کاخ چهلستون کاخ طهماسب شاه صفوی در قزوین!

کاخ چهلستون در قزوین

وقتی برای اولین بار به قزوین سفر کردم، یکی از جاهایی که به شدت توصیه شده بود که ببینم، کاخ چهلستون قزوین بود. این بنا که در قلب شهر قرار داره، نه تنها یک اثر معماری بی‌نظیره، بلکه تاریخ پرفراز و نشیب ایران رو هم تو خودش جای داده. کاخ چهلستون در سبزه میدان قزوین یکی از مهمترین جاذبه های دیدنی این شهره که یک روزی برو و بیایی داشته و شاهان و شاهزاده های صفوی اطرافش تردد داشتن. در ادامه با من در سفرادوایز همراه باشید تا تجربه شخصی خودم از این بازدید رو با شما به اشتراک بذارم.

فهرست مطالب

  • آدرس کاخ چهلستون قزوین: شهر قزوین، مرکز شهر، میدان آزادی (سبزه میدان)
  • شماره تماس: 02833234935
  • روزهای قابل بازدید: شنبه تا جمعه ساعت 9 تا 6.30 دقیقه عصر
  • مدت زمان موردنیاز برای بازدید: حدودا 2 ساعت
  • هزینه ورودی: 20 هزار تومان برای هر نفر ایرانی
  • جاذبه های گردشگری اطراف: کاروانسرای سعدالسلطنه، کلیسای کانتور، حمام قجر، بازار قزوین، خیابان سپه و….

هزینه ورودی و شرایط بازدید از کاخ چهلستون

برای ورود به کاخ چهلستون باید حدود ۲۰۰ هزار ریال (تقریباً ۴ تا ۵ دلار) پرداخت کنید. ساعات بازدید از این کاخ معمولاً از ۹ صبح تا ۵ عصره، اما بهتره قبل از رفتن، وضعیت باز بودنشو بررسی کنید. ممکنه یک روزهایی به خاطر مناسبت های خاص، مرمت یا هرچیز دیگه ای، بازدید از مجموعه چهلستون قزوین غیر ممکن باشه. من به شما توصیه می‌کنم که در فصل بهار یا پاییز به اینجا بیایید تا از هوای مطبوع و باغ زیبای کاخ لذت ببرید.

معماری کاخ چهلستون قزوین، تلاقی هنر و تاریخ

وقتی به کاخ نزدیک شدم، اولین چیزی که توجهمو جلب کرد، عظمت و زیبایی معماریش بود. این کاخ در دوره صفویه ساخته شده و نامش به معنی “چهل ستون هست. جالبه بدونید که تعداد واقعی ستون‌های چوبی این بنا بیست تاست و انعکاس آنها در آب استخر مقابل کاخ، باعث می‌شه به نظر برسه که چهل ستون داره. این انعکاس نه تنها یک جلوه بصری زیباست، بلکه نوعی بازی با اعداد و نمادها در معماری ایرانی محسوب میشه.

داخل کاخ چهلستون تلاقی هنر و تاریخ

وقتی وارد ساختمان کاخ شدم، یک حس شگفتی خاص به من دست داد. داخل کاخ پر از نقاشی‌های دیواری زیبا و ظریف بود که بیشتر آنها داستان‌های تاریخی و اسطوره‌ای ایران رو به تصویر کشیدن. این نقاشی‌ها به قدری با دقت و جزئیات کشیده شدن که ساعت‌ها می‌تونی به هر کدومشون خیره بشی و باز هم نکته جدیدی کشف کنی. بیشتر این آثار هنری به دوران شاه طهماسب صفوی برمی‌گرده که اوج شکوه و رونق هنر ایرانی بود.

معماری کاخ چهلستون قزوین

بازدید از موزه خوشنویسی قزوین در چهلستون

هرچند خود ساختمان کاخ چهلستون قزوین به خاطر نقاشی های زیبایی که داره به خودی خود یک موزه محسوب میشه. اما این ساختمان محل نمایش هنر خوشنویسی قزوین هم هست. همونطور که میدونید، قزوین پایتخت خوشنویسی ایران هست، این کاخ رو هم به عنوان محلی برای نمایش آثار و یا تاریخ خوشنویسی در این شهر انتخاب کردن. 

طبقه بالا کاخ میتونید آثار خوشنویسی معروفی از هنرمندان قزوینی در دوره های مختلف رو ببینید. به نظرم واقعا ارزشش رو داره. با حدودا 20 هزار تومان و گرفتن بلیط چهلستون قزوین، وارد پایتخت صفویان میشید، تو یک باغ ایرانی قدم میزنید، نقاشی های دیواری از دوره صفوی، قاجار و بعدش رو میبینید و حالا هم که موزه خوشنویسی!

تاریخچه کاخ چهلستون از شاه طهماسب تا امروز

کاخ چهلستون در دوران شاه طهماسب صفوی ساخته شد و به عنوان یکی از اقامتگاه‌های اصلی دربار مورد استفاده قرار می‌گرفت. در طول زمان، این کاخ شاهد وقایع مهمی بوده، از جمله ملاقات‌های دیپلماتیک با سفرای خارجی. یکی از داستان‌های تاریخی که همیشه با این کاخ همراهه، دیدار شاه عباس دوم با نمایندگان خارجی در این کاخه. این دیدارها نشان‌دهنده اهمیت قزوین به عنوان یکی از مراکز سیاسی و فرهنگی ایران در آن دوره بود.

چهلستون موزه خوشنویسی قزوین

باغ ایرانی چهل ستون قزوین، قدم زدن در بهشت

یکی از بخش‌های مورد علاقه من در کاخ چهلستون، باغ زیباش هست. این باغ با درختان بلند و استخر آبی که در وسط قرار داره، حس آرامشی عمیق به شما میده. مخصوصا وقتی به این فکر کنید، چیزی که الان هست تنها بخشی از باغ بزرگیه که در زمان شاه طهماسب بوده! قدم زدن تو این باغ، به خصوص صبح زود یا هنگام غروب، واقعاً لذت‌بخشه و یک حس آرامش عجیبی و سکون عجیبی بهتون میده. اونم درست در یکی از شلوغ ترین مراکز قزوین یعنی سبزه میدان!

جاذبه‌های گردشگری اطراف کاخ چهلستون قزوین

اگر بعد از بازدید از کاخ چهلستون هنوز انرژی دارید، قزوین پر از جاذبه‌های دیدنیه. این و از من که 5 سال تو این شهر زندگی کردم، هدیه بگیرید، اگر فقط جاهای دیدنی قزوین رو بگردید، 14 درصد جاذبه های گردشگری کل ایران رو دیدید!! یعنی یک ایرانگردی درست و حسابی!

تنها چند قدم دورتر از کاخ، میتونید از کاروانسرای سعدالسلطنه، کلیسای کانتور، سبزه میدان، بازار قزوین، مسجد انبیا، خیابان سپه و 10 ها جاذبه گردشگری دیگه هم دیدن کنید. پس حالا که تا اینجا اومدید، عجله کنید! 

پایان سفر، تجربه‌ای که باید تکرار بشه!

کاخ چهلستون قزوین نه تنها یه جاذبه تاریخی، بلکه یه تجربه فرهنگی و هنری فوق‌العاده هم به حساب میاد. این مکان با تاریخ غنی و زیبایی‌های بی‌نظیرش، هر کسی رو مجذوب خودش می‌کنه. اگر به قزوین سفر کردید، حتماً وقت بذارید و از این کاخ زیبا دیدن کنید!

امیدوارم این سفرنامه شما را ترغیب کنه تا در سفر بعدی به قزوین، حتماً سری به کاخ چهلستون بزنید. یا اگر قبلا این کاخ رو دیدید، خوشحال میشم که نظر و تجربه شخصی شما رو هم بخونم.

  • پ.ن: یکی از عکس ها از سایت کارناوال هست و لوگو اصلی هم رو عکس واترمارک شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *