کاروانسراهای ایران میراث جهانی را بشناسید!

کاروانسراهای ایران

کاروانسراها از زمان‌های قدیم در نقاط مختلف جهان نقش استراحتگاهی برای مسافران داشتن. ایران هم به واسطه قدمت تاریخی و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، کاروانسراهای زیادی داشته که کاربری های مختلفی داشتن و عمدتا برای استراحت بوده. اما بیشتر این کاروانسراها که ما امروز می‌شناسیم مربوط به دوران شاه عباس صفوی هستن و نقش سرپناهی برای مسافران و زائران را داشتند. در 26 شهریور 1402 بود که 54 کاروانسرای ایرانی در فهرست میراث جهانی قرار گرفتند. به همین بهانه تلاش می‌کنیم تا معروف‌ترین کاروانسراهای ایران رو به شما معرفی کنیم. با سفرادوایز همراه باشید.

فهرست مطالب

معرفی کاروانسراهای ایران از شرق تا غرب

خب همین اول ماجربا باشد بگم که تعداد کاروانسراهای ایران خیلی زیاده و ممکنه این لیست خیلی طولانی بشه. اگر فقط می‌خواید اسم و آدرس کاروانسراهای ایران رو بدونید، می‌تونید یک نگاه کلی به این محتوا بندازید. البته من سعی کردم تا برای هرکدوم از کاروانسراهای ایران یک مطلب جداگانه بنویسم که یک معرفی کامل به همراه آدرس و نحوه دسترسی باشه.

1- کاروانسرای رباط شرف

یکی از کاروانسراهای قدیمی که در خراسان رضوی واقع شده و احتمالا اسمش رو شنیده باشید، رباط شرف نام داره که تاریخچه ساختش مربوط به سال 549 هجری قمریه. براساس متون تاریخی، دستور ساخت کاروانسرای رباط شرف توسط شخصی به نام «شرف الدین ابوطاهربن سعدالدین علی القمی» صادر شده و به همین دلیل به اسم رباط شرف معروف شده. این کاروانسرا در 45 کیلومتری شهر سرخس امروزی قرار داره.

2- کاروانسرای بیستون کرمانشاه

بیستون نام یکی از کاروانسراهای کرمانشاه هست که قدمتش به دوره شاه عباس صفوی برمی‌گرده. این مکان اقامتی در پهنه‌ای با وسعت 0.81 هکتار بنا شده و در محوطه تاریخی فرهنگی بیستون قرار داره که اگر به این شهر سفر کردید، می‌تونید به جای هتل های دیگه، کاروانسرای بیستون کرمانشاه رو برای اقامت انتخاب کنید. مالکیت این مکان در اختیار شرکت توسعه گردشگری کرمانشاهه و به عنوان یک هتل 5 ستاره با کیفیت فعالیت می‌کنه.

3- کاروانسرای زعفرانیه

کاروانسرای زعفرانیه مربوط به دوران صفوی – قاجار است. این کاروانسرا چهار ایوانی در اصل روی بنای متروکه یک کاروانسرای قدیمی احداث شد. حالا شاید بپرسید که چرا زعفرانیه؟ اسم این کاروانسرا بخاطر قرار گرفتن اون در روستایی با همین نام در شهرستان سبزوار و دهستان رباط انتخاب شده.

4- کاروانسرای عباسی گز

یکی دیگه از کاروانسراهای ایران که شاید حتی اسمش و نشنیده باشید، کاروانسرای گز هست. این کاروانسرا به جا مانده از دوره صفویه است و در شهر گزبرخوار اصفهان قرار داره. کاروانسرای گز در 11 آذر ماه 1330 به عنوان آثار ملی ثبت شد و در سال 1394 تحت مزایده‌ای به بخش خصوصی واگذار شد.

5- کاروانسرای مزینان

در شهرستان داورزن و بخش مرکزی روستای مزینان، یکی دیگه از کاروانسراهای ایرانی با نام همین روستا وجود داره. بر اساس گزارشات باستان شناسی، قدمت این بنا مربوط به سال 1064 هجری قمریه که توسط حاج محمد طالب، فرزند حاج معین الدین محمد اصفهانی وقف شده.

رباط-شرف
کاروانسرای-بیستون-کرمانشاه
کاروانسرای-زعفرانیه
کاروانسرای-گز
کاروانسرای-مزینان

6- کاروانسرای سنگی صائین

این کاروانسرا به دستور شاه عباس صفوی در 10 کیلومتری شهرستان نیر از استان اردبیل ساخته شده. به همین خاطر بهش کاروانسرای شاه عباس اردبیل می‌گن. این کاروانسرا در حال حاضر متروکه است و در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار داره.

7- کاروانسرای مهیار

مهیار نام یکی از کاروانسراهای مستطیلی شکل ایران، در شهرضا اصفهان و روستای مهیار است. این سازه شامل سی اتاقه که در اطراف حیاط بنا شده و هر کدام مساحتی 20 متر مربعی دارن.

8- کاروانسرای قصر بهرام سمنان

این کاروانسرا به جا مانده از دوره ساسانی است که توسط بهرام گور ساخته شد. شاه عباس صفوی دوباره کاروانسرا قصر بهرام را بازسازی کرد تا به عنوان کاروانسرا استفاده شود. برای بازدید از کاروانسرا باید به جنوب گرمسار بروید.

9- کاروانسرای دهدشت

در خیابان ابوذر غفاری و جنب حمام کهیار شهرستان دهدشت، کاروانسرایی قدیمی وجود دارد. قدمت این کاروانسرا مربوط به دوران صفوی است که در 25 اسفند 1379 به عنوان یک اثر ملی ثبت شد. 

10- کاروانسرای دیر گچین قم

در مرکز پارک ملی کویر، شاهد کاروانسرای دیر گچین هستیم که در دوره ساسانی ساخته شده است. ویژگی‌های جالب این کاروانسرا باعث شده تا آن را مادر کاروانسراهای ایران بنامند. نام این بنا به خاطر داشتن گنبدی از جنس گچ است.

کاروانسرای صائبین
کاروانسرای مهیار
کاروانسرای قصربهرام
کاروانسرای دهدشت
کاروانسراهای ایران

11- کاروانسرای شاه عباسی قطور

در 37 کیلومتری جاده خوی به قطور و در نزدیکی رودی به همین نام، کاروانسرایی به جا مانده از دوران صفوی وجود دارد. این کاروانسرا مساحتی 420 متری داشته و جزو یکی از 4 کاروانسرای سرپوشیده ایران محسوب می‌شود.

12- کاروانسرای بستک

بستک نام یکی از کاروانسراهای جنوبی کشور در استان هرمزگان است. این کاروانسرا جزو یکی از محدود کاروانسراهای ساخته شده در دوران قاجاریه است که امروزه به عنوان اقامتگاهی برای مسافران استفاده می‌شود.

13- کاروانسرای رشتی

این کاروانسرا در شهرستان اردکان و کنار راه اصلی ورودی عقدا قرار دارد. قدمت تاریخی این سازه مربوط به دوران قاجار است. اگر گذر شما به سمت شهر یزد خورد، حتما از این کاروانسرا دیدن کنید.

14- کاروانسرای قلعه سنگی

کاروانسرای قلعه سنگی در نزدیکی پایتخت و شهر پرند قرار دارد؛ به همین خاطر به آن کاروانسرای قلعه سنگی پرند یا رباط کریم هم می‌گویند. قدمت این قلعه به اوایل دوره اسلامی و آل بویه برمی‌گردد. روند ساخت این قلعه بیش از 200 سال به طول انجامیده است.

15- کاروانسرا و مجموعه تاریخی عباس‌آباد

این مجموعه تاریخی در میانه دشتی وسیع به فاصله 30 کیلومتری از شمال غربی شهر تایباد و بر مسیر راه قدیمی این شهر به تربت جام واقع است. خود سازه در دوره تیموری – قاجار ساخته شده و در روستای عباس آباد قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *