کلیسای کانتور قزوین ، سومین کلیسای کوچک جهان

کلیسا-کانتور-قزوین

بازدید از جاذبه های مذهبی همیشه احساس خوبی به من میده. وقتی به یک مکان مذهبی میرم، انگار که همه حال و هوای خوبی که روزی افراد مختلف تو این فضا داشتن و جذب میکنم. دعاها و مناجات هاشون و حس میکنم و این برام جذابه. یکی از جالب ترین جاذبه های مذهبی که تا الان سفر کردم، کلیسای کانتور قزوین بود. این کلیسا به سومین کلیسای کوچک جهان هم معروفه.

وقتی وارد حیاط این کلیسا بشید و نگاهی به بنا داشته باشید، متوجه مساحت کوچکش میشید. اما برای درک کوچک بودن کلیسای کانتور، باید وارد فضای اصلی محراب بشید. اونوقت که متوجه میشید منظور از سومین کلیسای کوچک جهان چیه:)

بار اولی که وارد این فضا شدم، علی رغم این که جمعیت زیادی اونجا بود و فضا هم به شدت کوچک، اما حس آرامش جالبی داشتم. انگار که از محیط جدا بودم و باور دارم که منشا این آرامش، مناجات های مسیحیان روسی بود که یک زمانی اینجا عبادت میکردن. اما کلیسای کانتور کجاست؟ 

آدرس و شماره تماس کلیسای کانتور قزوین

 

آدرس کلیسای کانتور: شهر قزوین، خیابان آیت الله طالقانی، خیابان دارایی

زمان بازدید: بسته به شلوغی کلیسا، حدود 15 تا 45 دقیقه

روزهای بازدید: هر روز، 9 تا 19 (برای اطمینان، تماس بگیرید.)

شماره تماس کلیسای کانتور: 02833234761

هزینه ورودی: رایگان

 

اگر حال و حوصله پیاده روی 20 دقیقه ای در خیابان های قزوین را داشته باشید، بعد از بازدید از کاخ چهل ستون قزوین و سبزه میدان، می توانید به سمت کلیسای ارتدکسی کانتور حرکت کنید. پس به سمت خیابان طالقانی حرکت کرده و وارد خیابان دارایی شوید، داخل اولین کوچه، کلیسای سرخ رنگ کانتور را خواهید دید. 

دسترسی-به-کلیسای-کانتور

تاریخچه کلیسا کانتور از کلیساهای ارتدکسی ایران

کلیسای سرخ رنگ کانتور یا برج ناقوس (نام دیگر کلیسا)، بدون شک یکی از زیباترین جاهای دیدنی قزوین است. کلیسای کوچک، سرخ و فراموش شده، که روزگاری عبادتگاه سربازان روس در ایران بوده است. میدانم که دل خوشی از سیطره روس ها بر ایران ندارید. اما این کلیسا، گواه خوبی بر ناپیداری ظلم است.

کانتور یکی از معدود کلیساهای ارتدکس ایران است. کلیسایی کوچک و جمع و جور، که حال در آن می توانید صنایع دستی خریداری کنید!! بله درست حدس زدید، این کلیسا دیگر کاربری مذهبی ندارد. جالب است بدانید که این کلیسا در زمان میرزا کوچک خان جنگلی ساخته شده است. 

کانتور یا برج ناقوس در زمان اشغال ایران به دست روس ها و درست در حوالی جنگ جهانی دوم در قزوین ساخته شد تا محلی برای عبادت سربازان روسی در قزوین باشد. در حیاط این کلیسای نقلی و کوچک نیز، دو قبر وجود دارد که یکی متعلق به یک خلبان روس و دیگری برای یک مهندس روس است که در آن زمان، در ایران جان خود را از دست دادند. 

قبر-خلبان-روسی
کلیسای کانتور قزوین

معماری کلیسای کانتور قزوین چگونه است؟

کلیسای کانتور یک در ورودی دارد و بر روی دیوارهای ورودی، نقش صلیب های روسی، نقش بسته است. همچنین در بالای ورودی ناقوسخانه‌ ای سه طبقه قرار دارد که به یک گنبد کوچک منتهی می‌ شود. ورودی کلیسای کانتور در قسمت غربی کلیسا قرار دارد و شامل فضای ورودی با سقف شیب‌ دار و درب ورودی است.

البته اجازه دهید تا کمی جلوتر بروم تا زمان بازدید از این جاذبه، سوپرایز نشوید. این کلیسا، کوچکترین کلیسای ایران و سومین کلیسای کوچک جهان است. پس خبری از نیمکت ها و فضا و تالارهای بزرگ عبادت نیست.

همچنین کاربری آن در حال حاضر، به موزه اختصاص دارد. فضای کوچک این کلیسا، با حضور راهنمایان گردشگری و البته صنایع دستی مزین شده است. پس در توقف کوتاهی که در این کلیسا دارید، می توانید سوغاتی خریداری کرده و از سخنان راهنمایان استفاده کنید. 

کلیسای قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *