حمام قجر یا موزه مردم شناسی قزوین کجاست؟

حمام-قجر

حمام قجر یا موزه مردم شناسی قزوین اسمی که برام آشناست و راوی روزهاییه که قزوین، میزبان من بود. چه روزهایی که از گذر روبرویی حمام قجر خودمو به سعدالسلطنه میرسوندم. حمام تو معماری ایرانی حرف های زیادی برای گفتن داره. مکانی که نه فقط برای استحمام که برای تعالی روح انسان ساخته میشده. معماری بی نظیر، تزئینات زیبا، بخش های تودر تو، که هرکدوم برای یک کاربری و با فلسفه خاص خودش ساخته شده.

حمام، فضایی بوده برای نظافت، برای تفریح و رفع خستگی، برای درمان بعضی از ناخوشی های سطحی. مکانی برای دید و بازدید و معاشرت با آدم ها. که حتی گاهی مراسم های عقد رو هم به خودش میدیده.

اگر همه این ویژگی ها براتون جالب باشه، حمام قجر قزوین جاییه که میتونید ضمن بازدید از یکی از قشنگ ترین جاذبه های گردشگری قزوین که به موزه مردم شناسی هم معروفه، باهاش آشنا بشید. با سفرادوایز همراه باشید.

آدرس حمام قجر قزوین کجاست؟

 

آدرس حمام قجر قزوین: استان قزوین، شهر قزوین، بلوار نادری، خیابان عبید زاکانی، کوچه درگاهی، موزه مردم شناسی قزوین

روزهای بازدید حمام قجر: شنبه تا جمعه (قبل از مراجعه برای اطمینان بیشتر با موزه تماس بگیرید)

ساعات بازدید: 9 صبح تا 18

مدت زمان نیاز برای بازدید: حدود یک ساعت

هزینه ورودی حمام قجر قزوین: هر نفر ایرانی 10 هزار تومان در سال 1402

تلفن تماس: ۰۲۸-۳۳۲۳۳۱۵۵

سرگذشت حمام قجر که موزه مردم شناسی قزوین شد!

شاید اسم حمام قجر باعث بشه که فکر کنید این حمام یک اثر معماری قاجاریه. اما اینطور نیست! حمام قجر یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین حمام‌های قزوین هست که تو سال ۱۰۵۷ هجری قمری به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده. سازنده این حمام امیر گونه خان قاجار قزوینی از سرداران شاه عباس بوده. اول اسم این حمام «حمام شاهی» بوده، ولی بعداً به «حمام قجر» معروف شده.

این حمام تو دوره صفویه به عنوان یکی از مهم‌ترین حمام‌های شهر قزوین مورد استفاده قرار می‌گرفته. حمام قجر از سه بخش اصلی سربینه، میاندر و گرمخانه تشکیل شده. سربینه محل استراحت و رختکن بوده، میاندر راهرویی بین سربینه و گرمخانه بوده و گرمخانه محل شست‌وشو و استحمام بوده.

حمام قجر از نظر معماری بسیار زیبا و منحصربه‌فرده. این حمام با استفاده از کاشی‌کاری، گچ‌بری و تزئینات آجری تزئین شده. گنبد بزرگ و زیبای حمام هم یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این بنای تاریخیه. حمام قجر در سال ۱۳۸۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده. این حمام هم‌اکنون به عنوان موزه مردم‌شناسی قزوین مورد استفاده قرار می‌گیره.

یه نکته جالب درباره حمام قجر اینه که تو سال ۱۳۷۹ این حمام به شدت آسیب دیده بود. با تلاش‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین این حمام مرمت و بازسازی شد و دوباره به رونق افتاد. اگر به قزوین سفر کردید حتماً از حمام قجر دیدن کنید. این حمام یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم شهر قزوینه و ارزش یکبار دیدن رو داره.

موزه حمام قجر

حمام قجر از چه بخش‌های تشکیل شده؟

این حمام از سه بخش اصلی سربینه، میاندر و گرمخانه تشکیل شده.

سربینه حمام قجر

سربینه یا رختکن اولین بخش حمامه که در آن لباس‌ها را در می‌آوردند و برای شستشو آماده می‌شدن. سربینه حمام قجر بزرگ و باشکوهه و در وسطش یه حوض بزرگ قرار داره که دورش شش شاه‌نشین هست. شاه‌نشین‌ها اتاق‌های کوچکی بودن که افراد مهم و ثروتمند ازشون استفاده می‌کردن.

میاندر حمام قجر

میاندر یا راهروی ارتباطی، بخش حمامه که سربینه رو به گرمخانه وصل می‌کنه. میاندر حمام قجر سقفی گنبدی شکل داره که با کاشی‌های فیروزه‌ای تزئین شده که واقعا زیبا و تماشایی هستن.

گرمخانه حمام قجر

گرمخانه بخش اصلی حمامه که در اون حمام می‌گرفتند. گرمخانه حمام قجر هم بزرگ و باشکوهه و در وسطش یه خزینه آب گرم قرار داره. خزینه آب گرم از طریق تنبوشه‌های سفالی که از زیرزمین حمام می‌گذشتن، پر می‌شده.

بخش‌های جانبی حمام

علاوه بر سه بخش اصلی، حمام قجر بخش‌های جانبی دیگه‌ای هم داره که شامل:

  • تونل‌های گربه‌رو: این تونل‌ها برای رفت و آمد کارکنان حمام استفاده می‌شدن.
  • آب‌انبار: آب‌انبار حمام قجر از طریق قنات تأمین می‌شده.
  • آتشخانه: آتشخانه حمام قجر برای گرم کردن آب خزینه استفاده می‌شده.

حمام قجر قزوین هم‌اکنون به عنوان موزه مردم‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیره. در این موزه، وسایل و ابزارآلاتی از زندگی مردم ایران در گذشته به نمایش گذاشته شده.

جاذبه های گردشگری نزدیک به حمام قجر قزوین

موزه حمام قجر

معماری جالب حمام و تست صدا!

نکته جالبی که درخصوص حمام قجر قزوین وجود دارد، خاصیت انتقال صدا است. اگر کنار یکی از دیوارهای آجری حمام بایستید و خیلی آرام صحبت کنید، صدای شما درست از پشت سر و دیوار آجری مقابل شنیده خواهد شد. 

شاید درک این موضوع کمی سخت باشد، اما اگر در سفر به قزوین سری به موزه مردم شناسی حمام قجر زدید، از راهنمایان موزه بخواهید تا این موضوع را به شما توضیح دهند. امیدواریم که از سفر به قزوین و بازدید از این موزه لذت ببرید.

‫2 نظر

  • یاس گفت:

    میشه بگید ورودی حمام قجر چقدره و این که ایا قزوین شهر امنی هست که بشه تنها رفت؟

    • Zara گفت:

      سلام
      بله شهر امنی هست و میتونید تنها سفر کنید، البته همیشه و در همه جای دنیا باید موارد احتیاط رو رعایت کنید تا مشکلی براتون پیش نیاد.. سفرتون بخیر باشه

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *