سفرنامه حوض سلطان قم و راهنمای بازدید از آینه طبیعی ایران

حوض-سلطان-قم

وقتی صحبت از انرژی میشه به وجد میام.. (وقتی که میگن یک شیء، یک آدم یا یک فضا انرژی زیادی داره.) حالا فرض کنید که حرف از انرژی نمک و جادوهای انرژی درمانی دریاچه حوض سلطان قم باشه، دیگه هیچی نمیتونه جلودارم باشه که یک لحظه از فکر کردن به برنامه ریزی سفر دست بکشم! اگر آرامش و انرژی، یک موضوع قابل درک و لمس کردنی باشه، من شخصا، میتونم حوض سلطان قم رو مثل لمس کردن پنبه توصیف کنم! همینقدر عجیب و متضاد! فکر نکنید که واقعا با یک محیط نرم سروکار دارید! نه.

حوض سلطان قم که بعضی ها به اشتباه به اسم دریاچه نمک میشناسنش، یکی از معادن نمک ایرانه که با عنوان بزرگترین آینه طبیعی ایران هم شناخته میشه.. یک سطح پهناور پر از نمک که قدم زدن با پای پیاده روی اون، برای شخص من حسی مثل لمس پنبه رو به همراه داشت. نمک هایی که با تماس با آب خیس شدن و با تماس با نور خورشید، گرم.

سکوت و آرامش بی نظیری داره. (البته اگر زمانی برید که خلوت باشه و گردشگران محترم رعایت کنن و آرامش محیط رو بهم نریزن). این رو هم اضافه کنم که خیلی هم با محیط پنبه ای سروکار ندارید.

قسمت هایی از سطح دریاچه حوض سلطان با سنگ نمک های خیلی سفت و سخت پوشیده شده که حتی آب هم نتونسته اونهارو نرم کنه. به خاطر همین لازمه که یک کفش یا صندل ضدآب همراهتون باشه. (بهتره که صندل یا کفشتون، کفِ تمیزی داشته باشه که آسیب و دخل و تصرف به محیطتون رو در حداقل نگه دارید).

اما حالا که یک دید کلی از حوض سلطان قم براتون ایجاد شد، بریم ببینیم که حوض سلطان کجاست و چجوری میشه رفت؟

حوض سلطان کجاست؟

 

آدرس حوض سلطان قم: اتوبان تهران – قم، دریاچه نمک

بهترین زمان بازدید: فصل بهار و پاییز (فصل‌های پرباران)

مدت زمان بازدید: 2-5 ساعت

وسایل موردنیاز: صندل آب نوردی یا کفش برای تعویض

هزینه بازدید: رایگان 🙂

فاصله تا تهران: حدود 2.5 ساعت

راه‌ های رفتن به حوض سلطان در قم

مسیرتون رو از بزرگراه تهران-قم شروع کنید و حدود یک ساعت و نیم با خیال آسوده به راهتون ادامه بدید. پس از طی ۷۰ کیلومتر از تهران، در سمت چپ اتوبان جاده‌ ای به سمت روستای چشمه شور وجود داره و در اتوبان، اطلاعاتش رو در تابلوهای راهنما دیدید. برای رسیدن به‌ طرف مقابل اتوبان باید از اولین زیرگذر عبور کنید تا به سمت مخالف اتوبان برسید.

پس از ورود به فرعی تابلوی دریاچه حوض سلطان را خواهید دید و میتونید تا رسیدن به دریاچه ادامه بدید. البته در جریان باشید چون مسیر شما خشک و کویریه، خبری از مسیرهای هموار نیست و نباید خودسر مسیری انتخاب کنید. ممکنه راه رو گم کنید و به جرثقیل نیاز پیدا کنید:)

برای رفتن به حوض سلطان قم، از گوگل مپ هم میتونید استفاده کنید. مپ گوگل، شما رو از مسیر جاده انرژی هسته ای، به مقصد میرسونه.

حوض سلطان قم

حوض سلطان قم، بزرگترین آینه طبیعی ایران!

همونطور که در قسمت مقدمه هم گفته شد، حوض سلطان قم، یکی از جاذبه های طبیعی و دیدنی در اطراف قم هست. برای دیدن این جاذبه که برخی به اشتباه اونو با دریاچه نمک اشتباه میگیرن، باید کوله پشتیتون و بردارید و به سمت استان قم حرکت کنید. 

این جاذبه دیدنی شگفت انگیز، در ۴۰ کیلومتری شمال شهر قم، ۸۵ کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه خلیج‌ فارس قرار داره. برای رفتن به حوض سلطان باید مسیری که قبلتر گفتم رو انتخاب کنید. برای رفتن به این جاذبه طبیعت گردی خوراکی همراهتون داشته باشید چون اونجا هیچ بوفه‌ای برای خرید آب یا خوراکی وجود نداره.

همچنین بهتره دمپایی، صندل یا کفش اضافه داشته باشید که درصورت خیس شدن پاهاتون، بتونید عوض کنید. آب و نمک این دریاچه خاصیت درمانی داره، پس پیشنهاد می‌کنم که حتما کمی پابرهنه راه برید تا آرامش تزریق بشه به وجودتون! 

حوض سلطان قم
دریاچه حوض سلطان قم

عکاسی با انعکاس در حوض سلطان!

اگر شما هم مثل من به عکس ها و تصاویری که حالت وهم‌گونه دارن و متفاوتن علاقه دارید، حوض سلطان قم جاییه که میتونید کلی از این عکس ها بگیرید! البته اگر زمانی برید که هم هوا خنک باش هم دریاچه آب داشته باشه، بهتره. چون در غیر این صورت آبی وجود نداره، هوا گرمه و تا چشم کار میکنه سفیدی نمک!

به نظرم از همین حالا برنامه ریزی کنید که بعد از بارون‌های پاییزی و بهاری سری به این جابه گردشگری قم که فاصله خیلی کمی با تهران داره بزنید و دوربین عکاسیتون فراموش نشه! در آخر این که اگر به حوض سلطان قم علاقه پیدا کردید، معدن نمک گرمسار هم حتما براتون جذابه..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *