آب انبار حکیم قزوین و کارگاه ساز استاد سیف الله شکری

آب-انبار-حکیم

خاطره جالبی از کشف آب انبار حکیم قزوین دارم.. یادم می‌آید یک روز خیلی هیجان انگیز برای تحقیقات میدانی یکی از درسهایمان در یکی از محله های قدیمی قزوین در حال عکاسی و گشت و گذار بودیم که این آب انبار را پیدا کردیم. البته میدانید که قزوین شهر آب انبارها است و دیدن یک آب انبار خیلی چیز عجیب و دور از ذهنی نیست. من هم به شخصه با دیدن معروف ترین آب انبار های قزوین، انتظار خیلی خاصی از این آب انبار تازه کشف شده نداشتم.

اما سوای همه آنهایی که قبلا دیده بودم، این آب انبار، ظاهر خیلی زیبایی داشت. آب انباری گنبدی شکل، که هنوز بقایا تزئینات کاشی کاری آبی روی دیوارهای آن در کنار آجر چینی ها به چشم می خورد. چند عکس ثبت کردیم و صرفا جهت کنجکاوی، در زدیم و خیلی جالب که یک آقایی از پایین پله ها صدایمان کرد و گفت در بازه، بفرمایید.

از حدود ۲۰ یا شاید بیشتر پله رفتیم پایین. اولین چیزی که احساس کردم، یک رایحه خیلی عجیب، ترکیبی از بوی چوب با یک بوی خیلی خاص بود. زیبا و دلنشین. بعد یک نور ملایم و زرد. ترکیب موردعلاقه م تا همینجای کار مهیا بود‌. اما اصل ماجرا وقتی شروع شد که به سمت مخزن آب انبار و منشا آن رایحه و نور زرد پیچیدیم.

آدرس آب انبار حکیم قزوین کجاست؟

 

 

آدرس کارگاه ساز استاد سیف‌ الله شکری (آب‌انبار حکیم): محله بلاغی قزوین و در خیابان حکیم، خیابان حکیم

این آب انبار کارگاه ساز آقای سیف الله شکری است و اجازه بازدید عمومی برای آن وجود ندارد.

اگر قصد بازدید دارید، باید از قبل هماهنگ کرده باشید.

آب انبار حکیم کارگاه ساز استاد سیف الله شکری

راستش را بگویم، قبل از پایین آمدن از پله ها، و حتی با دیدن زیبایی های آب انبار، هیچ احساس خاصی به آن نداشتم. با خودم گفتم، این هم یک آب انبار دیگر از مجموعه آب انبارهای قزوین. اما حالا که بعد از 5 سال، به آن روز شگفت انگیز فکر میکنم، هنوز هم احساس خوب و عجیب آن لحظه را احساس می کنم.

به سمت نور پیچیدیم. اما همچون دیگر آب انبارها، خبری از یک محیط مدور یا مربعی با مخزن آب نبود. البته بود. ولی اصلا ماجرا نبود. فضا، پر بود از ساز و آلات موسیقی. اما نه هر سازی که فکرش را بکنید. یک ساز به خصوص! چنگ! بله فضای مخزن آب انبار پر بود از چنگ در شکل ها و اندازه های متفاوت.

اولین لحظه، بعد از دیدن این صحنه، سرم پر شد از صدای موسیقایی چنگ. راستش سکانس هایی از فیلم یوسف پیامبر به خاطرم آمد. همانجاهایی که زلیخا چنگ می نواخت. همه اینها در یکی دو ثانیه کوتاه اتفاق افتاد. تا اینکه متوجه افراد حاضر در کارگاه شدم و اولین بار، استاد شکری را دیدم.

آب انبار حکیم قزوین
کارگاه ساز سیف الله شکری
اب انبار حکیم

استاد سیف الله شکری و احیای سازهای باستانی در آب انبار حکیم

استاد سیف الله شکری کار عجیب و متفاوتی در این آب انبار می‌کند و آن احیای سازهای باستانی است. چنگ‌های چندهزار ساله را با همان شکل و شمالی بازسازی می‌کند و با زخمه زدن به تارهای ساز، صدایی را می‌شنوید که هزاران سال پیش انسانها می‌شنیده‌اند و چه چیزی شگفت انگیزتر از این؟

آب انبار حکیم حالا جایی است که می‌توانید نوای سازهایی که هزاران سال پیش نواخته شده‌اند را بشنوید. سازهایی که از خاک سربر آورده اما حالا گوش و جان را می‌نوازند. البته این آب انبار برای همه مردم قابل بازدید نیست. اما اگر شانس آن را داشته باشید، ممکن است بتوانید با اجازه آقای شکری یک بازدید کوتاه از کارگاه ساز ایشان داشته باشید.

قزوین شهر آب انبارها!

قزوین آب انبارهای زیادی دارد که شاید برای دیدن همه آنها باید دو روز تمام وقت بگذارید! اما آب انبار حکیم قزوین باهمه آنها فرق دارد. اینجا زنده است و صدای زندگی از دیوارها منعکس می‌شود. آب انبار حکیم صدای ناشنیده ها از قرن ها و هزاره های دور است! نوایی که باید شنید…

اگر به دیار قزوین سفر کردید، حتما از حمام قجر هم دیدن کنید. جابه های دیدنی قزوین کم نیستند و باید با چشم دل و جان به این شهر سفر کنید و چشم از تماشا برندارید. اگر از این جاذبه دیدن کرده اید، از تجربه خود برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *