مقبره الشعرا تبریز آرامگاه شهریار و 400 ادیب تبریزی!

مقبره-الشعرا

به شخصه، وقتی نام تبریز را می شنوم، اولین چیزی که در ذهنم مجسم می شود، شهریار، شاعر عاشق شیرین زبان است. همیشه علاقه زیادی به شعر داشته ام، شهریار را نیز از همین رو دوست دارم. وقتی برنامه سفر به تبریز را مهیا کردم، مقبره الشعرا یا آرامگاه شهریار یکی از جاذبه های دیدنی تبریز بود، که در اولویت بالا قرار دادم. به نظرم برای شروع دیدن این شهر زیبا، باید کسب اجازه ای از شهریار می کردم.

مقبره الشعرا نه فقط یک آرامگاه معمولی که یک المان شهری است. المانی که یاداور و نماد شهر تبریز است. البته این مکان نه تنها شهریار، که میزبان ابدی شاعرانی چون اسدی طوسی و خاقانی شروانی و 400 فرد نامی دیگر در شهر تبریز نیز هست. به همین دلیل است که به آن مقبره الشعرا گفته می شود.

این جاذبه دیدنی تبریز با عنوان موزه شعر و ادبیات آذربایجان نیز شناخته می شود. این اثر یادبود، معماری زیبایی دارد و به موجب ویژگی های خاصش (از نظر معماری و تاریخی و فرهنگی) در سال 1387 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. وقتی وارد این بنا شوید، تنها آرامگاه محمد حسین بهجت تبریزی ملقب به شهریار را خواهید دید. اما در گوشه گوشه این موزه، ابیات و اشعاری از دیگر شاعران نامی تبریز وجود دارد. با سفرادوایز همراه باشید.

آدرس مقبره الشعرا آرامگاه شهریار در تبریز کجاست؟

آدرس مقبره شهریار تبریزی: استان آذربایجان شرقی، تبریز، محله سرخاب، خیابان ثقه الاسلام، مقبره الشعرا

  • هزینه ورودی مقبره الشعرا: هر نفر ایرانی 5 هزار تومان در سال 1402
  • تلفن تماس: 04135244306
  • مدت زمان بازدید: حدود یک ساعت
  • ساعات بازدید مقبره الشعرا: 9 صبح تا 18

تاریخچه ساخت مقبره الشعرا و آرامگاه 400 شاعر در تبریز

مقبره شهریار تبریزی در مقبره الشعرا و محله سرخاب تبریز واقع شده است. این مقبره در سال ۱۳۵۰ توسط استاد غلامرضا فرزان‌مهر طراحی و ساخته شد. مقبره شهریار تبریزی شامل آرامگاه محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، شاعر شهیر ایرانی و تبریزی است. در کنار آرامگاه شهریار، آرامگاه دیگر شاعران و هنرمندان ایرانی و آذربایجانی نیز قرار دارد.

مقبره شهریار تبریزی یکی از جاذبه‌های گردشگری تبریز است که هر ساله میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی از سراسر ایران و جهان است.

مقبره الشعرا تبریز
آرامگاه شهریار تبریزی

معماری مقبره الشعرا تبریز

معماری مقبره الشعرا تلفیقی از معماری سنتی و مدرن است. این بنا در دو طبقه ساخته شده است و دارای یک فضای مرکزی با گنبدی بزرگ است. در اطراف فضای مرکزی، تعدادی اتاق و راهرو قرار دارد که در آن‌ها قبور شاعران و عارفان قرار گرفته است.

مصالح اصلی به کار رفته در ساخت مقبره الشعرا، آجر، سنگ و گچ است. نمای بیرونی بنا با آجرهای قرمز رنگ تزئین شده است و در قسمت بالای گنبد، یک کتیبه سنگی با خط نستعلیق قرار دارد که بر روی آن نام شاعران و عارفان دفن شده در مقبره نوشته شده است.

آرامگاه استاد شهریار
سنگ قبر استاد شهریار

جاذبه های گردشگری نزدیک به مقبره الشعرا تبریز

اگر به تبریز سفر کردید، بعد از بازدید از مقبره الشعرا و آرامگاه شهریار و مقبره شاعران و عارفان، حتما از دیگر جاذبه های گردشگری تبریز هم دیدن کنید. جاذبه های گردشگری شهر تبریز عمدتا در بافت و نزدیک به هم هستند، بنابراین یک لیست از این جاذبه ها همراه داشته باشید و به آنها سر بزنید.

مسجد کبود: این مسجد یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تبریز است که در سال ۷۹۵ هجری قمری ساخته شده است. این مسجد به دلیل کاشی‌کاری‌های منحصر به فردش به مسجد کبود معروف است.

بازار تبریز: این بازار یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان است که در سال ۷۴۲ هجری قمری ساخته شده است. این بازار به دلیل معماری و قدمتش به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موزه آذربایجان: این موزه یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران است که در سال ۱۳۴۶ خورشیدی تاسیس شده است. این موزه دارای مجموعه‌ای غنی از آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان است.

خانه استاد شهریار: این خانه محل زندگی و کار استاد شهریار، شاعر بزرگ ایرانی است. این خانه به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ارگ علیشاه: ارگ علیشاه تبریز یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم شهر تبریز است. این بنا در قرن هشتم هجری قمری به دستور تاج‌الدین علیشاه، وزیر ایلخانان مغول، ساخته شده است.

مقبره الشعرا تبریز

نگاهی به تاریخ شعر و عرفان ایران در مقبره الشعرا تبریز

با بازدید از مقبره الشعرا تبریز، می‌توانید یک نگاه کلی به تاریخی غنی از شعر و فرهنگ و هنر ایران داشته باشید. این مجموعه ادای دینی به بیش از 400 تن از شاعران، عارفان، ادیبان و افراد نامی تاریخ ایران است که در تبریز می‌‌زیسته‌اند. در سفر خود به تبریز حتما از این جاذبه دیدن کنید و کمی آشنایی خود را با این عارفان و شاعران قرن افزایش دهید.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اگر قبلا از این جاذبه دیدن کرده‌اید، حتما از تجربیان خود برای ما بنویسید.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *