کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین بزرگترین کاروانسرا سرپوشیده جهان!

کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین

اگه تا به حال به شهر قزوین سفر کرده باشید، حتما با این بنای تاریخی و زیبا یعنی کاروانسرای سعدالسلطنه آشنا هستید. این کاروانسرا یکی از معروف ترین و باشکوه ترین بناهای تاریخی قزوین محسوب میشه که قدمتش به دوره صفویه برمیگرده. این بنای عظیم و با شکوه رو سعدالسلطنه، یکی از فرمانروایان دوره صفوی، در اواخر قرن 16 میلادی ساخته. اما چه چیزی این کاروانسرا رو از کاروانسراهای دیگه متمایز میکنه؟ در ادامه با پیشنهاد سفر همراه باشید تا با بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده جهان آشنا بشید.

فهرست مطالب

آدرس سعدالسلطنه قزوین کجاست؟

  • آدرس سعدالسلطنه: قزوین، میدان آزادی (سبزه میدان)، خیابان امام خمینی
  • ساعات بازدید بازار سعدالسلطنه: شنبه تا چهارشنبه ساعت 9 صبح تا 18 عصر
  • هزینه ورودی کاروانسرای سعدالسلطنه: رایگان
  • مدت زمان بازدید سعدالسلطنه: حداقل 2 ساعت
  • امکانات سعدالسلطنه: کاروانسرای سعدالسلطنه کلی غرفه برای خرید داره که میتونه حسابی شمارو سرگرم کنه. میتونید سوغاتی قزوین بگیرید. همچنین تو کاروانسرا چندین کافه و رستوران هم هست که پیشنهاد میکنم حتما بهشون سر بزنید.

آشنایی با کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین

این کاروانسرا رو در پایان دوره سلطنت ناصرالدین شاه و در زمان حکومت قاجاریان ساختن. این کاروانسرا به دستور حاکم اون زمان قزوین، یعنی محمد باقر خان سعدالسلطنه ساخته شده. به همین دلیل هم اسم سعدالسلطنه رو روش گذاشتن. محمد باقر سعدالسلطنه دستور داد که یه معمار قزوینی و یه معمار اصفهانی، توی زمینی به مساحت 7 هکتار، حدود 400 حجره رو طراحی و بسازن. این کار در سال 1312 هجری قمری به اتمام رسید.

تا قبل از شروع جنگ جهانی اول، این سرای سعدالسلطنه به عنوان یه واحد مستقل به فعالیت های تجاری مشغول بود. اما بعد از جنگ، هر غرفه ای از این سرا به یه حرفه جداگانه مشغول شد. با گذشت زمان، این سرا در بین مردم به “بازار چوب” معروف شد. پیشنهاد میکنم که اگر قصد سفر به این شهر و دیدن جاذبه های گردشگری قزوین رو دارید، از این کاروانسرا شروع کنید.

سعدالسلطنه فقط یک کاروانسرا نیست، بعد از مرمت این مجموعه تبدیل شده به یک مرکز بزرگ تفریحی و یکجورایی تجاری. کلی غرفه های مختلف تو این کاروانسرا هست که از محصولات خوراکی و سوغاتی قزوین گرفته تا لباس و چیزهای مختلف توشون وجود داره. به نظر من خود سعدالسلطنه به تنهایی میتونه یک روز کامل ازتون زمان بگیره. وقتی واردش بشید، به قدری آرامش و سکوت اینجا وجود داره که دیگه دلتون نمیاد برید بیرون. 

کاروانسرای سعدالسلطنه

بخش های مختلف کاروانسرا سعدالسلطنه

تو کشور ایران کاروانسراهای زیادی وجود داره که تو دوره های تاریخی مختلف و برای اهداف متفاوتی ساخته شدن. قبلا تو یک مقاله ای به اسم کاروانسراهای ایران راجع بهشون حرف زدم. اما کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین واقعا بزرگه! اگر بخوام همه بخش های اون رو معرفی کنم زیاد طول میکشه. اما به طور خلاصه باید بگم که:

ورودی اصلی

ورودی اصلی کاروانسرا از یک طاق بلند و باشکوه تشکیل شده که به دو طرف آن دو برج استوانه ای قرار داره. این ورودی با تزئینات آجری و کاشی کاری های زیبا شمارو دعوت میکنه تا به آغوش این کاروانسرا پناه ببرید.

حیاط مرکزی

در مرکز کاروانسرا، یک حیاط بزرگ و مستطیل شکل قرار داره که اطرافش ایوان ها و اتاق ها واقع شدن. این حیاط مرکزی محل تردد و استراحت کاروان ها بوده.

ایوان ها و اتاق ها

اطراف حیاط مرکزی، ایوان ها و اتاق های متعددی قرار دارن که محل اقامت و استراحت کاروان ها بودن. این ایوان ها و اتاق ها با معماری زیبا و تزئینات گچبری و کاشی کاری طراحی شدن.

انبارها و سردخانه

در قسمت های دیگر کاروانسرا، انبارها و سردخانه هایی وجود داره که برای نگهداری کالاها و محصولات کاروان ها استفاده می شده. در مجموع، کاروانسرای سعدالسلطنه یک بنای باشکوه و ارزشمند تاریخیه که نمایانگر معماری و هنر ایرانی در دوره قاجاریه است.

با گذشت زمان، متأسفانه آسیب هایی به این کاروانسرای زیبا وارد شده بود. اما سازمان میراث فرهنگی قزوین و سازمان بهسازی و نوسازی این شهر، با دقت و وسواس این شاهکار معماری رو مرمت و بازسازی کردن و در نهایت در اختیار همه مردم قرار دادن.

یکی از زیباترین بخش های این بازار، چهارسوق اون با گنبد بی نظیر و کاشی کاری های زیباش هست. همچنین هر بخش این کاروانسرا یه اسم ایرانی داره، مثل حیاط های سعدیه، نگارالسلطنه و… که حیاط سعدالسلطنه بزرگ ترین اون ها با مساحت 3 هزار متر مربع هست. با دیدن دیوارها و گنبدهای زیبای این کاروانسرا، می تونید زیبایی و ظرافت معماری اون رو حس کنید.

بازار سعدالسلطنه قزوین

کافه و رستوران های سعدالسلطنه

همونطور که گفتم کاروانسرای سعدالسلطنه چندین کافه و رستوران داره که میتونید برای صرف نوشیدنی یا غذا بهشون سر بزنید. یکی از مشهورترین و محبوب ترین رستوران های داخل کاروانسرا، کافه ارثیه است. این کافه در قسمت جنوبی حیاط مرکزی کاروانسرا قرار داره و به عنوان یکی از بهترین کافه های شهر قزوین شناخته میشه. داخل کافه نقاشی های دیواری زیبایی وجود داره که مطمئنم کلی وقت سرگرم عکس گرفتن از اونها میشید.

در قسمت شمالی کاروانسرا هم رستوران سعدالسلطنه واقع شده که با منوی غذاهای سنتی ایرانی و محیطی دلنشین میتونه یک غذا خوشمزه شمارو مهمون کنه. باز هم کافه و رستوران هست، مثل کافه انسان، یا کافه داخل حیاط بهشتیان و.. به نظرم بهتره که برید و باقیشو خودتون کشف کنید.

سعدالسلطنه نگین جاذبه های قزوین

دوست عزیز، مطمئنم که بازدید از این کاروانسرای تاریخی و باشکوه براتون خاطره انگیز خواهد بود. پس اگه به قزوین سفر کردید، حتما به این مکان زیبا سر بزنید. البته قزوین دیدنی های زیادی داره مثلا کلیسای کانتور که از کوچکترین کلیساهای جهانه یا حمام قجر یا کلی آب انبار و دیدنی های دیگه. به نظرم حالا که پیشنهاد سفر اینسریِ سفرادوایز قزوین بوده، بلند شو و یک سفر هیجان انگیز به خودت هدیه بده.

پ.ن: عکسها برای خودم نیستن و از گوگل برداشتم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *