حمام سلطان امیر احمد کاشان

حمام-سلطان-امیر-احمد-کاشان

اگر حرف مرا مبنی بر اغراق نگذارید، حمام سلطان امیر احمد کاشان یکی از زیباترین حمام های تاریخی ایران است. بله میدانیم که آئین حمام و استحمام در ایران باستان و حتی کشورهای دیگر، آئینی مبارک بوده و با دقت بسیار و در مراحلی متفاوت انجام می شده است. شاید به این دلیل که دسترسی به آب پاکیزه در آن روزگاران به سهولت نبوده و همین موجب میشده تا قدر آب، نظافت و استحمام را بیشتر بدانند. حمام ها دارای بخش های مختلفی بوده و با تزئیناتی مجلل ساخته می شدند. حمام سلطان امیر احمد نیز از این قائده مستثنی نیست.

در بدو ورود به حمام، تزئینات بسیار زیبای داخل حمام توجه شما را به خود جلب می کند و شک ندارم در نگاه اول حتی متوجه فضاهای اصلی حمام نخواهید شد. این حمام تاریخی یکی از زیباترین حمام های ایران است که حتما تصاویر زیبایی در فضای پشت بام یا داخلی آن در فضای مجازی مشاهده کرده اید. اما در ادامه اجازه دهید تا با تماشای چند تصویر و ویدیو زیبا با پیشینه این حمام آشنا شویم.

فهرست مطالب

حمام سلطان امیر احمد کاشان کجاست؟

 

آدرس حمام سلطان امیر احمد کاشان: کاشان، خیابان علوی، کوچه سلطان امیر احمد

  • ساعات بازدید: 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
  • تلفن تماس: 03155220038
  • روزهای بازدید: شنبه تا جمعه
  • هزینه ورودی حمام سلطان امیر احمد کاشان: 10 هزارتومان برای هر ایرانی

 

 

تاریخچه حمام سلطان امیر احمد کاشان

در قلب شهر تاریخی کاشان، جایی که عطر گلاب و نغمه دلنشین بلبل در هم آمیخته، عمارتی باشکوه با نام “حمام سلطان امیر احمد” خودنمایی می‌کند. گویی این حمام، راوی قصه‌های ناگفته‌ای از دوران صفوی تا به امروز است.

حمام سلطان امیر احمد در دوره صفوی به دستور “شاه عباس صفوی” و به همت “معمارباشی” -معمار مشهور آن دوره- بنا شد. این حمام که در زمان خود از مجلل‌ترین حمام‌های ایران بود، محل استحمام شاهان، درباریان و مردم شهر کاشان بود.

حمام سلطان امیر احمد، شاهکار معماری ایرانی است. گویی معماران، تمام ذوق و هنر خود را به کار گرفته‌اند تا قصری در دل زمین بسازند. از سردر ورودی با کاشی‌کاری‌های معرق، تا سربینه با نقاشی‌های چشم‌نواز و گچ‌بری‌های ظریف، و گرمخانه با ستون‌های سنگی و حوض‌های آب گرم، همه چیز نشان از عظمت و شکوه این حمام دارد.

دیوارهای حمام سلطان امیر احمد، مزین به نقاشی‌های دیواری است که قصه‌های شاهنامه، داستان‌های عاشقانه و تصاویر مذهبی را به تصویر می‌کشند. گویی هر نقاشی، دریچه‌ای به سوی دنیایی از رازهای ناگفته است.

حمام در آن دوران، فقط محلی برای استحمام نبود، بلکه مکانی برای اجتماع، گفتگو و تبادل فرهنگ بود. مردم در حمام، از اخبار روز باخبر می‌شدند، شعر و موسیقی می‌خواندند و به معاشرت با یکدیگر می‌پرداختند. اگر به کاشان سفر کردید بازدید از حمام سلطان امیر احمد را فراموش نکنید.

 

حمام سلطان امیر احمد کاشان

تزئینات و معماری حمام سلطان امیر احمد

با گذر از سردر ورودی با کاشی‌کاری‌های معرق، پله‌هایی شما را به اعماق زمین هدایت می‌کنند. گویی به دنیایی دیگر قدم می‌گذارید، دنیایی از رمز و راز و زیبایی. سربینه حمام، اولین فضایی است که شما را در آغوش می‌گیرد. نقاشی‌های دیواری با رنگ‌های شاد و طرح‌های اسلیمی، گچ‌بری‌های ظریف و سقف بلند با نورگیرهای هنرمندانه، فضایی دلنشین و چشم‌نواز خلق کرده‌اند.

در مرکز سربینه، حوض هشت‌ضلعی با آب فیرزه‌ای خودنمایی می‌کند. گویی قطعه‌ای از بهشت، در دل زمین جای گرفته است. در گذر از سربینه، به گرمخانه حمام می‌رسید. فضایی گرم و مرطوب با ستون‌های سنگی و طاق‌های آجری که حوض‌های آب گرم در آن قرار گرفته‌اند. گویی حمام، شما را به سفری در زمان و تجربه پاکیزگی و تطهیر در دوران صفوی دعوت می‌کند.

دیوارهای حمام سلطان امیر احمد، مزین به نقاشی‌های دیواری است که قصه‌های شاهنامه، داستان‌های عاشقانه و تصاویر مذهبی را به تصویر می‌کشند. گویی هر نقاشی، دریچه‌ای به سوی دنیایی از رازهای ناگفته است.

در جای جای حمام، می‌توان ظرافت و دقت معماران را مشاهده کرد. از کاشی‌کاری‌های معرق و آینه‌کاری‌های چشم‌نواز، تا گچ‌بری‌های ظریف و نورپردازی هنرمندانه، همه چیز نشان از ذوق و هنر ایرانی دارد.

جاذبه های گردشگری نزدیک به حمام سلطان امیر احمد

کاشان، شهر گلاب و عرقیات که در استان اصفهان واقع شده، با قدمت چندین هزار ساله، گنجینه‌ای از فرهنگ، تاریخ و هنر ایرانی را در خود جای داده است. از معماری باشکوه خانه‌های تاریخی و باغ‌های دلنشین، تا عطر گلاب و عرقیات که در فضای شهر پیچیده است، همه چیز در کاشان، شما را به سفری در تاریخ و فرهنگ ایران دعوت می‌کند.

در سفر نوروزی 1403 به این شهر از جاذبه های دیدنی دیگر نیز بازدید کنید. برخی از این جاذبه ها نزدیک به حمام سلطان امیر احمد هستند:

خانه طباطبایی: این خانه تاریخی که در قرن نوزدهم ساخته شده است، نمونه‌ای خیره‌کننده از معماری ایرانی است. این خانه دارای یک حیاط بزرگ، چندین ایوان و اتاق‌های متعدد با نقاشی‌ها و گچ‌بری‌های زیبا است.

باغ فین: این باغ ایرانی که در قرن هفدهم ساخته شده است، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این باغ دارای چندین استخر، فواره، درختان و گل‌ها است و مکانی محبوب برای گردشگران است.

بازار کاشان: این بازار که قدمت آن به قرن سیزدهم می‌رسد، یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای ایران است. این بازار دارای چندین راسته، حجره و سرا است که در آن انواع کالاها به فروش می‌رسد. اگر به بازار کاشان رفتید، بازدید از تیمچه امین الدوله را فراموش نکنید.

حمام سلطان امیر احمد

حمام سلطان امیر احمد، نگین معماری ایرانی

امروزه، حمام سلطان امیر احمد به عنوان موزه، در معرض دید عموم قرار گرفته است. گویی این حمام، از دل تاریخ بیرون آمده و قصه‌های ناگفته خود را با بازدیدکنندگان به اشتراک می‌گذارد. در سفر به کاشان حتما از این جاذبه گردشگری دیدن کنید و فراموش نکنید که عکس های زیبایی در پشت بام حمام سلطان امیر احمد بگیرید.

‫2 نظر

  • Z گفت:

    سلام من کاشان زندگی میکنم
    به جرات میتونم بگم زیباترین مکان های تاریخی را کاشان دارد👍🏻☺️

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *