بارش شهابی برساوشی آسمانی بارانی از جنس شهاب!

بارش شهابی

بارش شهابی برساوشی یه چیز فوق‌العاده و جذابه که هر سال توی ماه مرداد اتفاق می‌افته. این بارش شهابی به خاطر دنباله‌های درخشانی که توی آسمون می‌بینیم، خیلی معروفه و به نام صورت فلکی برساوش هم شناخته می‌شه. حالا که تو این ماه قراره آسمون میزبان شهاب های رنگی و خوشگل باشه، بهتره که زودتر براش برنامه ریزی کنید. بهتون قول میدم که این پدیده زیباترین چیزیه که میتونید با چشمای خودتون ببینیدش. اما برای دیدن بارش شهابی کجا بریم؟ من چندتا لوکیشن خفن و پایینتر بهتون معرفی میکنم برای دیدن بارش شهابی برساوشی.

فهرست مطالب

ماجرای بارش شهابی برساوشی چیه؟

شاید برای شما هم سوال جذابی باشه که اصلا این بارش شهابی چیه؟ چرا هرسال تو مرداد ماه دیده میشه و سوالایی از این قبیل. باید بهتون بگم که داستان اینه که زمین داره از کنار بقایای دنباله‌دار سوئیفت-تاتل رد می‌شه و این ذرات کوچیک وقتی به جو زمین برخورد میکنن، داغ می‌شن و مثل شهاب‌های درخشان توی آسمون ظاهر می‌شن. خیلی جالبه، نه؟ نمیخوام خیلی شلوغش کنم حتما خودتون تو ویکی پدیا میتونید بیشتر بخونید، ولی در همین حد بگم که یک ستاره دنباله دار تو مدار خودش داره حرکت میکنه و به خاطر جنسش و سرعتی که داره، کمی از بقایاش که ذرات غبار خیلی ریزی هستن تو فضا پراکنده میمونه.

زمین هم که خب داره تو مدار خودش به دور خورشید میچرخه، هرسال وقتی زمین به جایی میرسه که سوئیفت تاتل رد شده، این ذرات غباری وارد جو میشن و به خاطر برخورد با اتمسر زمین میسوزن و ما از زمین به شکل شهاب های رنگی و خوشگل میبینمشون که تقریبا همشون به یک سمت حرکت میکنن.

بهترین زمان برای دیدن این شهاب‌ها معمولاً از نیمه شب تا صبح زود هست. اگه می‌خواید این پدیده رو ببینید، حتماً به یه جای تاریک دور از نور شهر برید و با دوستانتون بشینید و به آسمون نگاه کنید. توی اوج بارش، می‌تونید تا ۱۰۰ شهاب در ساعت ببینید!

بارش شهابی برساوشی

اوج بارش شهابی برساوشی 1403 کیه؟

بارش شهابی برساوشی از 26 تیر تیر تا حدود 2 شهریور دیده میشه اما اوج بارش شهابی برساوشی در سال 1403 (2024 میلادی) معمولاً در شب‌های 21 تا 23 مرداد (11 تا 14 آگوست) خواهد بود. این زمان، بهترین فرصت برای تماشای شهاب‌ها فراهم می‌شه. حتماً در این تاریخ‌ها به آسمان نگاه کنید و از این پدیده زیبا لذت ببرید! البته بقیه شب ها هم اگر در یک مکان مناسب، دور از شهر و نور های مصنوعی باشید و به آسمون نگاه کنید حتما چندین شهاب میبینید. اما خب اوج این پدیده نجومی رو میتونید تو همین تاریخی که گفتم ببینید.

برای دیدن بارش شهابی برساوشی کجا بریم؟

همونطور که گفتم برای دیدن بارش شهابی باید از شهر و آلودگی های نوری دور بشید. احتمالا خیلی تورهای رصد بارش شهابی دیده باشید و دلتون بخواد باهاشون همسفر بشید اما اگر نمیخواید که خیلی هم هزینه کنید، میتونید با کمترین بودجه، خودتون به یک لوکیشن خاص برید و چند ساعتی به آسمون نگاه کنید. اگر در شهرهای مرکزی هستید، به کویر برید (بهتره با راهنما برید).. اگر در تهران و کرج هستید به نزدیکترین کاروانسرایی که اطرافتون هست برید.

چون کاروانسراها معمولا بیرون شهرن و از این نظر برای رصد بارش شهابی مناسبن. مثلا کاروانسرای دیرگچین که اطراف قم هست برای این کار مناسبه و اصلا تورهای نجومی زیادی اونجا برگزار میشه. یا مثلا کاروانسرای ده نمک، یا کاروانسرای مهریز تو یزد.

من خودم اولین بار یک خونه ویلایی اطراف روستای الموت در قزوین اجاره کردم با قیمت خیلی کم و شب رو در حیاط این اقامتگاه نشستم و به آسمون خیره شدم و از تماشای بارش شهابی کیف کردم. 

تماشای بارش شهابی خاصترین پدیده نجومی

شاید با خودتون فکر کنید که خب بارش شهابی هم دیدیم، که چی؟ به این فکر کنید که از دید ناظر زمین بارش شهابی یا بارش جوزایی یکی از خاص ترین هاست، که بدون داشتن هیچ تجهیزاتی میتونید با چشم های خودتون ببینید. نورهای رنگی و دنباله دار که تو جهات مختلف میان و میرن.. واقعا جذابه و شمارو میکشونه به عمق آسمون و حتما با خودتون فکر میکنید که آیا واقعا حیات بیرون از کره زمین هم وجود داره یا نه؟ آیا اون بیرون هم کسی هست که به آسمون بالای سرش نگاه کنه و مارو شبیه به یک نقطه کوچک و پرنور ببینه؟

یک نظر

  • وطن دوست گفت:

    من پارسال برای بارش شهابی برساوشی همین حوالی تیر و مرداد ماه بود که رفتم بهشهر شمال و بدون اغراق بگم که تو یک ساعت دوساعت بیشتر از 40-50 تا شهاب دیدم واقعا فوق العاده زیبا بود..

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *