زیگورات چغازنبیل، شکوه ناشنخاته و مرموز تمدن ایلام!

زیگورات چغازنبیل

طبیعتا وقتی اسم خوزستان میاد، اولین چیزی که تو کل این استان به ذهنم میرسه، زیگورات چغازنبیل هست. زیگورات یا مبعد چغازنبیل یک معما حل نشده از شکوه فراموش شده امپراتوری ایلام در شهر شوش هست. معبدی به شکل کوه که برای خدای اینشوشیناک و توسط اونتاش ناپیرشا پادشاه ایلام ساخته شده. سفر به شهر شوش و باید با دیدن این میراث جهانی یونسکو شروع بکنید. با سفرادوایز همراه باشید تا نگاهی به تاریخچه این معبد داشته باشیم.

فهرست مطالب

آدرس و هزینه بازدید از معبد چغازنبیل شوش

آدرس چغازنبیل شوش: این معبد و زیگورات در شهر شوش واقع شده

هزینه بازدید از زیگورات چغازنبیل برای ایرانیان: هر نفر 30 هزار تومان

هزینه بازدید چغازنبیل برای توریست‌ها: هر نفر 250 هزار تومان

ساعات بازدید از چغازنبیل: روزانه 9 صبح تا 17 عصر

مدت زمان بازدید از معبد و موزه: حداقل 2 ساعت

جاذبه های نزدیک به چغازنبیل: کاخ آپادانا شوش، رودخانه دز، سازه های آبی شوشتر

تاریخچه زیگورات چغازنبیل

بیاید تا یک سفر به خوزستان داشته باشیم و سری بزنیم به 3200 سال پیش!! زمانی که خبری از استانی به نام خوزستان نبود و هرچی بود، شوش بود و یک امپراتوری بزرگ به اسم ایلام که این شهر رو به عنوان پایتخت برای خودشون انتخاب کرده بودن! یکی از مهمترین آثاری که از دوره ایلام در شوش ایران به جا مونده، معبد یا زیگورات چغازنبیل نامیده میشه.

اگر این بنا رو از نزدیک ببینید، مطمئنم که مسخ و مسحور شکوه این بنا میشید. اطراف شما یک دشت بزرگه و تا چشم کار میکنه، هیچی نیست. شما هستید و یک ساختمان نیمه ویرانه که از 3200 سال پیش اینجاست!! و یک آسمان بیکران در پس زمینه! شاید برای انسان امروزی که مفهوم متفاوتی از ساختمان و برج و آسمان خراش تو ذهنش داره، درک شگفتی این بنا کار سختی باشه.

اما من درباره قرن 21 حرف نمیزنم! بحث برای هزاره های قبل از میلاد مسیحه! زمانی که هر یک متر، اهمیت داره. حالا به ارتفاع چغازنبیل در اون سالها فکر کنید. یک معبد 5 طبقه و با 52 متر ارتفاع که به سفارش پادشاه و برای خدای شهر شوش ساخته شده! یعنی اینشوشیناک!

ایلامی‌ها یک قوم باستانی بودن که تو جنوب غربی ایران زندگی می‌کردن. گفته میشه که معبد چغازنبیل به دستور یک خدای ایلامی به اسم اینشوشیناک ساخته شده و به خاطر همین این معبد یک جور مرکز مذهبی برای ایلامی‌ها بوده و کلی مراسم و جشن توش برگزار می‌شده.

معبد چغازنبیل یه سازه خیلی بزرگه که از خشت و آجر ساخته شده، پنج طبقه داره و هر طبقه یک حیاط مرکزی داره که با دیوارهای بلند احاطه شدن. تو بالاترین طبقه این زیگورات، معبد اصلی قرار داره که به خدای اینشوشیناک تقدیم شده بوده و مردم عادی نمیتونستن بهش دسترسی داشته باشن. تنها پادشاه و کاهنان بودن که اجازه داشتن به این طبقه برن.

قطعا این بنا در طول این همه قرن و سختی های روزگار مثل سیل و زلزله و.. تخریب های زیادی رو تحمل کرده. اما خوشبختانه این بنا به دلیل شگفتی ها و رمز و رازهای ناگفته زیادی که داره در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و یک میراث جهانی محسوب میشهحالا که یه کم با چغازنبیل آشنا شدیم، بیاید با هم یه سری به این معبد باستانی بزنیم و از نزدیک ببینیمش. مطمئنم کلی چیزای جالب و هیجان‌انگیز کشف می‌کنیم!

معبد چغازنبیل شوش

آشنایی با معماری زیگورات چغازنبیل

چغا در گویش محلی به معنی تپه و زنبیل هم بهش اضافه شده چون که مردم محلی این بنا رو به شکل یک زنبیل وارونه یا یک کوه که به شکل زنبیل هست، میدونستن. زیگورات چغازنبیل از خشت و آجر ساخته شده و پنج طبقه ست. هر طبقه دارای یک حیاط مرکزیه که با دیوارهای بلند احاطه شده.

معماری زیگورات چغازنبیل بسیار پیچیده و هنرمندانه ست و هر طبقه به صورت مستقل ساخته شده، یعنی این که طبقات روی هم ساخته نشدن، بلکه هرطبقه از زمین چیده شده و بالا رفته. دیوارهای زیگورات چغازنبیل با نقش های هندسی و تصاویری از حیوانات تزئین شدن و در داخل معبد هم، مجسمه های خدایان و کتیبه هایی به خط ایلامی کشف شده که اهمیت تاریخی بسیار بالایی دارن.

این معبد در یک دشت وسیع قرار گرفته که با کوه های زاگرس احاطه شدن. در نزدیکی زیگورات، بقایای شهر باستانی دور اونتاش قرار داره که پایتخت ایلام در شهر شوش بوده.. کتیبه های ایلامی زیگورات چغازنبیل دروازه مهمی به روی فهم و شناخت ما به دوره های پیش از ایلام باز کردن. راستی گفته میشه که در این بنا برای اولین بار از متریال شیشه برای تزئینات هم استفاده شده که بقایاش داخل موزه چغازنبیل که در محدوده همین بناست، نگهداری میشه.

بهترین زمان بازدید از زیگورات چغازنبیل

به نظر من تو هر فصلی خوزستان و به خصوص شهر شوش جذابیت های خاص خودش رو داره. اما خب فصل مناسب برای بازدید از زیگورات چغازنبیل فصل بهار (فروردین تا اردیبهشت) و فصل پاییز (مهر تا آبان) محسوب میشه که هوا خنکتر باشه و گرما مسافرای غیربومی و اذیت نکنه!

در هر فصلی که به چغازنبیل سفر کردید، حتما از کرم ضد آفتاب، کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید. بهتره که کفش مناسب پیاده روی بپوشید، چون برای دیدن این معبد شگفت انگیز حداقل 2 ساعت باید پیاده روی کنید. آب و خوراکی هم همراهتون داشته باشید، چون در اطراف زیگورات امکان خرید وجود نداره.

زیگورات چغازنبیل در شب

سفر به جاذبه های گردشگری شوش در خوزستان

خوزستان بهشت ناشناخته ایه که هر شهرش پر از رمز و راز، تاریخ، هویت و زیباییه. تو این قسمت از سفرادوایز یک سفر خیلی کوتاه به شوش و بازدید از چغازنبیل داشتیم. قطعا دیدن این معماری شگفت انگیز و این جاذبه از نزدیک صفای دیگه ای داره. ولی خب من سعی کردم تا چیزی که خودم دیدم رو برای شما هم به تصویر بکشم و امیدوارم که لذت برده باشید. یادتون نره که: از خانه بیرون بیاید، پیشنهاد سفر با ما!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *