانی بودنتون افتخار کنید!

اما خب خوشبختانه هنوز آثار و بناهای تاریخی و باستانی بسیار زیادی در کشورمون وجود داره که مردم جهان شیفته اونا هستن و برای دیدنشون به ایران سفر می‌کنن. پس هنوز خیلی آثار هست که ببینید و به ایرانی بودنتون افتخار کنید. بلند شید، از خونه هاتون بیرون بیاید و ایران و کشف کنید. البته حفاظت از میراث فرهنگی و ملی یک وظیفه است. یادتون نره. 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *