امام زاده یحیی ورامین و تکه های گمشده آن در موزه آرمیتاژ

امام-زاده-یحیی

امام زاده یحیی ورامین تنها یک جاذبه مذهبی نیست. به شما قول می دهم که اگر تنها ذره ای ذوق هنری و علاقه به معماری در وجود شما باشد، با دیدن این جاذبه گردشگری اطراف تهران، به وجد خواهید آمد. امام زاده یحیی یکی از جاهای دیدنی ورامین است و صحبت از زیبایی های آن سر دراز دارد. برای آشنایی بیشتر با این جاذبه دیدنی در پیشنهاد سفر با ما همراه باشید. قبل از هرچیزی لازم دارید که بدونید آدرس امامزاده یحیی ورامین کجاست؟

امامزاده یحیی ورامین کجاست؟

 

آدرس امامزاده یحیی ورامین: محله طوقچی ورامین (آدرس دقیق روی نقشه)

روزهای بازدید و زیارت: شنبه تا جمعه

ساعات بازدید: شنبه تا چهارشنبه 5 صبح تا 23.30، روزهای پنجشنبه و جمعه شبانه روزی باز است

هزینه ورودی امامزاده یحیی ورامین: ندارد

تلفن: ندارد

 

امامزاده یحیی ورامین، یادگاری از دوران ایلخانی

شاید فکر کنید امامزاده یحیی فقط یک محل مذهبی برای زیارته! اما اشتباه می‌کنید. اگرچه بی‌راه هم نیست. امامزاده یحیی ورامین یک گوشه دنج برای پیدا کردن آرامش و راز و نیاز کردنه و نسبت به بقیه جاذبه های مذهبی خیلی خلوت‌تره. اما این امامزاده، یک اثر هنری و معماری فوق العاده زیباست که از دوره ایلخانی به یادگار مونده!

درسته شاید تعجب کنید، چون خیلی‌ها دوره حکومت مغول و ایلخانی رو با هم اشتباه می‌گیرن و با ویرانگری و آشوب و خراب‌کاری به خاطر میارن. اما اینطور نیست و دوره ایلخانی، یکی از دوره‌های مهم تو تاریخ ایرانه. بنایی تاریخی و زیبا است که در دوران ایلخانی ساخته شده است. این بقعه، که یک گنبد بزرگ و با کاشی‌کاری‌های زیبا داره هم از همین دوره به یادگار مونده.

هرچند که خیلی از کتیبه‌ها، کاشی کاری‌ها و آثار گچبری نفیس امام زاده یحیی ورامین به سرقت رفته، اما هنوز هم زیبایی‌های زیادی داره. به قدری که مطمئنم شما رو هم شگفت زده می‌کنه.. می‌تونید مدتها داخل بقعه باشید و فقط محو زیبایی بشید و از قدرت خالق و هنر مخلوقش به وجد بیاید.

امام زاده یحیی ورامین

امامزاده یحیی ورامین اثر فاخر معماری

شاید ظاهر این بنا خیلی شما رو به وجد نیاره، چون یک ظاهر ساده و آجری داره.. اما معمار یا معماران این بنا نمی‌خواستن زیبایی‌های واقعی رو به سادگی نشون بدن، پس اگر داخل امامزاده نرید، خبری از کاشی و کتیبه گچبری و اثر هنری نیست. همه چیز اون داخله. کاشی‌های زیبا که از دوره قاجار باقی موندن، کتیبه‌های گچبری و یک محراب زیبا که البته الان دیگه اینجا نیست. بله دزدیده شده! اما جای خالی اون کاملا احساس میشه. 

تزئینات بالای محراب امامزاده یحیی اما هنوز وجود داره که میتونید تو عکس پایین، سمت چپ مشاهده کنید.

گچبری های امام زاده یحیی
محراب امام زاده یحیی
امام زاده یحیی ورامین
امام زاده یحیی ورامین

‫2 نظر

  • محمدی گفت:

    عالی بود

  • […] هم بودن و ازشون یادگاری‌های زیادی به جا مونده. مثلا امامزاده یحیی ورامین به دستور پسر ایشون، یعنی فخرالدین ساخته شده. خلاصه که […]

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *