کندوان تبریز، روستایی دست کَند در دل صخره ها!

روستای صخره ای کندوان در تبریز اسکو

سفر تو تابستون اونم تو کشور کویری و البته چهارفصلی مثل ایران انتخاب سختیه. اگر مثل من از گرما فراری باشید، مقاصد خنک تابستونه زیادی وجود داره که 3 ماه گرم سال رو باهاشون خوش باشید. مثل روستای کندوان تبریز و کلا شهرها و روستاهای غربی و شمالی ایران. اگر تا به حال با معماری دست کند آشنا نشدید و نمیدونید که روستای کندوان با دست داخل صخره ها کنده و حفاری شده، پس وقتشه که با پیشنهاد سفر به تبریز بلند بشید و راهی این شهر بشید. البته بگم همین اولش که این روستا از توابع اسکو هست و دقیقا داخل تبریز نیست. ولی خب فاصله زیادی هم باهاش نداره.

روستای کندوان تبریز کجاست؟

  • آدرس کندوان تبریز: آذربایجان شرقی، شهرستان اسکو، بخش مرکزی، دهستان سهند، روستای کندوان
  • فاصله روستای کندوان تا مرکز شهر تبریز: حدودا ۵۵ کیلومتری جنوب غربی تبریز. این مسیر آسفالت و استانداره و مشکلی نخواهید داشت. (حداقل اونموقع که من رفتم!)
  • هزینه ورودی به روستا: در ورودی روستا باید یک مبلغی برای ورودی پرداخت کنید، اگر با خودرو شخصی رفتید، برای هر ماشین باید 50 هزار تومان بدید (اگر بیشتر نشده باشه البته..)
  • امکانات روستا: روستا همه چی داره تقریبا. البته منتظر پاساژ لوکس نباشید. اما خب مغازه و بازار و.. اینا هست تا بتونید خریداتون و انجام بدید و سوغاتی بخرید.
  • نکات مهم برای بازدید از روستای کندوان: پول نقد و کفش مناسب داشته باشید.

روستای کندوان، جواهر پنهان در دل کوهستان های تبریز!

اگر به دنبال تجربه ای متفاوت و دیدن مناظر بی نظیر هستید، پس روستای کندوان رو از دست ندید. این روستای زیبا در دل کوه های سرسبز و خنک سهند تبریز واقع شده و تاریخچه ای غنی و جذاب داره.

کندوان در زبان محلی به معنای “دره عمیق” هست. این روستا قدمتی چندصد ساله داره و در طول تاریخ، محل سکونت و پناهگاه مردم بومی بوده. خانه های سنگی و بی نظیر این روستا که در دل کوه ساخته شدن، گواه تلاش و خلاقیت مردم محلی در سازگاری با محیط طبیعی هست.

علاوه بر خانه های کندوان، این روستا میزبان آثار تاریخی دیگه ای هم هست. مثل بقایای قلعه کندوان، آسیاب های آبی قدیمی و چشمه های زلال. پس اگر به دنبال فرار از شلوغی شهر و تجربه ای متفاوت هستید، حتما به روستای کندوان سر بزنید. با قدم زدن در کوچه پس کوچه های این روستا و تماشای خانه های سنگی بی نظیر، به گذشته سفر می‌کنید و از زیبایی های طبیعی و تاریخی این منطقه لذت میبرید.

این روستای صخره‌ای یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی آذربایجان شرقی و حتی جهان به حساب میاد. کندوان رو به روستای کله قندی هم میشناسن، چون این روستا درست تو دل صخره‌های کله قندی جای گرفته. این روستای ییلاقی و تاریخی، دقیقا پای دامنه‌های کوه آتش‌فشانی سهند و کنار رودخونه کندوان قرار داره. به خاطر کوهستانی بودن منطقه، جویبارهای زیادی تو سطح شیب‌دار منطقه جریان دارن و سرچشمه رودخونه کندوان رو تشکیل میدن. اطراف روستا هم پر از مراتع سرسبز و زیباست که همیشه عشایر زیادی رو به خودش جذب کرده.

ویژگی بارز کندوان، معماری خاص صخره‌ای و خونه‌های روستایی اونه که با حفر کردن تو سنگ‌های کله قندی معروف به کران ساخته شدن. این سنگ‌های کله قندی در اثر فعل و انفعالات آتش‌فشانی کوه‌های سهند به وجود اومدن.

به خاطر همین، کندوان یکی از معدود نمونه‌های زنده معماری صخره‌ای و در حال سکونت دنیا محسوب میشه، در حالی که روستاهای صخره‌ای معروف دیگه مثل گورمه ترکیه و داکوتای آمریکا متروکه و خالی از سکنه هستن. پس اگه میخواید یه تجربه منحصربه‌فرد از زندگی در دل کوه‌ها و صخره‌ها داشته باشید، حتما به روستای کندوان سر بزنید.

روستای کندوان

تاریخچه و قدمت روستای کندوان

در مورد سابقه و ساکنان اولیه روستای کندوان، واقعا نظرات مختلفی وجود داره. یکی از گفته‌ها اینه که اولین ساکنان این روستا عشایر بودن که قبلا از کندوان به عنوان یه محل ییلاقی استفاده می‌کردن. اینا اول تو خونه‌های حفر شده داخل صخره‌ها زندگی می‌کردن، ولی بعدا تصمیم گرفتن اینجا رو برای همیشه خونه کنن و دیگه زحمت کوچ رو نکشن.

یه نظریه دیگه هم هست که میگه قبلا جنگجوهایی که از این منطقه عبور می‌کردن، به خاطر موقعیت استراتژیک و توپوگرافی خاص کندوان، اینجا رو به عنوان پناهگاه خودشون انتخاب کردن و شروع به حفر خونه‌ها تو صخره‌های کران کردن.

بعضی ها هم معتقدن که کندوان ریشه در دوران پیش از اسلام داره. ولی قوی‌ترین روایت، قدمت این روستا رو به زمان حمله مغول‌ها به ایران نسبت میده. گفته میشه وقتی مغول‌ها به این منطقه حمله کردن، مردم روستای زیرزمینی حیله‌ور که نزدیک کندوان بودن، به صخره‌های کندوان پناه بردن و با حفر داخل صخره‌ها، خونه‌هاشون رو اینجا ساختن. البته بلایای طبیعی مثل سیل هم باعث شده بود که مردم حیله‌ور به کندوان بیان.

در هر صورت، همه این نظریات نشون میده که کندوان قدمتی طولانی داره و همیشه محل سکونت و پناهگاه مردم این منطقه بوده. واقعا جای دیدنی و تاریخی‌ای هست!

معماری کندوان تبریز و خانه های دست کند

واقعا جالبه که بدونید مردم کندوان چطوری تو این صخره‌های عجیب و غریب زندگی می‌کنن! اول از همه، این صخره‌ها که به اصطلاح محلی بهشون “کران” میگن، از کلمه “کراندن” به معنی زخم زدن و بیرون ریختن و کندن هر چیزی اومده. گاهی هم ممکنه به معنی “بی‌کران” باشه. هر چی هست، مردم کندوان این صخره‌های مخروطی شکل رو می‌کنن و به صورت خونه و فضای زندگی درمیارن.

ظاهرا اولین کران‌های حفر شده که مردم توشون زندگی می‌کردن، تو قسمت مرکزی روستا و اطراف مسجد جامع قدیمی بوده. بعد با افزایش جمعیت و نیاز به فضای بیشتر، صخره‌های غربی و شرقی رو هم حفر کردن. جالبه که حتی یکی از شرایط ازدواج برای جوونا این بوده که خونه‌ای حفر شده داشته باشن!

خونه‌های کندوان عمدتا دو طبقه هستن، ولی سه و چهار طبقه هم داریم. طبقه همکف طویله، طبقه اول مسکونی، طبقه دوم اتاق مهمان و طبقه سوم هم انباره. ارتباط بین طبقات با پله‌های زیبایی که از بدنه خود کران ساخته شده امکان‌پذیره و داخل هیچ کران‌ی ارتباط مستقیم نیست. فقط در یکی از کران‌ها پلکان داخلی طبقه همکف رو به زیرزمین (انبار) متصل می‌کنه.

به‌طور کلی هر کران شامل فضای اصلی، محل خواب، آشپزخونه، انباری، ورودی، پنجره و دستشویی هست. جالبه که به خاطر مسائل ایمنی و استحکام، ابعاد کران‌ها نسبتا کوچیک هستن و برای فضاهای بزرگ‌تر مثل مسجد، ستون‌های قطوری از خود سنگ تراشیدن.

این روستا واقعا جای دیدنی و منحصربه‌فرده! اگه یه بار به کندوان سر بزنید، حتما از این معماری خاص و زندگی تو دل کوه‌ها لذت می‌برید. حتی میتونید یکی از سوئیت های صخره ای رزرو کنید، یا تو هتل صخره ای لاله کندوان اقامت کنید تا لذت زندگی تو این خونه هارو از نزدیک تجربه کنید.

معماری کندوان تبریز

بهترین زمان سفر به کندوان تبریز

ابه نظر من، بهترین فصل برای سفر به کندوان، فصل بهار و اوایل تابستان هست. چون اون موقع هوا معتدل و دلپذیره و می‌تونید از طبیعت سرسبز و گل‌های بهاری لذت ببرید. البته کندوان یک مقصد مناسب برای سفر در شهریور هم هست و به نظرم میتونید براش برنامه ریزی کنید.

البته اگه علاقه‌مند به جشن‌ها و مراسم محلی هم هستید، بهتره که سفرتون رو به زمان برگزاری این مراسم ها هماهنگ کنید. مثلا جشن نوروز و چهارشنبه‌سوری رو که مردم کندوان با شور و شوق خاصی برگزار می‌کنن، حتما باید تجربه کنید.

راه دسترسی به روستای کندوان اسکو

اول از همه، می‌تونید از طریق جاده اصلی که از تبریز به مراغه می‌ره، به سمت روستای کندوان حرکت کنید. این مسیر حدود 45 کیلومتر طول داره و حدود یک ساعت و نیم رانندگی می‌بره تا به کندوان برسید. جاده نسبتا خوبه و پیچ و خم‌های زیادی هم نداره.

یه راه دیگه هم اینه که از جاده اصلی تبریز – تهران منحرف بشید و به سمت روستای کندوان برید. این مسیر حدود 70 کیلومتر طول داره و حدود 2 ساعت رانندگی می‌طلبه. ولی این جاده کوهستانی‌تره و پیچ و خم‌های بیشتری داره.

علاوه بر این دو مسیر اصلی، می‌تونید از طریق جاده‌های فرعی و روستایی هم به کندوان برسید. مثلا از سمت شهر میانه یا هشترود هم می‌شه به این روستا رفت. ولی این مسیرها نسبتا طولانی‌تر و ناهموارتر هستن.

به هر حال، اگه قصد دارید به کندوان سفر کنید، بهتره که از جاده‌های اصلی و نسبتا هموارتر استفاده کنید. البته اگه وقت و حوصله بیشتری داشته باشید، می‌تونید از مسیرهای فرعی و کوهستانی‌تر هم استفاده کنید تا از مناظر زیبای طبیعی بیشتر لذت ببرید.

هر کدوم از این راه‌ها که انتخاب کنی، مطمئن باش که به یه جای دیدنی و خاص خواهید رسید. پس آماده باشبد تا یه سفر به یادماندنی رو تجربه کنید! من خودم اول به تبریز رفتم و حسابی از جاذبه های گردشگری تبریز مثل مقبره الشعرا و موزه قاجار و دیدن کردم و بعد راهی کندوان شدم.

دیدن زیبایی های ایران با پیشنهاد سفر یا سفرادوایز!

بعد از صحبت درباره زندگی مردم کندوان در این صخره‌های منحصربه‌فرد و بهترین زمان و مسیرهای دسترسی به این روستای دیدنی، به نظرم دیگه باید ترغیب شده باشید که از این روستا بازدید کنید.

کندوان به عنوان یکی از جذاب‌ترین و منحصربه‌فرد‌ترین روستاهای ایران، واقعا ارزش سفر کردن به اون رو داره و تو فهرست میراث جهانی یونسکو هم قرار داره. این روستا با معماری خاص و زندگی مردم در دل صخره‌ها، یه تجربه کاملا متفاوت و به یادماندنی رو برای هر بازدیدکننده‌ای به ارمغان می‌آره.

علاوه بر زیبایی‌های بصری و معماری منحصربه‌فرد، آداب و رسوم و جشن‌های سنتی مردم کندوان هم می‌تونه برای گردشگران جذاب باشه. اگر به این روستا سفر کردید و دیدینش حتما از تجربه هاتون برام بنویسید. یادتون نره که سفرادوایز تلاش میکنه تا زیبایی های ایران و به شما نشون بده و شمارو ترغیب کنه تا سفر کنید و از خونه بیرون بیاید!

پ.ن: عکسارو خودم نگرفتم و از گوگل برداشتم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *