زمان کنسلی بلیط هواپیما چیکار کنیم؟

زمان کنسلی بلیط هواپیما چیکار کنیم؟

کنسل شدن پرواز بدترین اتفاقیه که میتونه بیفته. مخصوصا وقتی دارید از یک سفر تفریحی و کاری به خونه برمی‌گردید. خستگی سفر، مرخصی تموم شده، بار و چمدان که پر از سوغاتی هستن و مهمتر از همه تموم شدن پولتون یا مدت ویزا!! کنسلی پرواز اینجا میتونه ضربه بدی بهتون بزنه. اما گاهی کنسلی پرواز میتونه برای امنیت جانی شما باشه و اتفاقا تجربه خوبی براتون رقم بزنه. یک سفر برنامه ریزی نشده که حالا شما افتادید وسطش! تو این مطلب می‍خوام از تجربه خودم از کنسل شدن بلیط هواپیما در ترکیه بگم. مطمئنم این تجربه به دردتون میخوره.

فهرست مطالب

کنسلی بلیط هواپیما توسط مسافر و استرداد بلیط!

کنسل کردن بلیط هواپیما اتفاقیه که ممکنه برای هر کسی بیفته. مثلا فرض کنید برای یک سفر برنامه ریزی کردید، بلیط هواپیما خریدید، هتل رزرو کردید و… حالا یک اتفاق پیش بینی نشده افتاده و نمیتونید به اون سفر برید. حتما اولین چیزی که بهش فکر میکنید هزینه های سفره. این نوع کنسلی توسط مسافر انجام میشه و قطعا عواقبی هم داره و یک وقتایی با ضرر زیادی تموم میشه. اما گاهی هم میشه بخشی از هزینه های سفر رو برگردوند. اما چطوری؟

بررسی شرایط و نوع بلیط هواپیما

کنسل کردن بلیط هواپیما همیشه می‌تونه یه تجربه استرس‌زا باشه، اما نگران نباشید! اولین قدم اینه که شرایط بلیط خودتون رو بررسی کنید. بعضی بلیط‌ها غیرقابل استرداد هستن و ممکنه نتونید پول خودتون رو پس بگیرید. مثلا بلیط های چارتری غیرقابل استرداد هستند. اما وقتی یک ایرلاین پرواز رو کنسل کنه، دیگه به شما ارتباطی نداره و قانونا باید پول رو به شما پس بده یا یک پرواز دیگه براتون رزرو کنه.

درخواست استرداد بلیط هواپیما 

اگر بلیط شما قابل استرداد بود، از نماینده ایرلاین بخواید که مراحل استرداد رو براتون انجام بده. معمولاً این پروسه شامل پر کردن فرم‌های خاصی میشه. بعد از درخواست استرداد، ممکنه چند روز طول بکشه تا پول به حسابتون برگرده.

صبور باشید و در صورت نیاز با ایرلاین پیگیری کنید. بهتون پیشنهاد میکنم که اگر به هردلیلی فکر میکنید ممکنه نتونید به سفر برید، حتما بلیط هواپیما سیستمی بخرید که قابل استرداد باشه. البته بازهم بسته به این که چند روز مونده به تاریخ سفر بلیط رو کنسل کنید، جریمه متفاوته و ممکنه نهایتا چیزی به شما استرداد نشه!

بررسی گزینه‌های جایگزین

اگر سفر شما ضروریه، می‌تونید به جای کنسلی بلیط، تغییر تاریخ سفر رو در نظر بگیرید. بسیاری از ایرلاین‌ها این امکان رو به شما می‌دن که تاریخ پرواز رو تغییر بدید بدون اینکه هزینه زیادی پرداخت کنید. این کار هم لازمه ش اینه که با خود ایرلاینی یا آژانسی که ازش بلیط خریدید، پیگیری کنید و منتظر باشید که نهایتا به شما جواب بدن. 

پرواز کنسل شد چیکار کنیم؟

کنسلی بلیط هواپیما توسط ایرلاین! 

کنسل شدن بلیط هواپیما میتونه دلایل مختلفی داشته باشه. اما در هرصورت دامن گیر شما شده و حالا این شما هستید که باید یک فکری کنید و یک پلن B داشته باشید. کنسل شدن پرواز داخلی و پرواز خارجی هم با هم دیگه فرق دارن. این که بلیط شما برای کدوم ایرلاین هست هم میتونه تاثیرگذار باشه.. میخوام تجربه خودم از آخرین باری که بلیطم کنسل شد رو براتون تعریف کنم. ماجرا برای مهر ماه 1403 و کنسل شدن پروازهای ترکیش ایرلاین به دلیل clear شدن آسمان ایران بود. 

چطور از کنسلی پرواز مطلع بشیم؟

ببینید طبق قوانین بین المللی، وقتی یک پرواز به هردلیلی کنسل میشه، اون ایرلاین باید از طریق ایمیل و پیامک به مسافرانش خبر بده. چون اون مسافر حق داره زودتر بدونه تا بتونه فکری برای اقامتش بکنه. خصوصا وقتی تو یک کشور خارجیه! اما فرض کنید که شما خودتون بلیط رو مستقیم از ایرلاین نخریدید، درنتیجه خبری از ایمیل و پیامک هم نیست. حالا باید چیکار کرد؟ 

بهترین کار اینه که مثل همیشه که حداقل 3 ساعت قبل از پرواز تو فرودگاه هستید، به تابلوی اعلانات و اطلاعات پرواز فرودگاه نگاه کنید. شماره پرواز، مبدا و مقصد خودتون رو روی تابلو پیدا کنید تا از آخرین وضعیت اون پرواز مطلع بشید. معمولا روی تابلو اعلانات به 3 تا زبان وضعیت نوشته میشه:

  • زبان رسمی مقصد اون پرواز. یعنی اگر پرواز تهران استانبول باشه به فارسی هم نوشته میشه.
  • زبان رسمی اون کشور که تو این مثال میشه ترکی.
  • زبان انگلیسی که خب بین المللی هست.

اگر عبارت کنسلی رو دیدید، آرامش خودتون رو حفظ کنید. چون اون پرواز کنسل شده و حالا شما هرچقدر هم آدم مهمی باشید یا داد و بیداد کنید، یا کار مهمی داشته باشید یا پول نداشته باشید و هر چیزی دیگه.. اون پرواز کنسله تا زمانی که ایرلاین مربوطه تغییر وضعیتش کنه.

بهتره اولین کار اینترنتتون رو روشن کنید و به دوستان و خانواده یا کسانی که در مقصد منتظر شما هستن اطلاع بدید که این اتفاق افتاده تا نگران شما نباشن. بعدش به سمت کانتر چک این ایرلاین مربوطه برید. از اینجا به بعد اتفاقی که برای خودم افتاد رو مینویسم.

کنسلی بلیط هواپیما و تابلو اعلانات

پرواز کنسل شده حالا چیکار کنم؟

من یک پرواز کانکشن از قونیه به استانبول و از استانبول به تهران داشتم اما بعد از رسیدن به فرودگاه عبارت کنسلی رو روی تابلو اعلانات فرودگاه دیدم. خب منم مثل بقیه اولش پنیک کردم، چون آخر سفرم بود، مرخصی نداشتم و باید طبق برنامه میرسیدم خونه. مهمتر از همه این که پولام هم تقریبا تموم شده بود!

اما خب چاره چیه؟ فرودگاه استانبول اندازه یک شهر بزرگه و کسی اونجا نگران کنسل شدن پرواز شما یا تموم شدن پولتون نیست. باید سریع خودم و جمع و جور میکردم و میفتادم دنبال پلن B! سریع رفتم به کانتر ترکیش ایرلاین و ازشون دلیل کنسلی و پرسیدم. بعد از این که فهمیدم دلیلش چیه بیشتر نگران شدم چون مشخص نبود که این وضعیت چقدر طول بکشه. 

از پرسنلی که تو کانتر ترکیش ایرلاین بود سوال کردم که اولین پروازی که میتونه برام بگیره کیه؟ این رو اینجا بگم وقتی کنسلی بلیط هواپیما توسط ایرلاین باشه همه چیز کاملا متفاوته و اگر اهل سفر هستید، لازمه که این اطلاعات رو داشته باشید.

تغییر و Change پرواز کنسل شده!

وقتی ایرلاین پرواز رو بنا به هردلیلی کنسل کرده، موظفه تا یک سری اقدامات انجام بده و اولین کار، یک پرواز جایگزین هست. اینجا انتخاب با مسافره که کلا سفرش رو کنسل کنه و تو مبدا یا مقصدش بمونه یا این که با پرواز بعدی حرکت کنه.

من تو فرودگاه استانبول بودم و پرواز برگشتم به تهران بود، پس عملا تغییر برنامه سفر برام ممکن نبود. پول زیادی هم نداشتم پس ترجیحم این بود که با همون پرواز کنسل شده و در اولین فرصت به ایران برگردم. اونم بدون پرداخت پول دوباره و خریدن بلیط هواپیما.

نماینده ترکیش ایرلاین بهم گفت که اولین پرواز در دسترس برای 2 روز آینده و ساعت 1 بامداده! خبر خوب و خبر بدی بود. اول این که پروازم چینج میشد و نیازی نبود پولی پرداخت کنم و قسمت بد ماجرا این بود که باید 2 روز تو شهر استانبول میموندم اونم تو فرودگاه!!! اونم بدون چمدون! چون چمدون و همه بارها رو موقع گرفتن کارت پرواز تحویل داده بودم! به هرحال اطلاعات بلیط جدیدم رو گرفتم و رفتم پیش همسفرا که اونا هم هرکدوم بلیط های جدید تو دستشون مونده بود. 

تغییر بلیط کنسل شده

کنسلی پرواز و اقامت فرودگاهی!

وای فای رایگانی که فرودگاه استانبول میده با هر پاسپورت فقط یک ساعت کار میکنه! حالا تصور کنید که پرواز کنسل شده و باید 2 روز تو فرودگاه باشید اونم بدون اینترنت! ترسناکه نه؟ همینجوری چند دقیقه یک بار داشتم به تابلو اعلانات نگاه میکردم که یهو یک فکری به ذهنم رسید: هتل های فرودگاهی!! 

قبلا خونده بودم و شنیده بودم که هتل هایی که داخل هر فرودگاه هست برای اقامت های کوتاه مسافراست و برای اینه که بتونن زود خودشون و به پرواز برسونن. شاید بشه کاری کرد که تو این هتل ها اتاق رزرو کرد؟ یا شاید اصلا وظیفه ترکیش هست تا بهمون هتل بده؟ بالاخره کنسلی از طرف اونا بوده!!

با پرسیدن از آدمهای مختلف و مسئولای فرودگاهی، بالاخره دستگیرم شد که ترکیش ایرلاین بابت کنسل شدن بلیط هواپیما، هتل رایگان برای اقامت به مسافرای اون پرواز میده. سریعا رفتم و کانتر ترکیش و برای رزرو هتل پیدا کردم. تو فرودگاه استانبول، طبقه پایین و بعد از گیشه lost & Found چمدون های گمشده بود!! 

واچر پرواز جدید و کارت پرواز کنسل شده و پاسپورتم رو به مسئولش نشون دادم و بهم توضیح داد که بابت کنسلی متاسفه و زود یک هتل برای اقامت 2 روز آینده بهم میده. منم خوشحال و خسته منتظر موندم و بالاخره ووچر هتل رو بهم نشون داد. البته بهم توضیح داد که این ووچر تا زمانی که روش نوشته شده رایگانه و اگر بخوام بیشتر از اون تاریخ تو هتل اقامت کنم باید هزینه ش رو پرداخت کنم!

از کنسلی پرواز ترکیش ایرلاین تا هتل 4 ستاره!!

وقتی ووچر هتل رو گرفتم باید منتظر میموندم تا مسئول مربوطه به ترتیب اسم ها صدام کنه و با ترنسفر رایگان به هتل ببرتم. چمدون ها هم باید همونجا تو فرودگاه میموند چون گفتن که به صورت خودکار با پرواز بعدی شما ترنسفر میشه و نیازی نیست تحویلش بگیرید. پس با خیال راحت منتظر موندم و با ترنسفر فرودگاهی که ترکا بهش میگن شاتل باس به سمت هتلی که ترکیش داده بود رفتم. تقریبا 45 دقیقه تو راه بودم و ناراحت که چقدر این هتل از مرکز شهر دوره.

ولی وقتی به هتل رسیدم نظرم عوض شد. یک هتل 4 ستاره و سوپر لوکس که میشه گفت هزینه یک شب اقامتش از کل سفرم گرونتر بود! و حالا من به رایگان مهمون این هتل بودم اونم به صورت فولبرد. یعنی با صبحانه و ناهار و شام!! دوباره منتظر موندم تا کلید اتاقم رو بگیرم. رسپشن هتل هم بهم توضیح داده که 2 روز بعد چه ساعتی ترنسفر ترکیش میاد دنبالمون تا بریم فرودگاه. پس باید با خیال راحت و تا 10 شب 2 روز آینده از این اقامت لذت میبردم.

رفتم داخل اتاقم و تقریبا 5 دقیقه فقط درو دیوار و نگاه میکردم. واقعا هتل فوق العاده ای بود و برای چند ثانیه احساس خفن بودن کردم. هتلی که بهم داده بودن Vialand palace hotel استانبول بود. اتاقی که گیرم اومده بود دور بودن از مرکز شهر رو برام جبران کرد. دوش گرفتم و یک استراحت درست و حسابی کردم. فردا صبحش بعد از سرو صبحانه راهی شدم تا استانبول گردی کنم!

هتل ویالند پالاس

توفیق اجباری در استانبول!

خب حالا من یک سفر تقریبا رایگان دارم و 2 روز زمان. استرس بالا است اما خب دوست ندارم تمام این 2 روز رو صرف چک کردن اخبار و نگرانی کنم. پس بعد از صبحانه یک اوبر گرفتم و راه افتادم برای یک استانبول گردی حسابی. لیست جاذبه های نزدیک به هم رو پیدا کردم. مسجد سلیمانیه رو اول دیدم و بعد به سمت بازار بزرگ استانبول و بازار مصری ها رفتم. یه سر هم به راسته ادویه زدم. 

بعدش هم دوباره تاکسی گرفتم و رفتم محله بالات. حالا اینجا نمیخوام خیلی راجع به بخش گردش حرف بزنم. فقط میخوام بگم که این انتخاب شما است که از پرواز کنسل شده چطور استفاده کنید. روز بعد هم رفتم ایاصوفیه و مسجدش رو دیدم و بعد یک کشتی هم سوار شدم که تنگه بسفر رو تا نزدیک دریای مرمره میره و برمیگرده و بعد هم برگشتم هتل. 

رسپشن هتل از کنسلی دوباره پروازها بهم گفت و ساعت جدید چک اوت. فردا با شاتل باس به فرودگاه رفتم و کانتر 2 تا گزینه بهم داد. اول این که دوباره پروازم رو چینج کنم (که احتمال کنسل شدن دوباره ش خیلی بالا بود) دومین گزینه هم این بود که یک پرواز داخلی از استانبول به وان بگیرم و از اونجا زمینی برگردم ایران. چون قبلا تجربه سفر زمینی به وان رو داشتم خوب میدونستم بهترین راه همینه که بدون خرید بلیط هواپیما جدید برگردم ایران. پس پرواز استانبول به تهران رو تغییر دادم به استانبول به وان. بدون یک ریال هزینه. 

مسجد ایاصوفیه استانبول

موقع کنسلی پرواز خونسرد باشید و بهترین تصمیم رو بگیرید!

خب این تجربه من از کنسل شدن پرواز و بلیط هواپیما بود. خوبه که اینجور وقتها خونسرد باشید و فکر کنید. تا بتونید بهترین تصمیم رو بگیرید و پولتون رو تو جیبتون نگه دارید. البته این رو هم بگم که من مسافر ترکیش ایرلاین بودم، این که بلیط شما برای کدوم ایرلاین باشه هم میتونه تاثیر گذار باشه تو اتفاق های بعدی. امیدواریم که این تجربه من در سفرادوایز نکات خوبی براتون داشته باشه.

‫4 نظر

  • saghar گفت:

    عالللللی بود مرسی از نکاتی که گفتید

  • مهین گفت:

    برای پیگیری کنسلی بلیط هواپیما بیرون از فرودگاه باید چیکار کرد؟

    • Zara گفت:

      منظورتون و متوجه نشدم.. میخواید بلیطتون رو کنسل کنید؟
      برای پیگیری کنسلی بلیط هواپیما باید از طریق اپ یا سایت شرکتی که بلیط رو خریدید، اقدام کنید و درخواست کنسلی رو بزنید. با توجه به این که چند روز به تاریخ سفر مونده باشه و بلیطتون سیستمی باشه یا چارتری، جریمه کنسلی ازتون کم میشه و بقیه پول میاد به حسابتون..

  • taha گفت:

    خیلییی عالی بود و کاربردی مرسی از این ک تجربه شخصی و واقعی خودتون و نوشتید واقعا خیلی ارزشمند بودش

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *