حسینیه امینی ها در قزوین یک خانه ای تاریخی با شکوه!

حسینیه امینی ها قزوین

وقتی اولین بار رفتم قزوین، فکرش رو نمیکردم که قراره عاشقش بشم! یکی از جاهایی که حسابی تو ذهنم موند، حسینیه امینی‌ ها قزوین بود. یه خونه قدیمی و با صفا که پر از داستان‌های جالب و معماری چشم‌نوازه. نمیخوام از تاریخچه و معماریش چیزایی که بهتر از من میدونید و بازگو کنم، فقط قراره تجربه سفر من و یک نیمچه سفرنامه از قزوین رو بخونید. پس با سفرادوایز همراه باشید و بذارید از اول بگم که این حسینیه چه جوریه و چه چیزایی دیدم.

فهرست مطالب

آدرس حسینیه امینی ها قزوین کجاست؟

  • آدرس خانه امینی ها: قزوین، خیابان مولوی
  • تلفن تماس: 02833552086
  • هزینه ورودی: حدودا 10 هزار تومان برای هر نفر ایرانی
  • روزهای قابل بازدید: شنبه تا جمعه ساعت 9 تا 6 عصر (تایم نماز ظهر حدودا 1 و نیم ساعت درب خانه بسته هست)
  • میزان زمان موردنیاز: حدودا 2 ساعت
  • جاذبه های گردشگری اطراف: آب انبار سردار بزرگ و کوچک، موزه حمام قجر، کاروانسرای سعدالسلطنه و..
  •  

هزینه بازدید از حسینیه امینی ها و راه‌های دسترسی

یادمه اولین بار هزینه ای از من برای بازدید از این خونه نگرفتن چون دانشجو بودم و کارت دانشجویی همراهم بود. اما فکر کنم هزینه بازدید از حسینیه امینی‌ ها الان چیزی حدوداً ۲۰ هزار تومان باشه. البته این مبلغ ممکنه بسته به زمان و شرایط مختلف کمی تغییر کنه، پس بهتره قبل از بازدید، قیمت رو چک کنید.

حسینیه امینی‌ها تو محله امینی‌های قزوین و خیابون مولوی قرار گرفته. این محله یکی از قدیمی‌ترین محله‌های قزوینه و خود حسینیه هم یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی شهره. وقتی میرید اونجا، حس می‌کنید دقیقا وسط تاریخ وایسادید.

خیلی راحت می‌تونید به حسینیه امینی‌ها برسید. چه با تاکسی برید چه با ماشین شخصی، مسیر راحت و سرراستیه. اگه ماشین دارید، نگران پارکینگ نباشید، چون نزدیک حسینیه پارکینگ‌های عمومی هست. بعد از دیدن حسینیه، حتما یه سر به مسجد جامع قزوین، بازار قدیمی و کاخ چهلستون هم بزنید. همشون نزدیک هم هستن و می‌تونید یه روز عالی رو تو قزوین بگذرونید.

تاریخچه خانه امینی ها از خشت اول تا حالا

حسینیه امینی ها در واقع حسینیه نیست. بلکه یک خانه تاریخیه. خونه ای که وقف حسینیه شده! این خونه تو دوره قاجار ساخته شده. یه زمانی خاندان امینی که خیلی تو قزوین معروف بودن، اینجا زندگی میکردن! هنوز هم این خانه و جاذبه تاریخی توسط نوادگان امینی بزرگ اداره میشه!

حسینیه امینی‌ها تو طول این سال‌ها کلی اتفاق به خودش دیده. این بنا رو سال ۱۲۷۵ حاج محمدرضا امینی، که یکی از تاجرای معروف قزوین بوده، ساخته. جالبه بدونید که به گفته مورخا، ساخت این بنا فقط ۴۸ هزار تومن اون زمان هزینه داشته، و به قدری بزرگ بوده که خیابون مولوی امروز هم جزوش بوده. ولی الان فقط همون حسینیه‌ش باقی مونده، چون بقیه قسمت‌هاش تخریب شده.

یه عالمه روایت مختلف وجود داره که چرا به این خونه میگن حسینیه. خیلیا میگن که تو گذشته مراسم‌های مذهبی زیادی تو این عمارت برگزار می‌شده. حتی یه بار که حاکم وقت اومده قزوین، محو زیبایی‌های این خونه شده. مرحوم امینی هم که خیلی زرنگ بوده، برای اینکه حاکم خونه‌شو تصرف نکنه، گفته که این عمارت وقف حسینیه شده. واسه همینم بهش میگن حسینیه. امینی وصیت کرده بوده که بعد از مرگش این خونه وقف حسینیه بشه و تا جایی که میدونم این وقف 999 ساله ست و روز عاشورا حتما باید مراسم مذهبی تو این خونه برگزار بشه. خیلی جالبه نه؟

پنجره های رنگی حسینیه امینی ها قزوین

معماری و تزئینات خانه امینی ها هنر اصیل ایرانی

وقتی پا گذاشتم تو حسینیه امینی ها، اولین چیزی که توجهم رو جلب کرد، معماری خاص و زیبای اون بود. این حسینیه حدود ۳۰۰۰ متر مربع مساحت داره و چند تا بخش اصلی داره: یه تالار بزرگ، تالار آینه و یه حیاط با صفا. تالار آینه که دیگه آخر شاهکاره! پر از آینه‌کاری‌های فوق‌العاده که هر طرفو نگاه می‌کنی، خودتو تو هزار تا آینه می‌بینی. سقف‌ها و دیوارا هم پر از گچ‌بری‌های خوشگل و نقاشی‌های قدیمی که یه دنیا حرف برای گفتن دارن.

تالارهای حسینیه امینی ها قزوین

این خونه اعیونی سه تا تالار داره، یه زیرزمین و دو تا حیاط. جذاب‌ترین بخش حسینیه همون تالاراست که اگه رفتید اونجا، نباید از دیدنشون غافل شید. این سه تا تالار کنار همدیگه قرار گرفتن و ارسی‌های خوشگلی دارن. تو تالار جنوبی، نه تا ارسی با شیشه‌های رنگی جوری چیده شدن که یه فضای هنری خاصی به وجود آورده. سقف تالار هم پر از آینه‌کاری، گچ‌بری و نقاشی‌های خوشگله.

علاوه بر تالارها، سردابه و زیرزمین هم یه شاهکار هنریه و نشون می‌ده طراحای اون زمان چقدر باهوش و خلاق بودن. هر سه تا تالار حسینیه که به موازات هم هستن، بین دو تا حیاط شمالی و جنوبی قرار گرفتن. ارسی‌ها وقتی روضه‌خونی شروع می‌شه، بالا میرن و تالار رو یک‌پارچه می‌کنن. وسط تالار هم یه چلچراغ دیدنی هست که زیباییش رو چند برابر کرده. تالار وسطی ۱۸ متر طول داره و از دو تا تالار دیگه بزرگتره. نزدیک حسینیه هم یه حمام تاریخی هست که بعضیا می‌گن مخصوص خاندان امینی‌ها بوده.

تالارهای حسینیه امینی ها

حسینیه امینی ها؛ دنیایی از رنگ و نور

بازدید از حسینیه امینی‌ها یه سفر به دل تاریخ بود. اینجا یه جاییه که پر از هنر و فرهنگ ایرانیه و هر گوشه‌ش یه داستان خاص داره. اگه یه روزی رفتید قزوین، پیشنهاد سفر به خانه و حسینیه تاریخی امینی ها رو جدی بگیرید و حتما سری به این حسینیه بزنید. مطمئنم تجربه‌ای به‌یادماندنی براتون میشه و همیشه تو ذهنتون می‌مونه. اگر شما هم سفر به این جاذبه داشتید، از تجربه خودتون برام بنویسید.

  • پ.ن: منبع عکس ها از سایت علی بابا و کجارو هست. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *