کاخ مروارید کرج، جاذبه پنهان در مهرشهر!

کاخ مروارید کرج

اگر به یکی بگی بیا بریم کرج گردی، احتمالا تنها جای تفریحی کرج که یادش میاد کردانه! انگار که کرج یهو از وسط بوته ها سبز شده و هیچ جای دیدنی و تاریخی نداره! از کاروانسرای صفوی و شاه عباسی کرج بگذریم، این شهر 72 ملت، کلی جاذبه گردشگری از دوره پهلوی داره و مهمترینشون هم کاخ مروارید یا کاخ شمس هست! بله یک جاذبه رمزآلود و پنهان تو مهرشهر کرج که بعید میدونم تا به حال دیده باشیدش! کاخی که یک روز خواهر محمدرضا پهلوی توش زندگی میکرده! پیشنهاد سفر امروز، سوار شدن به مترو و یک گشت کوتاه تو کرجه!

فهرست مطالب

کاخ شمس پهلوی کجاست؟

  • آدرس کاخ مروارید کرج: کرج، مهرشهر، انتهای بلوار ارم
  • هزینه بازدید کاخ شمس: 10 هزار تومان برای هر نفر
  • مدت زمان بازدید: حداقل 1 ساعت
  • امکانات اطراف: غرفه های خوراکی فروشی داخل محوطه کاخ، پارکینگ، پارک بازی کودکان و ..
  • ساعات و روزهای بازدید: همه روزه از ساعت 9 صبح تا 4 عصر (بهتره قبل از رفتن مطمئن باشید که بازه مجموعه)
  • تلفن تماس: 02633206522

تاریخچه کاش شمس یا کاخ مروارید کرج

این کاخ که یه زمان به اسم کاخ شمس هم شناخته می‌شد، متعلق به خواهر محمدرضا شاه بوده. اول که ساخته شد، به خاطر اینکه شمس خانم آسم داشت، این کاخ رو توی کرج ساختن. چون اون موقع که هنوز کرج شهر بزرگی نشده بود، هوای کرج تقریباً تمیز و مساعد بود. به همین دلیل، اینجا محل زندگی خانم شمس شد.

کاخ مروارید طراحی زیبا و جالبی داره. اگر از بالا به پلان این کاخ نگاه کنید، شبیه یک صدف و مروارید طراحی شده و واقعا عظیمه! مجموعه بزرگش حتی یه دریاچه هم داره.

حتی اگه ساکن کرج نیستید هم راحت می‌تونید با قطار به کرج بیاید و از این کاخ بازدید کنید. مطمئن باشید که از دیدن این مجموعه لذت می‌برید.

معماری کاخ شمس کرج

این کاخ رو یه معمار بسیار باهوش و خلاق به اسم ویلیام وسلی پیترز طراحی کرده. این معمار واقعا فهمیده چطوری یه بنای باشکوه و لوکس رو طراحی کنه. کل ساختار و چیدمان کاخ به شکلی هماهنگ و زیبا طراحی شده که واقعا آدم وقتی میبندش، غرق زیبایی‌ها و ظرافت‌های معماریش میشه.

همه چیز از معماری سنتی ایرانی الهام گرفته، اما با ترکیب ایده‌های مدرن به یه اثر هنری بینظیر تبدیل شده. مثلا همین دریاچه وسط کاخ که انعکاس زیبایی‌های معماری رو توی آب نشون میده.

به نظرم این معمار واقعا استاد کارش بوده و تونسته با ترکیب ظرافت‌های سنتی و ایده‌های مدرن، یه شاهکار معماری بی‌نظیر خلق کنه که هر کسی که وارد میشه، مات و مبهوت میشه. بعضی وقت‌ها آدم حسرت می‌خوره که چرا معماری امروزی ما به این زیبایی نمیرسه!

کاخ شمس پهلوی

طراحی مدرن کاخ مروارید شمس پهلوی

این کاخ مروارید واقعاً خیره‌کننده است! مگه میشه 111 هکتار وسعت داشته باشه؟ بله میشه! اونم وقتی پای خاندان پهلوی وسط باشه!! 111 هکتار یعنی به اندازه یه شهر کوچولو! این کاخ از بالا شبیه یه سفره ماهی بزرگه که یه صدف مرواریدی توشه. به همین خاطرم به کاخ مروارید معروف شده!

اینم بگم که شما برای بازدید از کاخ شمس فقط میتونید توی محوطه قدم بزنید و امکان بازدید از داخل کاخ فعلا وجود نداره. من شنیدم که متأسفانه اکثر وسایل و اشیای داخل کاخ دزدیده شدن. اما خب حداقل خود کاخ و بنا هنوز پابرجاست و به خوبی نگهداری میشه و حتی میتونید توی دریاچه قایق سواری کنید!

در هر حال، این کاخ یه شاهکار معماری به تمام معناست که هر ایرانی باید یه روز حتماً فرصت دیدنش رو پیدا کنه. به نظرم یک روز زمان بذارید و بیاید کاخ شمس رو ببینید، خصوصا اگر تهران هستید. باور کنید اونقدرا هم دور نیست! 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *