قلعه شوش یادگار دمورگان در ایران و یک راز مهم!

قلعه شوش

وقتی اسم شوش میاد، ژاک دمورگان هم پشت سرشه! باستان شناسی که سالهای زیادی در ایران و در شوش کاوش های باستان شناسی کرده. یکی از مهمترین کاوش های دمورگان، کاخ آپادانا در شهر شوش خوزستان هست. جایی در نزدیکی مقبره دانیال نبی. تیم باستان شناس دمورگان مشرف به کاخ داریوش در شوش یک قلعه یا کاخ ساختن که بتونن اقامت کنن و امروزه همون قلعه هم به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده و به اسم قلعه شوش میشناسنش. پیشنهاد سفر امروز بازدید از این قلعه است. اما آخرش میخوام یک رازی و بگم که شاید خیلیا نمیدونن!

فهرست مطالب

قلعه شوش کجاست؟

  • آدرس قلعه شوش: شوش، خیابان امام خمینی، جنب موزه ملی شوش.
  • ساعات بازدید از قلعه: ساعت 8 صبح تا 17 بعدازظهر
  • مدت زمان بازدید: حدودا 2 ساعت
  • هزینه ورودی قلعه شوش: 20 هزار تومان برای هر ایرانی 
  • نکات مهم قبل از بازدید: همراه داشتن کفش مناسب و آب و تنقلات. توجه داشته باشید که این قلعه در داخل محوطه کاخ آپادانا و موزه ملی شوش هست، بنابراین این هزینه فقط برای دیدن قلعه نیست و شامل ورودی مجموعه ست.

شهر شوش به قدمت تاریخ تمدن ایران!

تو هر سفرنامه قدیمی که نگاه کنید، حتماً اسم شوش رو پیدا می‌کنید. این شهر روی یه دشت حاصلخیز و در سراشیبی شرقی رود شائور به وجود اومده و از همون قدیم تا حالا همیشه با همین نام شناخته می‌شده. شوش از هر طرف با کوه‌های مختلف احاطه شده؛ مثل زاگرس تو شمال، کوه‌های مرتفع مرکزی تو شرق و جنوب شرقی، کبیرکوه تو مغرب و شمال غربی و تپه‌های پست و بلند تو جنوب. دشت شوش از حدود ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد مسکونی بوده. مردم از همون زمان‌ها تو اینجا زندگی می‌کردن و کم‌کم شهرها و شهرک‌های زیادی به وجود اومدن. یعنی اگر در زمان سفر به خوزستان پا به این شهر بذارید، در یکی از متمدن ترین شهرهای جهان قدم میزنید!

تو این شهرها علاوه بر مناطق مسکونی، معابد و مراکز عمومی دیگه‌ای هم ساخته می‌شد که مردم ازشون استفاده می‌کردن. محصولات کشاورزی و تولیدات صنعتی شوش باعث می‌شد دادوستد بین شهرک‌ها هر روز بیشتر بشه و همین باعث شده تا الان کلی آثار باستانی و تاریخی تو این شهر باقی بمونه. یکی از این آثار قلعه شوش هست که الان می‌خوام براتون بیشتر توضیح بدم.

معرفی قلعه شوش

قلعه شوش توسط یه باستان‌ شناس فرانسوی به نام دمورگان تو سال ۱۸۹۷ ساخته شد. اون زمان دمورگان برای کارهای باستان‌ شناسی به ایران اومده بود و از این قلعه برای اسکان باستان‌شناس‌ های فرانسوی استفاده می‌کردن. این قلعه با معماری فرانسوی و شبیه به قلعه‌های قرون وسطایی اروپا ساخته شده.

نمای بالا از قلعه شوش

تاریخچه قلعه شوش

تو سال ۱۸۸۴، مارسل دیولافوا به همراه همسرش و دو تا از همکاراش از فرانسه به شوش اومدن تا آثار هنری و فرهنگی ایران رو برای موزه لوور جمع کنن. ولی وقتی رسیدن، چیزی جز چند تا خونه کپری اطراف مقبره دانیال نبی پیدا نکردن که بتونن توش زندگی کنن. مردم هم با اونا مخالفت می‌کردن و مجبور شدن چادری برپا کنن و بعدش یه اتاق گلی بسازن تا بتونن راحت‌تر زندگی کنن.

تو سال ۱۸۹۷، دمورگان به جای دیولافوا اومد و تونست دولت فرانسه رو متقاعد کنه که بودجه‌ای برای ساخت یه جای مناسب برای اسکان اعضای هیئت باستان‌شناسی بده. بنابراین، بلندترین نقطه تپه‌های شوش یعنی آکروپل رو برای این منظور انتخاب کردن و شروع به ساختن یه قلعه با طرح قرون وسطایی اروپا کردن. کارهای ساختمونی قلعه تا سال ۱۹۱۲ طول کشید.

معماری قلعه شوش خوزستان

قلعه شوش یه نقشه ذوزنقه‌ای داره و شامل حیاط بالا، حیاط پایین، برج‌های شمال غربی و شمال شرقی و یه سری اتاق‌ها و انبارهاست. ورودی اصلی قلعه تو سمت شرقیه و از زیر یه برج عبور می‌کنه. حیاط اصلی قلعه هم دور تا دورش راهرو و اتاق‌های مختلفی داره. قلعه یه فضای کاملاً اروپایی داره و حتی تو بعضی از اتاق‌ها نقاشی‌های دیواری به تقلید از هنر بین‌النهرین و ایران کشیده شده. 

راز این قلعه که شاید کمتر کسی بدونه اینه که در زمان ساخت از مصالحی که در اطراف پیدا میکردن استفاده کردن. مثلا آجرهای سفالی که تو محوطه پیدا کردن رو لابه لای آجرهای دیگه کار کردن و دیوارهای قلعه رو ساختن. اما چیز مهم درباره این آجرها اینه که خیلیهاشون، آجرهای سفالی تاریخی هستن که روشون خطوط میخی هست. خیلی از این آجرها حتی ترجمه نشده و خیلی هارو حتی برعکس چسبوندن!! حالا یا به عمد یا ندونسته (من نمیدونم). ولی خب اره بخشی از هویت و ناشناخته های شهر شوش، حالا لابه لای دیوارای قلعه هستن که اگر دقت کنید، میبینیدشون. مخصوصا کنار رمپی که به بالای قلعه راه داره.

قلعه شوش خوزستان

راه‌های دسترسی به قلعه شوش

این قلعه نزدیک محوطه‌های باستانی شهر شوش و کاخ آپادانای شوش قرار داره. برای دیدن این قلعه، باید به سمت شهر شوش برید و خودتون رو به مرکز شهر برسونید. وقتی به محوطه باستانی برسید، قلعه شوش رو به راحتی می‌تونید پیدا کنید. راستی یادتون باشه که این قلعه تو روزهای ۹ و ۱۰ محرم، ۲۸ صفر، ۲۱ رمضان، ۲۵ شوال و ۱۴ خرداد تعطیله.

امیدوارم از این سفر مجازی به شوش لذت برده باشید! شوش یکی از زیباترین شهرهای خوزستانه و مطمئنم اگر شما هم بهش سر بزنید، کاملا با من موافقید. این شهر یک تکه از شما رو به یادگاری نگه میداره و تا وقتی زنده اید، دلتون برای دیدن دوباره ش تنگ میشه.

پ.ن: عکسها رو از کارناوال برداشتم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *