شهر زیرزمینی کاریز کیش و 2500 سال تصفیه آب!

شهر زیرزمینی کاریز

جزیره کیش یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایرانه که با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی خود گردشگران زیادی را جذب می‌کنه. یکی از این جاذبه‌های منحصربه‌فرد، شهر زیرزمینی کاریز هست که به عنوان یکی از آثار تاریخی و فرهنگی ارزشمند این منطقه شناخته می‌شه. این شهر زیرزمینی، با قدمتی چند هزار ساله، نه‌تنها از نظر تاریخی اهمیت داره که از لحاظ معماری و طراحی هم خیلی جالب توجه. اگر قصد سفر به کیش دارید، در ادامه این مطلب از مجله سفرادوایز با شهر زیرزمینی کاریز کیش آشنا بشید.

فهرست مطالب

شهر زیرزمینی کاریز کیش کجاست؟

  • آدرس شهر زیرزمینی کاریز کیش: کیش، میدان المپیک، مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیر زمینی کیش (کاریز) 
  • مدت زمان برای بازدید: حدودا 1-2 ساعت
  • جاذبه های گردشگری اطراف کاریز کیش: ساحل مرجان، پارک دلفین ها و…
  • هزینه ورودی شهر زیرزمینی کاریز: 190 هزار تومان برای هر نفر
  • آدرس سایت: karizkish.com
  • شماره تماس: 0764473903

راه های دسترسی به کاریز کیش

کاریز در واقع همون قنات هست که به‌صورت زیرزمینی برای تأمین آب طراحی شده بود. شهر زیرزمینی کاریز کیش شبکه‌ای از قنات‌های باستانیه که در حدود ۲۵۰۰ سال پیش برای تأمین آب آشامیدنی این منطقه ساخته شده. حیرت انگیزه مگه نه؟ فکر کنید که هزاران سال پیش چنین تدبیری اندیشیده باشن!

بگذریم.. برای دسترسی به کاریز کیش، می‌تونید از چند راه استفاده کنید. اگه با ماشین شخصی می‌رید، باید به سمت جاده‌های اصلی کیش برید و تابلوهای راهنما رو دنبال کنید. همچنین، می‌تونید از تاکسی‌های محلی استفاده کنید که خیلی راحت تو رو به اونجا می‌رسونن.

اگه هم بخواید، می‌تونید از تورهای گردشگری که به این مکان می‌رن. در کل جزیره کیش خیلی بزرگ نیست و میشه از اینسر تا اونسرش و 45 دقیقه ای رفت. پس با گوگل مپ خیلی راحت میتونید برید به شهر زیرزمینی کاریز کیش. البته من در هتل داریوش کیش اقامت داشتم و از رسپشن هتل خواستم تا یک ماشین برام بگیرن به مقصد کاریز. 

شهر زیرزمینی کاریز

تاریخچه شهر زیرزمینی کاریز

شهر زیرزمینی کاریز یکی از جاذبه‌های خیلی خاص و قدیمی جزیره کیشه که از زمان هخامنشیان به جا مونده. این قنات‌های زیرزمینی، در اصل برای تامین آب شیرین مردم جزیره و مناطق اطراف ساخته شده بودن. فکرشو بکنید، اون زمان که هیچ تکنولوژی‌ای نبود، مردم تونستن همچین سازه‌ای رو زیر زمین طراحی و اجرا کنن!

این کاریزها با گذشت زمان و مرمت‌هایی که روشون انجام شده، حالا به یه مکان جذاب گردشگری تبدیل شدن که هر کسی که به کیش سفر می‌کنه، نباید دیدنشو از دست بده. شما هم حتما یک سر به این جاذبه مهم بزنید.

اهمیت آب در جزیره کیش

آب توی کاریز یه گنج واقعی بوده. آب‌های زیرزمینی که از بارون‌های فصلی تامین می‌شدن، از طریق این قنات به مردم جزیره می‌رسیدن. حالا اون موقع چه امکاناتی داشتن؟ تقریباً هیچی!

ولی با همین کاریزها زندگی رو واسه خودشون راحت‌تر کردن. آب شیرین توی جزیره‌ای که دور و برش پر از آب شور دریاس، واقعاً باارزش بوده. این نشون می‌ده که چقدر ساخت این قنات‌ها ضروری و بااهمیت بوده و چه تاثیری تو زندگی روزمره مردم داشته.

بازسازی کاریزها و تبدیل به جاذبه گردشگری

بعد از این که قنات‌ها چند سالی به حال خودشون رها شدن، تو سال‌های اخیر یه بازسازی حسابی روشون انجام شد. الان دیگه کاریز کیش فقط یه جاذبه باستانی نیست، بلکه یه مکان گردشگری خیلی خاصه که هر سال کلی توریست رو به سمت خودش می‌کشونه. وقتی وارد این شهر زیرزمینی می‌شید، انگار یه سفر تو زمان می‌کنید! تو راهروها و تونل‌ها قدم می‌زنید و با معماری باستانی و دستاوردهای اون دوران آشنا می‌شید.

کاریز کیش

 

معماری و ساختار شهر زیرزمینی کاریز

این قنات در عمق 16 متری زیر زمین قرار گرفته. این یعنی شما برای بازدید از کاریز باید یه سفر کوچیک به دل زمین داشته باشید! ساختارش از سنگ‌های مرجانی و رسوبات قدیمی تشکیل شده که باعث می‌شه داخل کاریز حتی توی تابستون‌های داغ هم خنک و خوشایند باشه. واقعاً خلاقانه‌س که از همچین موادی برای خنک کردن فضای داخلی استفاده کردن.

فضای داخلی کاریز

فضای داخلی کاریز مثل یه هزارتوی پیچ در پیچه که پر از تالارها و راهروهای جذابه. فکرشو بکنید، زمانی این فضاها رو برای استفاده از آب قنات‌ها و استراحت‌های کوتاه ساخته بودن! الان هم بازسازی شده و گردشگرا می‌تونن از این فضای جذاب بازدید کنن. تو هر گوشه و کنار این فضا، ردپای تاریخ رو می‌بینید که شما رو با گذشته‌های دور پیوند می‌ده.

سنگ های مرجانی 

شاید بپرسید که چرا این همه درباره سنگ‌های مرجانی کاریز صحبت می‌شه؟ دلیلش اینه که این سنگ‌ها نه فقط از نظر ظاهری جذابن، بلکه کارکرد خیلی خوبی هم دارن. این سنگ‌ها به کارایی و استحکام سازه کمک کردن و یه حس خاص به فضای کاریز دادن. وقتی تو این فضا قدم می‌زنی، بافت و رنگ سنگ‌ها براتون جلب توجه می‌کنه و حس متفاوتی رو بهتون می‌ده.

تونل‌های زیرزمینی پیچیده

تونل‌های زیرزمینی کاریز، با اون طراحی پیچیده‌شون، یکی از شاهکارهای مهندسی اون دوران بودن. واقعاً خلاقیت و دقت اون زمان ستودنیه. این تونل‌ها طوری طراحی شده بودن که آب به بهترین شکل ممکن به داخل جزیره هدایت بشه و همه ساکنان ازش بهره‌مند بشن.

شهر زیرزمینی کاریز کیش

تفریحات و امکانات موجود در شهر زیرزمینی کاریز

خب، بعد از این همه گشت و گذار تو دل زمین، قطعاً یه استراحت و خوردن غذا خیلی می‌چسبه. تو شهر زیرزمینی کاریز کیش کافه‌ها و رستوران‌های مختلفی هستن که می‌تونید هم غذاهای محلی بچشید و هم غذاهای بین‌المللی. واقعاً یه تجربه جالب و خوشمزه‌س که تو دل یه قنات باستانی بشینی و غذای خوشمزه بخوری.

موزه کاریز 

حالا علاوه بر همه اینا، یه موزه هم تو کاریز وجود داره که آثار باستانی مربوط به تاریخ و فرهنگ جزیره کیش رو به نمایش گذاشته. این موزه مثل یه دریچه‌س که شما رو بیشتر با تاریخ و تمدن این منطقه آشنا می‌کنه. آثار موجود تو این موزه قطعاً ارزش دیدن دارن، چون اطلاعات خیلی کاملی درباره این قنات‌ها و کارکردشون بهتون می‌دن.

بهترین زمان برای بازدید از شهر زیرزمینی کاریز کیش

بهترین زمان برای بازدید از کاریز کیش پاییز و زمستونه که هوا خنک‌تر و دلپذیرتره. ولی جالبه بدونید که حتی توی تابستون هم می‌شه از کاریز بازدید کرد، چون هوای داخلش همیشه خنکه. پس نگران گرمای تابستون نباشید و هر وقت دلتون خواست برید و از این جاذبه فوق‌العاده دیدن کنید.

هزینه ورودی و مدت زمان بازدید

هزینه ورودی به کاریز واقعاً مناسبه و به نسبت تجربه‌ای که به دست می‌آرید، کاملاً ارزششو داره. شما حدود ۱ تا ۲ ساعت می‌تونید تو این فضا بگردید و از همه بخش‌هاش بازدید کنید. یه فرصت خوب برای فرار از شلوغی و تجربه آرامش تو دل تاریخ. من یادم نیست اون زمان که از این جاذبه بازدید کردم چقدر ورودی دادم اما فکر نمیکنم الان بیشتر از 50 هزار تومان برای هر ایرانی باشه.

چرا بازدید از کاریز کیش تجربه‌ای متفاوتیه؟

کاریز کیش یه جاذبه معمولی نیست! اینجا شما وارد یه دنیای دیگه می‌شید. یه دنیای خنک و مرموز که با تاریخ و معماری اصیل ایرانی ترکیب شده. وقتی از این فضا بازدید می‌کنید، انگار گذشته رو لمس کرده باشید. این تجربه قطعاً با هر مکان دیگه‌ای که تا حالا دیدید فرق می‌کنه و خیلی خاص‌تر و جذاب‌تره.

اگه به کیش سفر می‌کنید، حتماً بازدید از کاریز رو توی برنامه‌تون بذارید. تجربه‌ای که از این بازدید به دست می‌آرید، قطعاً متفاوت و به‌یادماندنی خواهد بود. امیدوارم که مطالعه این مطلب هم براتون مفید بوده باشه..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *