برج خرقان قزوین، یادگاری زیبا از سلجوقیان!

برج دوقلو خرقان قزوین

برای سفر رفتن باید از جایی که هستید تکون بخورید. اگر قرار بود همیشه یک جا بمونید، 2 تا پا نداشتید! البته اینارو به خودم میگم و برام عجیبه که چطور با این که 5 سال قزوین زندگی کردم، هیچوقت به خودم زحمت ندادم و تا روستای حصار نرفتم تا برج های خرقان رو ببینم. عجیبه نه؟ ولی خب بالاخره این کارو کردم و یک روز جمعه صبح پاشدم و راه افتادم. اونم تو تابستون!! نمیشه که اسم ماجراجو روی خودم بذارم ولی از این کارا نکنم!! پس بیاید با من همراه شید و ببینید که واقعا ارزشش و داره که یک روز زمان بذارید از شهر خارج بشید و به دیدن این برج های دوقلو بیاید.

فهرست مطالب

برج های خرقان قزوین کجاست؟

  • آدرس برج خرقان قزوین: استان قزوین، ۳۲ کیلومتری جاده قزوین-همدان، دو کیلومتری روستای حصار ولی‌عصر
  • هزینه ورودی برج های دوقلو: رایگان
  • ساعات بازدید: همه روزه از ساعت 9 صبح تا 16 عصر. (نیاز به هماهنگی دارد)
  • زمان مورد نیاز برای بازدید: حدودا 1 ساعت و نیم
  • جاذبه های گردشگری اطراف: شهر آوج و کاروانسرای شاه عباسی آوج

آشنایی با برج های دوقلو خرقان

برج هاق خرقان یکی از جاذبه های گردشگری قزوین که خیلی از مردم دوست دارن برن ببینن. این برج قدیمی تو منطقه خرقان قزوینه و تقریبا 20 کیلومتر از مرکز شهر قزوین فاصله داره. برای رفتن به برج هاق خرقان میتونید از مرکز شهر قزوین به سمت جاده خرقان برید. وقتی به منطقه خرقان رسیدید، برج رو میبینید که رو یه تپه کوچیک قرار گرفته. پارکینگ مناسبی هم داره که ماشینتون رو اونجا پارک کنید و بعد پیاده به سمت برج برید.

البته اگر نمیخواید با ماشین شخصی برید هم میتونید با بلیط قطار یا بلیط اتوبوس قزوین راهی این شهر بشید و از اونجا با اسنپ، آژانس یا هر روش دیگه ای خودتون و به روستای حصار برسونید. البته من پیشنهاد میکنم که با ماشین شخصی برید که راحتتر باشید و بتونید جاهای دیدنی اطراف خرقان رو هم ببینید.

برج های خرقان قزوین

تاریخچه برج های خرقان قزوین

برج هاق خرقان یکی از بناهای تاریخی و باستانی شهر قزوین هستن که قدمتشون به دوره سلجوقیان برمیگرده، یعنی حدود 800 سال پیش. ساختار این برج خیلی جالب و منحصر به فرده. بدنه اصلی برج به شکل استوانه ای هست و بالای اون یه گنبد قرار داره. مصالح به کار رفته در ساخت برج هم خیلی جالبه، از آجر و سنگ و گچ استفاده شده.

بر اساس تحقیقات باستان شناسی، این برج در اصل یه آرامگاه بوده و مربوط به یکی از بزرگان و سرداران دوره سلجوقی به نام های «ابوسعید بیجار پسر سعد» و «ابومنصر ایلتای تی‏تکین» بوده. البته محلی ها به این برج ها میگن امام! یعنی اگر یک روستایی اومده باشه برج های خرقان و بهش بگی کجایی؟ میگه رفتم امام. به خاطر این که در گذشته اونا تصور میکردن که اینجا امام زاده ست و حتی فکر میکردن که حدیده‌ خاتون و محمد از فرزندان امام موسی‌بن‌جعفر (ع) اینجا دفن شدند. اما خب این تصور اشتباهه و برج های دوقلو خرقان آرامگاه 2 ترک سلجوقی هستن. 

معماری برج های خرقان

وقتی وارد روستا بشید، این برج هارو از دور میبینید که زیر نور خورشید، طلایی رنگن و میدرخشن. اگر مثل من عاشق معماری ایرانی هم باشید، از همون فاصله شروع به قربون صدقه رفتن میکنید. اما خب نمیخوام خیلی اغراق بکنم وقتی برید خودتون متوجه میشید. داخل محوطه دوتا برج آرامگاهی با فاصله حدود 10-15 متر از هم قرار دارن. یکی از برج ها قدیمی تر و حدودا 20-25 سال زودتر ساخته شده. 

اصلی ترین ویژگی این برج ها، شکل استوانه ای بدنه اصلی و گنبد روی اونهاست. البته این گنبد بر اسر گذر زمان و زلزله سال 1381 بوئین زهرا تخریب و بعدا مرمت شده. از ویژگی های جالب این برج ها، طرح و نقش های تزئینی روی بدنه و گنبد اونهاست. این نقش و نگارها که با آجر ایجاد شدن طرح های هندسی و گیاهی زیبایی رو به نمایش میذارن. اینو یادتون باشه که دوره سلجوقی به تزئینات آجری شهرت داره. پس هرجای ایران یک برج آرامگاهی و یک بنای تاریخی دیدید که با آجر شکل های هندسی عجیب و زیبایی ایجاد کردن، به احتمال 90 درصد اون بنا برای دوره سلجوقی هست.

برج های خرقان قزوین

 

گفته میشه که در گذشته 2 کتیبه آجری زیبا هم در بالای یکی از این برج ها وجود داشته که متاسفانه دزدیدنش و کسی نمیدونه که کجاست! این رو هم اضافه کنم که اطراف این برج ها، قبرستان روستا قرار داره و برای دیدن برج ها هم باید جلوی در هماهنگ کنید.

وقتی برج ها رو ببینید، ترک های بزرگی مشاهده میکنید که به یادگار از زلزله ها موندن. مرمت کارا تلاش زیادی کردن تا این برج هارو سرپا نگه دارن و چیزیشون نشه.. شاهدهای گچی زیادی روی ترک ها هست که اگر ترک فعال بود و بنا درحال حرکت، متوجه بشن و زودتر به دادشون برسن. 

پس ازتون خواهش میکنم اگر برای بازدید برج های خرقان قزوین رفتید، ملاحظه کنید. به بنا دست نزنید، چیزی نکنید، ازش بالا نرید، سروصدای زیاد نکنید و به این دو برج که حدودا 900 ساله که اینجا ایستادن احترام بگذارید. یادتون باشه که آدمهای زیادی اومدن و اونارو دیدن و رفتن و خاک شدن، اما برج ها هنوز پابرجان تا سندی از هویت تاریخی ایران باشن.

جاذبه های دیدنی قزوین رو با دل و جان ببینید!

میدونم شاید کمی اغراق آمیز حرف بزنم، اما اگر کمی چشم دل و روحتون رو باز کنید، شما هم متوجه زیبایی و خاص بودن این بناها میشید. به امید روزی که هزاران گردشگری خارجی برای دیدن این بناها و این تاریخچه و گنجنامه معماری به ایران و شهرهاش سفر کنن.

اینم بگم حالا که تا اینجا اومدید، یک سر به خود شهر قزوین و پایتخت سابق صفوی هم بزنید. کلیسای کانتور قزوین، حمام قجر، کاروانسرای سعدالسلطنه و.. منتظر شما هستن.

‫3 نظر

  • محسن گفت:

    عالی.. من اینجا رفتم اون آقای نگهبان که اینجاست خیلی مهربون و خونگرم هست و با مهربانی میزبانی میکنه از شما

  • لیلا گفت:

    عکسی که گذاشتین عالیه. شبها اینجا تورهای ستاره شناسی برگزار میشه ک تد سکوت روستا و زیبایی برج های دوقلو واقعاا می‌چسبه..

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *