جنگل های حرا قشم بهشت پرنده نگری در خلیج فارس!

بازدید از جنگل های حرا قشم

سفر به قشم یکی از بهترین تجربه‌هایی بود که تو زندگیم داشتم. قبلا زیاد راجع بهش گفتم اما یکی از جاهایی که خیلی به دلم نشست، جنگل حرا بود. نمی‌دونستم همچین جایی تو ایران هست! وقتی رفتیم، قایق گرفتیم و توی آب‌های آروم و بین درختای عجیب که نصفشون تو آب بودن و نصفشون بیرون، حرکت کردیم. یه جورایی حس می‌کردم تو یه دنیای دیگه‌ام. اگر براتون جالبته که بیشتر راجع به جنگل های حرا جزیره قشم بخونید، با مجله سفرادوایز همراه بشید.

فهرست مطالب

جنگل های حرا قشم کجاست؟

  • آدرس جنگل های حرا قشم: وقتی تو جزیره باشید با هر تور گردشگری، تاکسی، هتل یا هر بومی هماهنگ کنید شمارو به جنگل ها میرسونن. اما اگر در روستای طبل اقامت کنید، دسترسی به جنگل حرا راحتتره.
  • مدت زمان برای بازدید: حدودا  ساعت ولی به نظرم 3 روز هم کمه.
  • وسایل موردنیاز برای بازدید از جنگل های حرا: ضدآفتاب، عینک آفتابی، دوربین عکاسی، آب خنک… البته مراقب موبایلتون موقع قایق سواری باشید..

جنگل های مانگرو یا حرا قشم

شاید از دوره دبستان اسم کلمه مانگرو تو ذهنتون مونده باشه. ولی مثل من فکر نمیکردید که در ایران هم جنگل مانگرو وجود داره. اما این مانگرو همون جنگل های حرا خودمونه که در جزایر ایران و شهرهای جنوبی وجود داره. بیاید تا یکم راجع به جنگل حرا قشم حرف بزنیم. (چون حرا فقط تو قشم نیست)

این درختای حرا یه خاصیتی دارن که تو آب شور زندگی می‌کنن و انگار خودشون آب رو تصفیه می‌کنن و شیرینش می‌کنن تا بتونن زنده بمونن. خیلی برام جالب بود که وقتی جزر و مد می‌شه، کل جنگل زیر آب می‌ره و فقط بالای درختا بیرونه. ولی وقتی آب پایین می‌ره، انگار کل جنگل از دل آب بیرون میاد و می‌شه کاملاً دیدش. یه جورایی انگار درختا با آب بازی می‌کنن!

جنگل های حرا قشم

جنگل حرا قشم و رازهای ناگفته!

زمانی که داشتم برنامه سفر به قشم رو مینوشتم و به چجوری رفتن و کجا موندن فکر میکردم، این که اقامتگاه پرویز یکی از دوستام تو قشم رو رزرو کنم برام هیجان انگیز بود. چون اقامتگاه پرویز درست در شهر طبل جزیره قشم و چسبیده به جنگل های حرا بود. 

این یعنی هرروز صبح برای دیدن طلوع و عصر برای دیدن غروب خورشید میتونستم برم و از تماشای تلآلو نور خورشید روی آب خلیج فارس لذت ببرم. پس همینکارو کردم. تا اینجا یادتون باشه که زمانی که اقامتگاه یا هتلی رزرو می‌کنید، مهمه که کدوم جاذبه های اون شهر نزدیک شماست. 

جنگل‌های حرا هزاران ساله که توی این منطقه رشد کردن و بومی‌های منطقه همیشه به این درخت‌های شگفت‌انگیز احترام خاصی می‌ذارن. طبق اساطیر محلی، این جنگل‌ها هدیه‌ای از خداوند به بومیان قشم بوده تا هم از نظر محیط زیست و هم اقتصاد محلی بهشون کمک کنه. بهتره شما هم در زمان بازدید از جنگل های حرا فراموش نکنید که تنها با یک جاذبه طرف نیستید، بلکه پای موجودان جاندار و زنده ای در میونه که بومی‌های قشم خودشون رو مدیونش میدونن.

جنگل حرا و نقش مهمش در اکوسیستم

جنگل حرا نه فقط یک جاذبه گردشگری، بلکه یک اکوسیستم بسیار پیچیده‌ست. این جنگل‌ها به حفظ تعادل اکولوژیکی منطقه کمک می‌کنن و به عنوان یه فیلتر طبیعی برای تصفیه آب‌های شور و نیمه‌شور خلیج فارس عمل می‌کنن. علاوه بر این، خانه خیلی از گونه‌های گیاهی و جانوری هستن که تو هیچ جای دیگه نمی‌تونیم پیدا کنیم.

 
جنگل های حرا جزیره قشم

راز شوری آب و رشد درختان حرا

درخت‌های حرا چطوری توی آب شور رشد می‌کنن؟ این شاید یکی از جذاب‌ترین رازهای این جنگله. برگ‌های درخت‌های حرا قابلیت تصفیه آب رو دارن. یعنی می‌تونن نمک آب رو جدا کنن و فقط آب شیرین جذب کنن. به همین دلیل، توی شرایطی که خیلی از درخت‌ها نمی‌تونن زنده بمونن، درخت های حرا به راحتی رشد می‌کنن.

حیوانات و پرندگان بومی جنگل حرا

جنگل حرا علاوه بر درخت‌های منحصر به فردش، بهشت پرنده‌نگرها هم هست! انواع مختلف پرنده‌های مهاجر از جمله فلامینگو، لک‌لک و مرغ ماهی‌خوار رو می‌تونید اینجا ببینید. علاوه بر پرنده‌ها، ماهی‌ها، خرچنگ‌ها و موجودات دریایی دیگه هم تو این اکوسیستم زندگی می‌کنن.

چطور می‌تونیم از جنگل حرا بازدید کنیم؟

برای بازدید از جنگل‌های حرا از قشم می‌تونید با قایق‌های محلی که به “لنچ” معروفن، به دل این جنگل‌های شگفت‌انگیز برید. قایق‌سواری توی این جنگل‌ها تجربه‌ایه که هرگز فراموش نمی‌کنید. حس می‌کنید دارید توی یه سرزمین ناشناخته و جادویی حرکت می‌کنید.

البته اینجا باید اشاره کنم که نباید با قایق موتوری به جنگل های حرا برید، چون صدای موتور قایق ها، سوختی که قایق میسوزونه و حتی موجی که قایق موتوری ایجاد میکنه میتونه آسیب های جدی به ریشه این درختا برسونه. پس به نظرم شما هم مثل من از هر اقامتگاه بومگردی که توش اقامت دارید، یک پدل بورد کرایه کنید و از تماشای غروب آفتاب روی پدل بورد و وسط جنگل های حرا لذت ببرید.

بهترین زمان برای سفر به جنگل حرا قشم

اگه قصد دارید به جنگل حرا سفر کنید، بهترین زمان پاییز و زمستانه. توی این فصل‌ها هوا مطبوع‌تره و می‌تونید از طبیعت زیبا و هوای خنک جنوب لذت ببرید. بهار هم می‌تونه زمان مناسبی باشه، اما تابستون به خاطر گرمای شدید خلیج فارس ممکنه خیلی راحت نباشه.

بهترین زمان بازدید از جنگل های حرا

جنگل حرا و تأثیرات تغییرات اقلیمی 

جنگل حرا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری قشم شناخته می‌شه و هر ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی به این منطقه سفر می‌کنن. این جنگل‌ها به خاطر خاص بودنشون، تونستن توی خیلی از برنامه‌های طبیعت‌گردی جایگاه ویژه‌ای پیدا کنن و به رونق اقتصادی منطقه کمک زیادی کنن. 

اما متأسفانه مثل بقیه بخش‌های طبیعت، جنگل‌های حرا هم از تغییرات اقلیمی در امان نیستن. بالا رفتن سطح آب دریا و تغییرات در الگوی بارش، می‌تونن به این جنگل‌ها آسیب بزنن. همین باعث شده که محقق‌ها و فعالان محیط زیست بیشتر از همیشه برای حفاظت از این مناطق تلاش کنن.

تفریحات و فعالیت‌های جذاب در جنگل حرا قشم

وقتی وارد جنگل‌های حرا می‌شید، می‌تونی قایق‌سواری کنید، از نزدیک پرنده‌های خاص و گونه‌های جانوری رو ببیند و از مناظر بی‌نظیر عکاسی کنید. برای عاشقان طبیعت و عکاسی، اینجا یه بهشت واقعیه.

حتی می‌تونید ساعاتی رو توی سکوت و آرامش مطلق بین درخت‌ها بگذرونید و از صدای پرنده‌ها لذت ببرید. من تو یک هفته ای که در قشم اقامت داشتم، تقریبا هر روز برای تماشای درختان شناور روی آب، به جنگل حرا رفتم. (گفتم که اقامتگاهم خیلی نزدیک به جنگل های حرا قشم بود).

در کنار همه جاذبه های گردشگری قشم مثل تنگه چاهکوه یا دره ستارگان و.. اینجا هم یک جور خاصی شما رو مجذوب خودش میکنه. یک جور سکوت و آرامش و مدیتیشن که بدون این که بخواید، طبیعت جزیره قشم به شما پیشکش میکنه و تا مدتها اون حس همراه شماست…

برای بومی‌های قشم، جنگل حرا فقط یک جاذبه توریستی نیست، بلکه قسمتی از زندگی و فرهنگ‌شونه. اونا از این جنگل‌ها برای ماهیگیری و حتی تغذیه دام‌ها استفاده می‌کنن. در عین حال به اهمیت محیط زیستی این منطقه هم کاملاً واقفن و همیشه در تلاش هستن که ازش محافظت کنن.

قایق سوار در جنگل حرا قشم

تلاش‌ برای حفظ جنگل حرا از گردشگران تا محیط بانان!

بسیاری از سازمان‌های محیط زیست و محلی‌ها در تلاش‌ان تا این جنگل‌های خاص رو حفظ کنن. پروژه‌های متعددی برای جلوگیری از تخریب این اکوسیستم در حال انجامه. همکاری مردم محلی و آگاه‌سازی گردشگرها یکی از مهم‌ترین راه‌های حفاظت از این میراث طبیعی باارزشه.

اگه تا حالا به جنوب ایران نرفتید و دوست دارید یه تجربه‌ی کاملاً متفاوت داشته باشید، جنگل حرا قشم یه گزینه‌ی عالیه. ترکیب آب، درخت و حیات وحش توی اینجا یه منظره‌ای بهتون می‌ده که هیچ جای دیگه نمی‌تونید پیدا کنید. پس حتماً توی برنامه‌های سفر بعدیتون، قشم و جنگل حرا رو در نظر بگیرید!

من اینجا در سفرادوایز از تجربه های سفر خودم میگم و تلاش میکنم تا شمارو جذب کنم و یه دلیل بهتون بدم برای سفر کردن و کشف دنیای اطراف خودتون. اما نهایتا این تصمیم شماست.. که تو چهارچوب دنیای کوچک اطراف خودتون بمونید، یا با من به کشف دنیا بپردازید… از خانه بیرون بیا، پیشنهاد سفر با ما!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *