تیمچه امین الدوله کاشان، زیباترین تیمچه ایران

تیمچه امین الدوله کاشان

مطالعه به نظرم یکی از بخش های اصلی سفر محسوب میشه. تضاد زیبایی شکل میگیره بین تصوری که از یک بنای تاریخی و جاذبه داری، تا واقعیتی که باهاش مواجه میشی. در خصوص تیمچه امین الدوله که از جاهای دیدنی کاشان هست هم این موضوع صدق میکنه. تو همه کتاب ها، خوندم و دیدم که تیمچه امین الدوله یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری کاشان و البته یکی از زیباترین هاشونه. اطلاعات کلی راجع بهش داشتم.

اما زمانی که ماجرای سفرم به کاشان قطعی شد، تصمیم گرفتم هیچ تصویری از این جاذبه تو سوشال و اینترنت نبینم و اجازه بدم ذهنم تصویر بسازه. روز موعود رسید. بعد از طی مسیر راسته بازار، بالاخره تابلوی تیمچه امین الدوله رو دیدم. قبل از این که اینجارو توصیف کنم، بذارید یکم ذهنتون و آماده تر کنم. پس بهتره شما هم با روش من، کمی تصویر سازی کنید

فهرست مطالب

تیمچه امین الدوله بازار کاشان کجاست؟

آدرس تیمچه امین الدوله: استان اصفهان، کاشان، تقاطع خیابان بابا افضل و میدان کمال الملک، بازار کاشان

آدرس دقیق تیمچه را از کسبه سوال کنید.

روزهای کاری تیمچه امین الدوله: شنبه تا پنجشنبه. 

بازار روزهای جمعه و ایام سوگواری تعطیل است.

  • ساعات کاری: ۹:۳۰ صبح تا ۱۳ ظهر و ۱۷ تا ۲۱ شب
  • هزینه ورودی: رایگان
  • مدت زمان بازدید: حدود نیم ساعت

تیمچه در بازار چیست و چه کاربردی دارد؟

بازار تو معماری ایرانی، همیشه رکن اصلی بوده. راسته‌ای طولانی با حجره های دوطرفه که مایحتاج اصلی و اساسی آدم ها رو تامین میکرده، بنابراین آدم ها زمان زیادی در طول روز و ماه داخل بازارها سپری میکردن. بازار یعنی اقتصاد، اقتصاد یعنی قلب تپنده هر فرهنگ و تمدنی. (البته از نظر من..). چندتا بازار تو زندگیتون دیدید؟

البته منظور من بازارهای تاریخی هست، نه پاساژهای مدرن که کیلومترها با مردم و جیبشون فاصله دارن! منظور بازارهاییه که برای مردم و از جنس مردمه. بازاری که برای انسان ها ارزش قائله.. بازار تبریز، بازار زنجان، بازار قزوین و.. تقریبا همه شهرهای ایران یک بازار معروف دارن. تیمچه امین الدوله یکی از قسمت های بازار تاریخی کاشان محسوب میشه. 

اما تیمچه یعنی چی؟ تیمچه یکی از ارکان اصلی بازاره و اگر بخوام خیلی ساده بگم، جاییه که تجار باهم داد و ستد میکنن. تیمچه بازار یجورایی مثل دفتر کار تجار بزرگ محسوب میشه. از نظر معماری شبیه به راسته اصلی بازاره و دورتادورش حجره های مختلف وجود داره. اما کاربردش با راسته بازار متفاوته!

اگ اجناس در راسته به صورت خرده فروشی ارائه میشن، در تیمچه اجناس به صورت کلی و عمده توسط تاجرهای بزرگ، داد و ستد میشن. تیمچه همیشه از یک طرف به راسته اصلی بازار و از طرفی به یک کاروانسرا و بارانداز اجناس ختم میشده. لااقل تو تیمچه هایی که من میشناسم اینطوریه. اما تیمچه امین الدوله کجاست و چرا متفاوته؟

تیمچه امین الدوله کاشان سنگ تمام معمار در تزئینات!

خب تا اینجا دونستید که منظور از تیمچه چیه، اما وقتشه که با یکی از پدیده های معماری ایرانی و از نمونه های شاهکار تزئینات، یعنی تیمچه امین الدوله کاشان آشنا بشید. بخشی از توضیحات من احتمالا به نظرتون اغراق آمیز باشه. حق هم دارید، تا وقتی که از نزدیک اینجا رو نبینید، خیلی براتون ملموس نیست. البته اگر با دید معمارانه به قضیه نگاه کنید!

پیشنهاد میکنم که وقتی که بازار خیلی شلوغ نیست یا وقتی تعطیله از این جابه دیدن کنید تا فرصت کافی داشته باشید و بتونید به معماری و فضاها دقت کنید. تفاوت هارو درک کنید و ببینید که چطور معمار شمارو از راسته اصلی به تیمچه میکشونه. و بفهمید وقتی به تیمچه امین الدوله برسید، چقدر سر به هوا میشید!! چند تا عکس ببینید تا بریم…

تیمچه امین الدوله کاشان
تیمچه کاشان

تاریخچه تیمچه امین الدوله کاشان

اگر از دسته افرادی هستید که فکر میکنید دوره تاریخی قاجار در ایران فقط تاسف و زیان بوده، باید بگم اشتباه میکنید!! تیمچه امین الدوله در دوره قاجار و به دستور فرخ خان غفاری ملقب به امین الدوله ساخته شد. امین الدوله یکی از رجال سیاسی و نظامی اون زمان بود که به کاشان علاقه زیادی داشت و برای آبادی این شهر خیلی زحمت کشید.

تیمچه امین الدوله توی سال ۱۲۸۰ هجری قمری شروع به ساخت شد و توی سال ۱۲۸۴ هجری قمری افتتاح شد. ساخت این تیمچه حدود چهار سال طول کشید و معمارش استاد علی مریم کاشانی بود. از نظر معماری تیمچه امین الدوله یه بنای سه طبقه ست که از آجر و گچ ساخته شده. این تیمچه یه حیاط مرکزی داره که دورش حجره ها و مغازه های زیادی وجود داره. سقف تیمچه گنبدی شکله و با مقرنس های زیبا تزئین شده.

تیمچه امین الدوله توی دوره قاجار یه مرکز تجاری مهم بود. در این تیمچه انواع کالاهای تجاری از جمله پارچه، فرش، صنایع دستی و… به فروش می رسید و الان هم با کاربری تجاری و توریستی همچنان فعالیت خودش رو حفظ کرده. اگر به کاشان سفر کردید، حتما باید سری به تیمچه امین الدوله بزنید. درسته که بازارهای زیادی تو ایران هست و همشون هم تیمچه دارن، اما این جاذبه، به علت زیبایی منحصربه فرد و تزئینات شگفت انگیز، شهرت جهانی داره.

تیمچه امین الدوله
تیمچه امین الدوله بازار کاشان

تیمچه امین الدوله رقص نور بین تزئینات معماری!

سقف این تیمچه گنبدی شکله و با مقرنس های زیبا تزئین شده. مقرنس ها یهک نوع تزئین معماری سنتی ایرانی هست که با آجر و گچ ساخته می شه. مقرنس های سقف تیمچه امین الدوله یک طرح هندسی زیبا رو تشکیل میدن که چشم هر بیننده ای رو خیره میکنه. 

دیوارهای تیمچه امین الدوله هم با کاشی کاری های زیبا تزئین شده؛ این کاشی کاری ها طرح های مختلفی رو به تصویر می کشن، از جمله گل و گیاه، طرح های هندسی و آیات قرآنی. کاشی کاری های دیوارهای تیمچه هم یک زیبایی خاصی به این بنا می بخشه. در برخی از قسمت های تیمچه امین الدوله، از تزئینات سنگی هم استفاده شده. این تزئینات شامل سنگ های مرمر و سنگ های گرانیتی هست که با ظرافت خاصی تراشیده شدن.

درها و پنجره های حجره های اطراف تیمچه امین الدوله هم با ارسی های زیبا تزئین شدن؛ ارسی یک نوع پنجره سنتی ایرانی هست که با چوب ساخته میشه. ارسی های تیمچه امین الدوله با شیشه های رنگی تزئین شده که نوری زیبا رو به داخل تیمچه می ریزه. همه چیز اینجا زیباست و شما رو محو تماشای خودش میکنه فضایی پر از نور و رنگ و تزئینات!

بازار تاریخی کاشان و تیمچه امین الدوله

کاشان جاذبه های گردشگری زیبایی داره که برای دیدن همشون واقعا باید 3-4 روز زمان بگذارید. از تپه های باستانی سیلک گرفته تا حمام سلطان احمد و خانه های تاریخی. این شهر کویری، معماری زیبایی داره و شما رو به وجد میاره. بهتون پیشنهاد میکنم که حتما با خنک شدن هوا، سری به شهر کاشان بزنید، از جاذبه های گردشگری کاشان علی الخصوص تیمچه امین الدوله در بازار دیدن کنید و نظرتون رو برای من بنویسید.

‫2 نظر

  • مجتبی گفت:

    تیمچه دقیقا کجای بازاره؟ من قبلا بازار کاشان رفتم ولی تیمچه امین الدوله رو ندیدم اینطوری ک میگین باید خیلی قشنگ باشه

    • Zara گفت:

      سلام
      داخل سرای اصلی بازار ک بری تو یکی از فرعی هاست، تابلو تیمچه رو میبینی.. البته اگر از بازاری ها هم بپرسی دقیق بهت میگن..

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *