کلیسای آکدامار در جزیره آختامار وان ترکیه

کلیسای آکدامار

کلیسای آکدامار وان یا کلیسای صلیب مقدس تنها یکی از جاذبه هایی هست که میتونید تو سفر به شهر وان ترکیه ببینید. این کلیسا در جزیره آختامار یا آکتامار و در قرن دهم میلادی به دستور ملکه تامارا و در زمان امپراتوری ارمنی ساخته شده و جالبه بدونید که بعدها سلسله سلجوقیان این کلیسا رو به مسجد تبدیل میکنن. گنبد کلیسای آکدامار عنصر مهمیه و وقتی که روی دریاچه وان به سمت این جزیره میرید، از دور دیده میشه. البته نقاشی های دیواری این کلیسا هم خیلی شهرت داره. پیشنهاد سفر امروز بازدید از این کلیسا هست. اگر دوست دارید بیشتر با این کلیسا آشنا بشید در ادامه با سفرادوایز همراه باشید.

فهرست مطالب

آدرس کلیسای آکدامار، ساعت بازدید و هزینه ورودی

قبل از هرچیزی لازمه تا بدونید کلیسای آکدامار کجاست؟ چطوری میشه رفت؟ ساعت بازدید از کلیسا چجوریه و هزینه ورودیش چقدره؟ این کلیسای قشنگ تو جزیره آختامار وسط دریاچه وان ترکیه قرار داره. خب طبیعتا وقتی کلیسا وسط دریاچه ست، یک مسیری و باید با قایق برید.

اگر با تور به وان سفر کرده باشید، حتما بازدید از کلیسا آکدامار تو برنامه تون هست و اگر نه، میتونید از اطلاعات هتل بخواید تا شما رو راهنمایی کنن و یک راننده برای رفتن به اسکله بگیرید. می‌تونید با ماشین تا روستای گورمه (Gürme) برید و از اونجا با قایق به جزیره برسید. وقتی که تو اسکله وان سوار قایق بشید حدود 40 دقیقه بعد به جزیره میرسید.

معمولا تورهای تفریحی و کشتی های با موزیک، فقط دور جزیره میچرخن و کسی پیاده نمیشه تا بره کلیسا رو ببینه. ولی به نظرم دیدن یک کلیسا با این معماری زیبا و نقاشی های دیواری عجیب که 1100 سال قدمت داره و دو دین مسیحیت و اسلام رو به خودش دیده از ضرورریاته.  

همه روزه از ساعت 8 صبح تا 5 عصر می‌تونی از کلیسا دیدن کنید و هزینه ورودی کلیسا و جزیره آکدامار هم امسال که من رفتم (سال 1402) 290 لیر برای هر نفر بود. البته خیلی مهربون بودن و به یک نفرمون تخفیف دادن و فقط هزینه 2 نفر ازمون گرفتن.

جزیره آکدامار
جزیره آختامار

تاریخچه کلیسا آکدامار

کلیسای آکدامار که به نام صلیب مقدس هم شناخته میشه یه بنای تاریخی و مذهبی از ارامنه است که تو جزیره آختامار وسط دریاچه وان ترکیه قرار داره. خب تا اینجاش تکراری بود و میدونستید. اما برای اطلاعات بیشترتون بگم که این کلیسا بین سال‌های 915 تا 921 میلادی به دستور گاگیک یکم، پادشاه وقت واسپوراکان، ساخته شده. البته بعضی ها هم میگن که ملکه تامارا دستور ساخت این کلیسا رو داده. 

اما هرچی که هست مانوئل، معمار معروف ارمنی این کلیسای زیبا رو ساخته و اگر بخوایم یه نگاه کلی به تاریخ و سرگذشت کلیسای صلیب مقدس آکدامار داشته باشیم باید بگیم که:

  • قرن 11: بعد از فتح منطقه توسط سلجوقیان، کلیسا به مسجد تبدیل شد.
  • قرن 19: تو این قرن، مرمت‌هایی تو کلیسا انجام شد.
  • 1915: تو جریان نسل‌کشی ارامنه، کلیسا آسیب‌های زیادی دید.
  • 1951: مرمت‌های اساسی کلیسا آغاز شد.
  • 2007: کلیسا به طور کامل بازسازی شد و به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفت.
کلیسای صلیب مقدس
  •  

امروزه کلیسای آکدامار یه جاذبه توریستی محبوب تو ترکیه هست و هر ساله گردشگران زیادی از این بنای تاریخی و مذهبی دیدن می‌کنن. کلیسای آکدامار از نظر تاریخی و مذهبی برای ارامنه اهمیت زیادی داره. این کلیسا یه نمونه عالی از معماری ارمنی هست و نقاشی‌های دیواری قشنگی داره که داستان‌های مذهبی رو روایت می‌کنن. 

شاید براتون سوال باشه که چرا به این کلیسا میگن صلیب مقدس؟ گفته می‌شه که یه تیکه از صلیب حضرت عیسی تو این کلیسا نگهداری می‌شده و به خاطر همین اسمش شده کلیسای صلیب مقدس و خب طبیعتا به خاطر این که تو جزیره آختامار یا آکدامار هست، با این اسم هم میشناسنش.

تو محوطه این کلیسا و جزیره میتونید گربه های وان که به خاطر 2 رنگ بودن چشماشون معروفن رو هم ببینید و عکس بگیرید. اطراف کلیسا نمای زیبایی از دریاچه رو دارید که تو هر فصلی که رفته باشید، زیبایی های خاص خودشو داره.

معماری کلیسا صلیب مقدس

این کلیسا با سبک معماری ارمنی و با استفاده از سنگ‌های تراشیده شده ساخته شده. پلان کلیسا به صورت صلیبی هست و شامل گنبدی بلند، چهار بازو و سه طاقنما در قسمت شرقیه. نمای بیرونی کلیسا با نقوش هندسی و اسلیمی تزئین شده و در ورودی آن با مجسمه‌های سنگی و کتیبه‌های ارمنی تزئین شده. 

نقاشی‌های دیواری کلیسای آکدامار شامل تصاویر مذهبی، قدیسین، فرشتگان و مناظر کتاب مقدس هستن که البته الان فقط بخشی از اونا باقی موندن. جالبه بدونید که نقاشی‌های دیواری آکدامار از نظر هنری و تاریخی بسیار ارزشمند هستن و به عنوان یکی از بهترین نمونه‌های نقاشی‌های بیزانسی در جهان شناخته می‌شن.

نقاشی های دیواری کلیسا آکدامار

یک سفر رویایی به قلب تاریخ!

کلیسای آکدامار یه جای خاص و قشنگه که هر کسی رو مجذوب خودش می‌کنه. معماری بی‌نظیر، نقاشی‌های دیواری قشنگ، مناظر طبیعی و آرامش و سکوت این کلیسا، یه سفر رویایی رو برای شما رقم می‌زنه. اگه دنبال یه سفر تاریخی، مذهبی و تفریحی هستید، حتما به کلیسای آکدامار سر بزنید. فکرش رو بکنید که این دریاچه چندهزار سال یا میلیون سال قدمت داره، چه اتفاق هایی که نیفتاده، کِی این جزیره به وجود اومده و چه کسانی روش زندگی کردن و رسیده به 1100 سال پیش و بالاخره این کلیسا ساخته شده.. حیرت انگیزه نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *