مسجد جامع ورامین کلکسیون معماری ایرانی در دوره ایلخانی!

مسجد جامع ورامین تهران

معماری ایرانی حرف‌های زیادی برای گفتن داره. به هر بنای تاریخی که نگاه کنید، می‌تونید عشق و علاقه معمار و هنرمند نسبت به بنا رو ببینید. مهم نیست که اون بنا در دوره مغول ساخته شده یا صفوی، زمان جنگ ساخته شده یا صلح، درهر صورت معمار می‌دونسته که قرار یک کار جاودان بکنه. پس همه تلاش خودش رو کرده تا چیزی بسازه که در شان ایران هزارها سال بعد هم باشه. مسجد جامع ورامین یکی از همین بناها است که با دیدنش حس غرور بهم دست داد. معمار مسجد جامع ورامین علی قزوین هست، معمار بزرگی که خیلی از بناهای تاریخی ایران رو به یک اثر هنری تبدیل کرده. اگر دوست دارید تا با یک مجموعه بی‌نظیر از کاشی کاری و گچبری و جاهای دیدنی ورامین آشنا بشید، با سفرادوایز همراه باشید.

آدرس مسجد جامع ورامین کجاست؟

آدرس مسجد جامع ورامین: استان تهران، ورامین، خیابان شهید بهشتی، تقاطع خیابان مسجد جامع.

فاصله با تهران: حدود یک ساعت و نیم

روزهای بازدید: شنبه تا جمعه

ساعات بازدید: 8 صبح تا 18 عصر

بهترین زمان بازدید: بعد از نماز ظهر

ملاحظات: این بنا یک جاذبه مذهبی فعال است، پس ملاحظات شرعی را رعایت کنید. 

هزینه ورودی: رایگان

مسجد جامع ورامین، نگینی از هنر و معماری اسلامی

مسجد جامع ورامین، یکی از بناهای تاریخی ارزشمند ایران هست که در دوره ایلخانی ساخته شده. اگر به تاریخ هنر و معماری علاقه داشته باشید، حتما تا حالا بارها و بارها اسم مسجد جامع ورامین رو به عنوان یکی از بهترین نمونه های مساجد 4 ایوانی ایران شنیدید. ساجد چهار ایوانی درواقع نسخه کامل تر شده مساجد تک ایوانی و دو ایوانی هستند.

این مسجد هم از نظر ایوان ها و هم از نظر ساختمان عظیم و گنبد عالی آجری اهمیت دارد. همچنین، به‌واسطه تزیینات فراوان، کاشی‌کاری‌های معرق، گچ‌بری‌، کتیبه‌های تاریخی و انواع خطوط مختلف جزو آثار مهم هنری ایران محسوب می‌شه.

مسجد جامع ورامین
مسجد جامع ورامین

اگر به مسجد جامع ورامین سر بزنید، شکوه و عظمت این بنا شما رو شگفت زده و زیبایی فوق العاده اون، شما رو مبهوت میکنه. پیشنهاد می‌کنم که اگر واقعا به معماری ایرانی علاقه دارید، به شهر ورامین برید و از مسجد جامع و امامزاده یحیی ورامین بازدید کنید. ساخت مسجد جامع ورامین در سال 722 هجری قمری به دستور عزالدین قوهدی، وزیر سلطان محمد خدابنده شروع و در سال 726 هجری قمری به پایان رسیده.

مسجد جامع ورامین یکی از معدود بناهایی که کتیبه تاریخ‌دار داره، در سردر ورودی یک کتیبه گچبری شده وجود داره که روش عدد 821 هک شده. اگر کمی به کتیبه سمت چپ ورودی مسجد دقت کنید، این عدد رو می‌بینید.

همچنین در یک بخش دیگه کتیبه‌ای با مضمون (عمل علی قزوینی) وجود داره که معمار بنا رو مشخص کرده. پس مسجد به جز تزیینات از نظر داشتن سند تاریخی هم اهمیت داره. این مسجد، در طول تاریخ، بارها مورد مرمت قرار گرفته و در یک دوره سیل عظیمی در این بنا جاری میشه و متاسفانه بخش زیادی از تزئینات بنا رو نابود میکنه.

تزئینات معماری مسجد جامع ورامین

معماری و تزئینات مسجد جامع ورامین

مسجد جامع ورامین در زمینی مستطیل شکل به مساحت حدود 2000 متر مربع ساخته شده. این مسجد، دارای یک صحن مرکزی با ابعاد 55 در 43 متر هست و در چهار ضلع آن، ایوان‌هایی قرار گرفته، همونطور که گفتم این مسجد چهار ایوانیه. ایوان شمالی، ورودی اصلی مسجد و ایوان‌های شرقی و غربی، به عنوان راهروهای ارتباطی بین صحن و گنبدخانه عمل می‌کنن. ایوان جنوبی، محل قرارگیری محراب مسجد هست. جایی که از دیدن گچبری‌های زیبای اون شگفت زده میشید.

گنبدخانه مسجد جامع ورامین، در ضلع جنوبی صحن قرار دارد و به شکل هشت ضلعی است. گنبد این مسجد، از آجر ساخته شده و دارای تزئینات کاشی‌کاری هم هست. به نظر من این مسجد یک نمونه کامل برای مطالعه معماری ایرانی محسوب میشه.

مسجد جامع ورامین، دارای تزیینات زیادی هست که باید به موارد زیر اشاره کرد:

کاشی‌کاری: مسجد جامع ورامین، دارای تزیینات کاشی‌کاری بسیار زیبایی است که در ایوان‌ها، گنبدخانه و محراب انجام شدن. این کاشی‌کاری‌ها، به سبک معرق و با استفاده از رنگ‌های آبی، سبز، زرد و سفید ساخته شدن.

گچ‌بری: این مسجد دارای گچ‌بری‌های بسیار استادانه‌ای هست که در ایوان‌ها، گنبدخانه و محراب وجود داره. این گچ‌بری‌ها، به سبک سلجوقی و با استفاده از نقوش اسلیمی، هندسی و گیاهی ساخته شده‌اند.

کتیبه‌ها: مسجد جامع ورامین، دارای کتیبه‌های فراوانی است که بر روی سنگ، کاشی و گچ نوشته شدن. این کتیبه‌ها، حاوی اطلاعاتی درباره تاریخ ساخت مسجد، نام معماران و هنرمندان آن و آیات قرآنی هستن.

مسجد جامع ورامین
مسجد جامع ورامین

دلیل اهمیت مسجد جامع ورامین چیست؟

مسجد جامع ورامین، از لحاظ تاریخی، هنری و مذهبی، اهمیت زیادی داره. این مسجد، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی ایران است که نشان‌دهنده اوج هنر و معماری اسلامی در دوره ایلخانی و اوج هنر معماران اون زمان هست. همچنین، این مسجد، از اهمیت مذهبی بالایی نیز برخورداره. همونطور که از اسمش مشخصه، این مسجد، جامع هست و همین الان هم نمازهای جمعه در صحن این مسجد برگزار میشه.

اما این حرف رو از من قبول کنید، واقعا نشستن و عبادت کردن تو بنایی مذهبی به این زیبایی لذت وصف نشدنی‌ای داره. خصوصا اگر بعدازظهر رو هم اینجا بمونید و صبر کنید تا نور و آجر، هنرنمایی خودشون و به اوج برسونن.

معماری مسجد جامع ورامین

یک اثر هنری زنده و پویا در ورامین

مسجد جامع نه یک اثر معماری ساده، که یک اثر هنری بی‌نظیر یا حداقل کم‌نظیره. البته شاید این توصیف رو درباره خیلی از بناهای تاریخی ایران بشنوید. اما نه واقعا اغراق نیست. هیچ 2 بنای مشابه و متناظری حتی در یک دوره تاریخی مثل ایلخانی شبیه به هم نیستن و هرکدوم زیبایی‌های متفاوتی دارن.

خلاصه که پاشید و از خونه هاتون بیرون بیاید و جهان اطرافتون رو کشف کنید. البته یادتون نره که این بناها هرکدوم عمر طولانی ای داشتن تا به ما رسیدن. 100 سال، 200 سال و بعضیا حتی هزار سال. پس ما هم وظیفه داریم تا ازشون حفاظت کنیم تا عمرشون طولانی‌تر بشه و مردم قرن‌های بعد هم بتونن ببینن و لذت ببرن.

یک نظر

  • […] جاذبه های گردشگری اطراف: مسجد جامع ورامین […]

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *