قلعه الموت قلعه حسن صباح در قزوین!

بازسازی شده قلعه حسن صباح

وقتی صحبت از قزوین می‌شه، یه اسم که حسابی تو گوش همه آشناست، قلعه الموته. جایی که پر از رمز و راز و داستانای تاریخی جذابه. البته بهتره همین اول براتون روشن کنم که خبری از یک کاخ و قلعه بزرگ که کلی اتاق و دم و دستگاه داره نیست! قلعه الموت قزوین درواقع قلعه حسن صباح هست که امروزه فقط یک سری آثار تاریخی ازش باقی مونده. اگر با این توضیحات هنوز مایلید که این جاذبه گردشگری قزوین رو از نزدیک ببینید، با سفرادوایز همراه بشید.

فهرست مطالب

قلعه الموت قزوین کجاست؟

  • آدرس قلعه الموت قزوین: استان قزوین، معلم کلایه، شمال شرق روستای گازرخان (بهتره با نشان یا گوگل مپ مسیریابی کنید)
  • فاصله قلعه الموت تا تهران: حدودا 3 تا 4 ساعت
  • جاذبه های گردشگری نزدیک: دهکده باراجین، شهر قزوین 
  • هزینه ورودی: 20 هزار تومان برای هر نفر
  • روزهای قابل بازدید: همه روزه
  • ساعت بازدید: 7 صبح تا 6 عصر
  • زمان مورد نیاز برای بازدید: حدودا نصف روز (کوه نوردی ملایم داره)

راه‌های دسترسی به قلعه

اگه قصد دارید برید قلعه الموت، اول باید برید قزوین. از قزوین تا الموت حدود ۱۰۰ کیلومتر فاصله‌ست که می‌تونید با ماشین طی کنید. جاده‌اش هم زیباست و می‌تونید حسابی از منظره‌های کوهستانی و رودخونه‌ها لذت ببرید. بعد از اینکه به نزدیکی قلعه رسیدید، یه مسیر پیاده‌روی تا بالای قلعه پیش روتون دارید/ البته این پیاده‌روی یه کم سخته، ولی وقتی به بالا می‌رسید و اون منظره رو می‌بینید، تموم خستگیت در می‌ره.

تاریخچه قلعه الموت قزوین

اول از همه باید بگم که قلعه الموت یه جورایی می‌شه گفت قلعه حسن صباح، رهبر فرقه اسماعیلیه است. این قلعه تو سال ۴۸۳ هجری قمری ساخته شده و از همون موقع تبدیل شد به یه دژ نظامی مهم. حسن صباح باهوش بوده و تو این قلعه زندگی می‌کرده و از اینجا کنترل گروه خودش رو به دست گرفته بوده. این قلعه مرکز فعالیت‌های فرقه اسماعیلیه بوده و داستان‌های زیادی درباره دسیسه‌ها و جنگ‌هایی که از اینجا رهبری می‌شده وجود داره.

البته باید بگم که درباره سال ساخت قلعه الموت، بین تاریخ‌دانان اختلاف نظر هست، ولی بیشترشون می‌گن که این قلعه مربوط به اوایل دوره سلجوقیه. تو سال ۴۸۲ هجری قمری، حسن صباح این دژ رو تصرف می‌کنه و برای این کار دو هزار دینار طلا به حاکم اون زمان می‌ده. 

اما بعداً مغولا میان و قلعه رو به آتیش می‌کشن. کتابخونه گرانبهای حسن صباح هم تو این آتیش‌سوزی به کل از بین می‌ره و چیزی ازش نمی‌مونه. این یکی از بزرگ‌ترین حسرتای مردمه، چون تو اون کتابخونه کلی سند مهم درباره راز و رمزای حسن صباح، فرقه حشاشین و خود قلعه الموت وجود داشته. مردم محلی هم قلعه رو به اسم “قلعه حسن” می‌شناسن و با همین اسم هم معروفه.

حسن صباح که بود و چه کرد؟

حسن صباح و گروهش، معروف به “حشاشین”، تو این قلعه زندگی می‌کردن. حشاشین یعنی کسایی که به دشمنای خودشون حمله می‌کردن و بیشتر وقتا از روش ترور استفاده می‌کردن. داستانای زیادی از اینکه چطور حسن صباح از این قلعه جنگ‌ها و نقشه‌های خودش رو رهبری می‌کرده، وجود داره. اونجا یه جورایی مرکز فرماندهی برای دفاع از اسماعیلیه و مقابله با حکومتای دیگه بوده.

قلعه الموت فقط یه جای تاریخی نیست، بلکه نماد یه دوره خاص از تاریخ ایرانه. این قلعه تا زمان حمله مغولا پایدار بود و وقتی مغولا به ایران حمله کردن، این قلعه هم تخریب شد. ولی حتی با این تخریب‌ها، قلعه هنوز هم به عنوان یکی از مهم‌ترین نمادای مقاومت و استراتژی نظامی تو تاریخ شناخته می‌شه.

قلعه حسن صباح در الموت

معماری و ساخت قلعه حسن صباح در الموت قزوین

قلعه الموت یه شاهکار مهندسی و معماری تو دل کوه‌هاست. ساخت قلعه تو ارتفاع ۲۱۰۰ متری از سطح دریا بوده و به نحوی طراحی شده که حسابی غیرقابل دسترس باشه. باورت نمی‌شه وقتی به بالای قلعه برسی، منظره‌ای که می‌بینی نفس‌گیرترین منظره‌های عمرته! یه جورایی حس می‌کنی تو اوج دنیا ایستادی.

قلعه دو تا بخش داره: یه بخش شرقی و یه بخش غربی. تو قسمت شرقی قلعه ساختمون‌های اصلی مثل جای زندگی حسن صباح بوده و تو قسمت غربی هم برج و باروی دفاعی قرار داره. تزئینات زیادی تو این قلعه دیده نمی‌شه، چون بیشتر یه قلعه نظامی بوده تا یه قصر مجلل. اما قدرت و عظمتش تو همون سنگ‌های محکم و دیوارای ضخیمش حس می‌شه.

قلعه الموت، همون دژ معروف حسن صباح، به اندازه یه روستای کوچیکه، چیزی حدود ۲۰۰۰۰ متر مربع مساحت داره و ارتفاعش هم از سطح دریا ۲۱۰۰ متره. این قلعه که روی ارتفاعات الموت ساخته شده، فقط یه ورودی توی ضلع شرقی داره و برای رسیدن بهش باید یه مسیر زیگزاگی رو طی کنید که با پله ست ولی خودش یه جورایی یه کوهنوردی حساب می‌شه.

الموت یعنی “آشیانه عقاب” و دلیل این اسم هم ارتفاع زیاد قلعه‌ست. برای رسیدن به قلعه باید از ۳۰۰ تا پله سنگی بالا برید. البته می‌تونید اول راه از اسب یا الاغ‌هایی که اونجا هستن استفاده کنید. اما باید بدونید که مسیرش یه کم سخته، پس اگه آمادگی جسمانی نداری بهتره بی‌خیالش بشید.

همونطور که گفتم قلعه دو بخش شرقی و غربی داره و دیواراش از صخره‌های کوه پیروی می‌کنن. آب قلعه از چشمه‌های کوهستانی تأمین می‌شه و با لوله‌کشی سفالین به داخل قلعه میاد. بخش پایینی و بالایی قلعه هم هر کدوم یه ورودی جداگونه دارن و توی ساختش از گچ، سنگ، کاشی، آجر و سفال استفاده شده.

جاذبه‌های گردشگری اطراف قلعه الموت

اطراف قلعه الموت هم جاهای دیدنی زیادی داره. مثلاً دریاچه اوان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعیه که نزدیک قلعه‌ست و می‌تونید بعد از دیدن قلعه، یه استراحت حسابی کنار دریاچه داشته باشید. روستاهای اطراف قلعه هم پر از فرهنگ و آداب و رسوم محلی جذابه که حتماً باید ببینید. اما اگر بتونید کمی فراتر برید و خودتون و به داخل شهر قزوین برسونید، جاهای دیدنی زیادی مثل کاروانسرای سعدالسلطنه، حسینیه امینی ها، حمام قجر و غیره رو میتونید ببینید.

قلعه حسن صباح در الموت قزوین

قزوین، شهری آمیخته با تاریخ و معماری 

بازدید از قلعه الموت یه سفر به دل تاریخ و داستانای پرفراز و نشیبه. وقتی به اون بالا می‌رسید و دیوارای محکم و منظره‌های نفس‌گیر رو می‌بینید، حس می‌کنید تو یه زمان دیگه‌ای قدم گذاشتید. اینجا جاییه که هر گوشه‌ش پر از داستان و خاطره‌ست و مطمئنم که اگه برید، یکی از بهترین تجربه‌های سفرتون به قزوین می‌شه. 

پس اگه دنبال یه جای متفاوت و پر از رمز و راز تو سفر هستید، قلعه الموت رو از دست ندید. اینجا جاییه که تاریخ و طبیعت با هم ترکیب شدن و یه تجربه فوق‌العاده براتون می‌سازن. اگر قبلا این جاذبه یا جاهای گردشگری دیگه قزوین رو دیدید، از تجربتون برای ما بنویسید.

‫2 نظر

  • منصوری گفت:

    هیچی نداشت من قلعه حسن صباح و کلی تا بالا رفتم خبری از قلعه نبود والا همش یسری تپه بود که دورش حصار کشیده بودن، البته منظره های خیلی زیبایی داشت الحق

    • Zara گفت:

      سلام دوست عزیز
      اجازه بدید این مورد رو ازتون نپذیرم.. قلعه الموت علاوه بر منظره های زیبای اطراف، محوطه باستان شناسی مهمی هست و صد البت که قرار نیست یک قلعه مثل فیلم های اروپایی اونجا وجود داشته باشه که.. بعد از اینهمه سال اونهم.. ولی وقتی از پله های قلعه حسن صباح بالا میرید، کافیه تصور کنید که اون زمان با کمترین تجهیزات بالای این کوه و در میان کوهستان های سرد و برفی الموت، چی ساختن!!!

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *