باغ های شیراز را در بهار 1403 ببینید!

باغ های شیراز

شیراز را از گذشته تا به امروز با عنوان شهر گل و بلبل می‌شناسند. باغ‌ های شیراز از جمله باغ ارم، نارنجستان قوام، باغ عفیف آباد و… در سراسر جهان مشهور هستند و جذابیت فراوانی برای گردشگران داخلی و خارجی دارند. اگر در فصل بهار به شیراز سفر کنید، قطعا عصر دلپذیر بهارنارنج و زیبایی بی‌حدحصر باغ های دیدنی شیراز قطعا تجربه‌ای را برای شما رقم می‌زند که نظیر آن را در عمرتان کمتر پیدا خواهید کرد. اگر قصد سفر به شیراز را دارید، با معروفترین باغ های شیراز در ادامه این مطلب آشنا شوید.

 

فهرست مطالب

1. باغ تخت شیراز

باغ تخت یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز است و گفته می‌شود که تاریخ احداث آن به قرن پنجم بازمی‌گردد. این بنا بر دامنه کوه معروف باباکوهی ساخته شده و با اینکه در حال حاضر اثری از شکوه و آبادانی گذشته در آن دیده نمی‌شود، با این حال، همچنان یکی از زیباترین باغ‌های شیرازی محسوب می‌شود. باغ تخت روزگاری سرشار از درختان سرسبز و گل‌های رنگارنگ بود و عمارت بسیار باشکوهی نیز در میان آن خودنمایی می‌کرد. این باغ در حال حاضر در اختیار نیروهای نظامی است و متاسفانه امکان بازدید عمومی از آن وجود ندارد. اما اگر قبلا به کرمان سفر کرده اید و باغ فتح آباد کرمان را دیده باشید، حال و هوای باغ تخت را حس خواهید کرد.

 

2. باغ و عمارت شاپوری شیراز

باغ و عمارت شاپوری، بدون تردید یکی از زیباترین باغ‌ها و بناهای دیدنی شهر شیراز است. این بنا که در دوران پهلوی اول ساخته شده، ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی را به شما عرضه می‌کند. این معماری خیره‌کننده در کنار طبیعت زیبای باغ، منظره‌ای چشم‌نواز و زیبا ایجاد کرده که به هیچ عنوان نمی‌توان ساده از کنار آن گذشت. معمار معروفی به‌نام ابوالقاسم مهندسی، این بنا را برای فردی به‌نام عبدالصاحب شاپوری، یکی از بزرگ‌ترین تجار شیراز ساخته است.

خانواده شاپوری تا اوایل دهه هفتاد در این باغ و عمارت زندگی می‌کردند و پس از آن و در سال ۱۳۷۸، سازمان میراث فرهنگی این عمارت را از خانواده شاپوری خریداری کرد. بعد از بازدید از باغ و عمارت شاپوری می‌توانید به رستوران و کافی‌شاپ آن سر بزنید و خودتان را به صرف غذاها و نوشیدنی‌های سنتی شیرازی دعوت کنید.

باغ های شیراز

3. باغ نظر شیراز

باغ نظر شیراز یکی از باغ‌ های شیراز و نخستین باغ ساخته شده در زمان حکومت زندیه است و در فاصله بسیار کمی از ارگ کریم‌خانی و نزدیک به بسیاری از هتل های شیراز قرار داد. در باغ نظر درختانی مثل سرو، کاج و بهار نارنج به چشم می‌خورد و از آنجایی که این باغ در زمان حکومت زندیه باغ حکومتی بوده، از آن برای میزبانی از مهمانان خارجی و برگزاری جشن‌های خوشامدگویی استفاده می‌شده است.

عمارت هشت ضلعی باغ نظر که در میان آن قرار دارد، به دستور کریمخان زند ساخته شد و به وصیت خود او پیکرش را هم در شاه نشین شرقی عمارت نظر به خاک سپردند. با این حال بعدها آغا محمدخان قاجار، بنیانگذار سلسله قاجار، بی‌رحمانه استخوان‌های باقی مانده از پیکر کریمخان زند را به تهران و کاخ گلستان انتقال داد و در محل پله‌های ورودی سرای سلطنت دفن کرد تا به خیال خود هر روز از روی استخوان‌های دشمن عبور کند.

باغ نظر در سال ۱۳۱۵ تغییر کاربری داد و به موزه تبدیل شد. موزه پارس که همان باغ نظر سابق است، گنجینه‌ای ارزشمند از کوزه‌های سفالی، نقاشی‌ها، دست نوشته‌ها، مجموعه‌ای از نسخ خطی قرآن و سازه‌های چوبی از زمان پیش از اسلام است.

4. باغ هفت تنان

حوض فیروزه‌ای، درختان سرو و نارنج، و گل های رنگارنگ، باغ موزه هفت تنان را به یکی از بهترین باغ های شیراز تبدیل کرده‌اند. این باغ در پای کوه چهل مقام و شمال حافظیه واقع شده است و به دلیل اینکه آرامگاه هفت تن از عارفان بزرگ در این باغ قرار گرفته، به آن هفت تنان لقب داده‌اند.

قدمت این باغ به سده‌هایی پیش از دوره زندیه بازمی‌گردد، اما عمارت آن در دوران کریم خان زند ساخته شده که از نظر معماری و تزئینات ظریف خود، بی‌نهایت دیدنی است. در باغ هفت تنان یک موزه سنگ هم وجود دارد که در آن نمونه‌هایی بسیار ارزشمند و کمیاب از سنگ‌های کتیبه‌های باستانی و سنگ‌های تاریخی نگهداری می‌شود و بازدید از آن خالی از لطف نیست.

5. باغ نارنجستان قوام

در میان خانه‌های سنتی و رنگارنگ شیراز، یکی از عمارت‌هایی که بیش از بقیه نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند، عمارت نارنجستان قوام است. هنگامی که وارد این باغ زیبا می‌شوید و از سرسرای آن عبور می‌کنید با باغی فراموش نشدنی و خاطره‌انگیز مواجه خواهید شد و قطعا از طراحی داخلی عمارت این باغ شگفت‌زده می‌شوید.

وجود درختان نارنج و بهار نارنج این باغ باعث شده است تا به نام باغ نارنجستان مشهور شود. مساحت باغ نارنجستان قوام ۳۵۰۰ متر مربع و عمارت داخل آن ۹۴۰ متر مربع است. استخر بزرگی در باغ نارنجستان به چشم می خورد که نمای عمارت این باغ را در خود منعکس می‌کند. مثل تمامی باغ‌های ایرانی، باغ نارنجستان قوام هم نمایی متقارن دارد.

6. باغ گلشن یا عفیف آباد شیراز

یکی دیگر از باغ های شیراز که از محبوبیت بسیاری برخوردار است، باغ گلشن است. باغ عفیف آباد یا همان باغ گلشن مجموعه موزه‌ای در شیراز است که توسط میرزا علی محمد خان قوام‌الملک ساخته شده است. عمارت دو طبقه میان این باغ با کاشی‌کاری‌های فوق العاده تزئین شده و ستون‌هایی سنگی به سبک ستون‌های تخت جمشید دارد. این عمارت حدود ۳۰ اتاق و دو شومینه مرمرین در تالارهای شمالی و جنوبی خود دارد. معماری عمارت باغ عفیف آباد و تزئینات باغ، تلفیقی از معماری دوره هخامنشی، ساسانیان، زندیه و قاجار است.

 

7. باغ جهان نما شیراز

باغ جهان نما شیراز در ورودی خیابان حافظ شیراز قرار گرفته است و از قدیمی‌ترین باغ های شیراز محسوب می‌شود. احتمال می‌رود که این باغ در دوران صفویه ساخته شده باشد و همانند دیگر باغ‌ های شیراز، وسط باغ هم عمارتی ساخته شده که مزین به طراحی‌های سنتی ایرانی است. باغ جهان‌نما در دوره‌ای اهمیت و آبادانی خود را از دست داد و رو به ویرانی رفت. در دوره زندیه، کریمخان زند این باغ را بازسازی و عمارتی در آن بنا کرد. علاوه بر این کریمخان دور این باغ را حفاظ کشید و فضای اطراف عمارت را پر از گل و گیاه کرد.

 

8. باغ دلگشا

یکی از زیباترین باغ‌هایی که باید نام آن را در فهرست باغ های معروف شیراز قرار داد، باغ دلگشا است. این باغ زیبا و تاریخی در نزدیکی مقبره سعدی، شاعر بلند آوازه ایران قرار دارد و گفته می‌شود که باغ و عمارت داخل آن در سه عهد ساسانی، صفویه و قاجار ساخته شده‌اند. باغ دلگشا در سال ۱۳۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و از نظر بسیاری از گردشگران، یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز به‌حساب می‌آید.

در زمان تیموریان و سلطنت تیمور گورکانی این باغ در اوج آبادانی بوده تا جایی که گفته می‌شود تیمور پس از دیدن باغ دلگشا، باغی را به همین نام در سمرقند بنا کرد.

 

9. باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز یکی از ۹ باغ ایرانی است که به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است. تاریخ ساخت باغ ارم شیراز به درستی مشخص نیست اما طبق شواهد تاریخی، این باغ مربوط به دوره سلجوقیان است و گفته می‌شود که عمارت مجلل میان باغ در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است. نکته جالب توجه باغ ارم شیراز وجود گذرگاهی است که از شرق تا غرب این باغ کشیده شده و درختان سروی که در دو طرف آن کاشته شده‌اند.

باغ ارم شیراز که خصوصا در فصل بهار، آکنده از درختان سرو سر به فلک کشیده، گل‌های خوشرنگ و خوشبو و عطر دل‌انگیز درختان بهار نارنج است، فضایی خارق العاده و باور نکردنی دارد. یکی از درختان مشهور باغ ارم شیراز، درخت سرو زیبای ۲۰۰ ساله‌ای است که همه آن را با نام سروناز می‌شناسند. این درخت موزون و زیبا از دور توجه هر گردشگری را به سمت خود جلب می‌کند. در حال حاضر باغ ارم شیراز و عمارت آن متعلق به دانشگاه شیراز هستند.

باغ ارم شیراز

بهشت اردیبهشتی شیراز با باغ های زیبا!

از بین جاذبه‌های دیدنی شیراز که یکی از یکی زیباتر هستند، قطعا بازدید از باغ های شیراز لطف دیگری خواهد داشت. در مطلب فوق، ۱۲ مورد از بهترین باغ های معروف شیراز را که از نظر تاریخی و زیبایی طبیعی اهمیت ویژه‌ای دارند، به شما معرفی کردیم و اطلاعات مورد نیاز برای بازدید از آن‌ها را نیز در اختیارتان قرار دادیم. توصیه می‌کنیم حتما در فصل بهار به شیراز سفر کنید و با عطر خوش بهارنارنج و زیبایی بی‌بدیل این باغ‌ها، تجربه‌ای ناب و لذت‌بخش را برای خود رقم بزنید. شما کدام باغ را به این فهرست اضافه می‌کنید؟ 

منبع: فلای تودی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *