کاروانسرای زین الدین مهریز یزد ، اقامتگاه بومگردی در دل کویر

کاروانسرا-زین-الدین-مهریز-یزد

به عنوان کسی که مرمت خونده (مرمت بناهای تاریخی) خیلی برام مهمه که به جاذبه هایی که مرمت میشن، کاربری ای داده بشه که قبلا هم داشتن. یعنی روح بنا حفظ بشه و شخصیتی که داشته دست خوش تغییر نشه. یکی از بهترین نمونه هایی که خوشبختانه این اتفاق توش افتاده، کاروانسرا زین الدین مهریز در شهر یزد هستش. این بنا تا مدت ها غیر قابل استفاده بود. اما بعد از گشایش و افتتاح، خیلی ها مثل من از اتفاقی که افتاده بود، ذوق کردن.. این بنای 400 ساله به عنوان یک اقامتگاه بومگردی گشایش شد. با سفرادوایز همراه باشید تا کمی بیشتر با این جاذبه گردشگری یزد آشنا بشید. 

کاروانسرای زین الدین دوباره کاروانسرا شد!

میدونید که کاروانسرا محلی برای اقامت کاروان ها و مسافرانی بوده که از شهرهای مختلف گذر میکردن. محلی برای اقامت، استراحت، مراوده، قرار و رسیدن به قرارها. محلی که میتونست به کاروان ها و مسافرها، ایمنی بده. امنیت دربرابر گرما یا سرما، دزد و راه زن، خستگی و گرسنگی. خب این کاربرد کاروانسرا است.

و چه کاربری ای بهتر از اقامتگاه بومگردی میشه داد به یک کاروانسرا؟ هیچی. از نظر من حداقل. با مرمت و حفاظت هایی که از کاروانسرا زین الدین مهریز انجام شد، این بنا به اقامتگاه بومگردی در دل کویر تبدیل شد. همین حالا هم، کاروان ها (تورها) و مسافرها میتونن به این کاروانسرا پناه ببرن و اقامت داشته باشن.

یعنی روح و شخصیت اصلی بنا حفظ شده و این میزبانی بیش از 400 سال ادامه داشته. به شخصه، یجورایی آرزو داشتم یک حداقل یکبار، زین الدین مهریز و از نزدیک ببینم و خوشبختانه این اتفاق افتاد. چندتا عکس و ویدیو دارم براتون که ببینید، اما قبلش بهتره با این بنای تاریخی و جاذبه گردشگری مهریز یزد آشنا بشید..

کاروانسرای زین الدین مهریز کجاست؟

 

آدرس کاروانسرای زین الدین: استان یزد، شهر مهریز

زمان مورد نیاز برای بازدید: 1 تا 24 ساعت

ساعات بازدید: شنبه تا پنجشنبه 7 صبح الی 19

هزینه ورودی: 5 هزار تومان برای اتباع ایرانی

شماره تماس: 09124500124

توجه: پیشنهاد می شود تجربه اقامت در این کاروانسرای بی نظیر را از دست ندهید!

تنها کاروانسرای مدور ایران در مهریز یزد

هر بنا، به یک ویژگی خاصی شناخته میشه. مهمترین ویژگی این بنا، مدور بودن هست. کاروانسرای زین الدین مهریز رو به عنوان تنها کاروانسرای مدور ایران مشناسن. یک بنای دایره ای شکل در دل کویر، که شما رو وسوسه میکنه تا یک یا چند شب اقامت در ساکت ترین جاذبه ایران رو تجربه کنید.

کاروانسرای زین الدین مهریز یزد
کاروانسرای زین الدین مهریز

شب های کویر بی نظیرن. خصوصا اگر بتونید از سقف روباز کاروانسرا، ستاره هارو تماشا کنید. بهتون قول میدم که بعد از بازدید کاروانسرای زین الدین، 2 حالت براتون پیش میاد: 1. یا بی نظیرترین تجربه زندگیتون میشه. 2. یا دوباره به این بنا برمیگردید.

ویدیو زیر تا حدود خیلی کمی میتونه کمک کنه تا حال و هوای حاکم به این بنا رو درک کنید. توجه کنید که ویدیو از بام کاروانسرا تهیه شده و اگر به اطراف توجه کنید، هیچ و هیچ چیزی وجود نداره و به معنی واقعی کلمه شما وسط کویر هستید.

تا الان دیگه با حس و فضای کلی کاروانساری زین الدین آشنا شدید. وقتشه که بیشتر از نظر تاریخی به این جاذبه گردشگری یزد نگاه کنید. خصوصا الان که داره هوا خنک میشه و وقت رفتن سفرهای کمپی و کویرنوردیه. بعد از خوندن این مطلب دیگه هرچیزی که لازم دارید بدونید رو همراه دارید تا به کاروانسرای زین الدین برید و از تماشای آسمون کویر لذت ببرید.

تاریخچه کاروانسرا و رباط زین الدین مهریز یزد

در دل کویر مهریز، بین انبوه شن‌های طلایی، بنای زیبایی خودنمایی می‌کنه که یادگاری از دوران صفویه است. کاروانسرای زین الدین، تنها کاروانسرای مدور ایران، با نمایی خیره‌کننده و معماری بی‌نظیر، همچون نگینی در میان کویر می‌درخشه و شما رو محسور می‌کنه.

این کاروانسرا در سال ۹۹۹ هجری قمری، به دستور شاه عباس صفوی و به دست معمار معروف آن دوران، محمد سلطان یزدی، ساخته شد. کاروانسرای زین الدین، با قطری حدود ۱۰۰ متر و مساحتی بالغ بر ۱۱ هزار متر مربع، بزرگترین کاروانسرای مدور ایران است.

رباط زین الدین مهریز

نمای بیرونی کاروانسرا، با مصالحی همچون خشت و آجر ساخته شده و دارای برج‌های دیدبانی است که در اطراف آن قرار گرفته‌ن. در وسط کاروانسرا، حیاطی بزرگ وجود داره که آب‌نمای مرکزی آن، جلوه‌ای زیباتری به این بنا بخشیده.

کاروانسرای زین الدین، دارای ۴۴ اتاقه که در دو طبقه قرار گرفتن و اتاق‌ها با سقف‌های گنبدی و طاق‌های بلند، فضایی دلنشین و آرامش‌بخش رو برای مسافران فراهم می‌کنن.

در گذشته، کاروانسرای زین الدین، محلی برای استراحت و اسکان کاروانیان و مسافران بود. این روزها هم با کاربری درستی که بعد از مرمت برای این بنا در نظر گرفته شده، این کاروانسرا، با حفظ همان معماری تاریخی خود، به عنوان اقامتگاهی برای گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ ایران تبدیل شده.

راهنمای رزرو اتاق در کاروانسرای مهریز یزد

اگر اهل تاریخ هستید و دوست دارید چند روز دور از دغدغه‌های ذهنی به یک فضای آرام، زیبا، بکر و متفاوت برید، پیشنهاد می‌کنم که حتما یک شب رو در اقامتگاه کاروانسرای زین الدین مهریز سپری کنید. همچنین اگر قبلا به این کاروانسرا سر زدید، از تجربه خودتون برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *