مسجد جامع ساوه، معماری منطبق بر کویر در شهر انارهای سرخ

مسجد جامع ساوه

اگر تهران یا شهرهای نزدیک به پایتخت زندگی می‌کنید، نظرتون چیه که یک روز تعطیل، صبح زود بزنید بیرون و حدود 3-4 ساعت به سمت ساوه رانندگی کنید؟ مسجد جامع ساوه تنها یکی از دیدنی‌های ساوه است که برای بازدید ازش به کمتر از 200 هزارتومان پول نیاز دارید. با یک باک پر، حدود 15 هزار تومان برای ورودی‌ها، یک ناهار خانگی سبک می‌تونید یک روز متفاوت تجربه کنید، هم سفر برید و هم از یکی از مهمترین مساجد ایرانی که از نظر تاریخ معماری و هنر اهمیت بالایی داره دیدن کنید. در سفرادوایز همراه من باشید تا راه رفتن به این شهر زیبا و دیدن جاذبه های گردشگری ساوه رو بهتون نشون بدم.

فهرست مطالب

آدرس مسجد جامع ساوه کجاست؟

 

آدرس: استان مرکزی، شهر ساوه، خیابان سلمان ساوجی

  • ساعات بازدید: 8 صبح تا 18 عصر
  • قیمت بلیط: ورودی برای هر نفر ایرانی 5 هزار تومان
  • امکانات: سرویس بهداشتی، وضوخانه، کتابخانه
  • ساعات موردنیاز بازدید: حدود 1 ساعت

تاریخچه مسجد جامع ساوه

مسجد جامع ساوه، یه مسجد خیلی قدیمیه که تو مرکز شهر ساوه قرار داره. میگن که از اولین مسجدهایی بوده که تو ایران ساخته شده و قدمتش به حدود هزار سال پیش میرسه. این مسجد تو طول تاریخ خیلی تغییر کرده و از دوره های مختلف تاریخی، آثاری توش پیدا شده.

مسجد جامع یه حیاط بزرگ داره که دور تا دورش ایوان و شبستان هست. یه گنبد بزرگ هم وسط حیاط قرار داره که خیلی قشنگه. مناره مسجد هم که خیلی بلنده و از همه جای شهر میشه دیدش.

یکی از چیزهای جالب مسجد جامع، محراب های مختلفی هست که توش داره. یک محراب از دوره سلجوقیان هست که با خط کوفی تزئین شده. یه محراب هم از دوره صفویه هست که با کاشی کاری و مقرنس کاری خیلی قشنگ تزئین شده.

مسجد جامع ساوه یکی از جاهای خیلی دیدنی و تاریخی در ساوه محسوب میشه. اگه به ساوه سفر کردید، حتما یه سری به این مسجد بزنید.

مسجد جامع ساوه

آشنایی با معماری مسجد جامع ساوه

مسجد جامع ساوه یک شاهکاره از معماری ایرانی-اسلامیه. این مسجد تو طول تاریخ خیلی تغییر کرده و از دوره های مختلف تاریخی، آثاری توش پیدا شده. وقتی وارد مسجد میشید، یک حیاط بزرگ میبینید که دور تا دورش ایوان و شبستان هست. وسط حیاط هم یه گنبد بزرگ قرار داره که خیلی قشنگه.

گنبد مسجد جامع ساوه از قدیمی ترین بخش های مسجده. این گنبد آجری هست و با نقوش هندسی و اسلیمی تزئین شده. مسجد جامع دو تا ایوان بزرگ داره که تو ضلع جنوبی و غربی حیاط قرار دارن؛ این ایوان ها با آجر و کاشی کاری تزئین شده و خیلی قشنگن.

شبستان های مسجد جامع ساوه تو دور تا دور حیاط قرار دارن؛ این شبستان ها برای نماز خوندن استفاده میشن و با ستون های آجری و طاق های زیبا تزئین شده‌ن.

مناره مسجد جامع ساوه تو گوشه شمال شرقی مسجد قرار داره. این مناره خیلی بلنده و از همه جای شهر دیده میشه. این مناره با آجر ساخته شده و با نقوش هندسی تزئین شده.

این مسجد با انواع مختلفی از تزئینات، مثل آجرکاری، کاشی کاری، مقرنس کاری و گچ بری تزئین شده. این تزئینات خیلی قشنگن و به زیبایی مسجد خیلی اضافه کردن.

محراب مسجد جامع
محراب مسجد جامع ساوه

جاهای دیدنی نزدیک به مسجد جامع ساوه

شاید فکر کنید که این جاذبه فقط یک مسجد معمولیه و ارزش دیدن نداره! یا شاید به دیدن جاذبه های مذهبی علاقه نداشته باشید! اما اشتباه میکنید. مسجد جامع ساوه ارزونترین اثر هنریه که میتونید به دیدنش برید. با پرداخت فقط 5 هزار تومان میتونید سری به قرون اولیه اسلامی بزنید و با یکی از شاهکارهای معماری اسلامی آشنا بشید.

کتیبه ها، آجرکاری ها، تزئینات و آرایه های معماری این بنا میلیاردها میلیارد ارزش دارن و دیدنشون از نظر من ضروریه. خصوصا بری کسانی که در شهرهای نزدیک زندگی میکنن. لازمه بگم که مسجد جامع ساوه تو مرکز شهر ساوه قرار داره و دور و برشم پر از جاهای دیدنیه. اگه بعد از بازدید از مسجد جامع، وقت اضافه داشتید، میتونید از این جاهای دیدنی هم دیدن کنید.

موزه ساوه

موزه ساوه تو یه بنای تاریخی به نام “حمام حاجی رجبعلی” قرار داره. تو این موزه میتونید از اشیاء تاریخی مختلفی که از دوره های مختلف تاریخی، مثل پیش از اسلام، دوره اسلامی و دوره قاجار به جا مونده، دیدن کنید.

بازار ساوه

بازار ساوه یه بازار سنتی خیلی قشنگه که از دوره صفویه به جا مونده. تو این بازار میتونید از انواع مختلفی از صنایع دستی و سوغاتی های ساوه خرید کنید.

خانه طباطبایی

خانه طباطبایی یه بنای تاریخی خیلی قشنگه که از دوره قاجار به جا مونده. این خونه با نقاشی ها و گچ بری های خیلی قشنگی تزئین شده.

روستای گردشگری سامان

روستای گردشگری سامان یه روستای خیلی قشنگه که تو نزدیکی شهر ساوه قرار داره. تو این روستا میتونید از طبیعت زیبا و باغ های میوه لذت ببرید. اینها فقط چند نمونه از جاهای دیدنی نزدیک به مسجد جامع ساوه بودن. اگه وقت بیشتری داشتید، میتونید از جاهای دیگه هم دیدن کنید.

تزئینات معماری مسجد جامع ساوه

مسجد جامع ساوه اثر هنری چند دوره تاریخی!

مسجد جامع ساوه یک بنای تاریخی خیلی مهم و ارزشمنده که از نظر معماری، نقاشی، کاشی کاری و تزئینات، خیلی غنیه. این مسجد از اولین مسجدهایی بوده که تو ایران ساخته شده و قدمتش به حدود هزار سال پیش میرسه. پس واجبه که بلند بشید و بارو بندیل ببندید و یک سفر کوتاه به ساوه داشته باشید. امیدوارم پیشنهاد سفر امروز رو دوست داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *