ارگ بم کرمان تلنگری باشکوه به معماری جهان!

ارگ بم

چه واکنشی میشه داشت به افرادی که میگن کرمان هیچی نداره!! اونم با وجود ارگ بم که حتی بعد از زلزله ویرانگر هم هنوز داره به معماری قلعه‌های جهان طعنه میزنه! ارگ بم کرمان درست شبیه کارت پستالیه که نزدیک به عید از یکی از دوستان هدیه گرفته باشید، زیبا و باشکوه. ارگ بم کرمان از زمانی که یک شهر شاهی بوده تا الان که یک اثر ثبت شده در یونسکو، راه زیادی رفته و راه زیادی در پیش داره. اما امروز با سفرادوایز همراه باشید تا کمی با اسرار ارگ بم آشنا بشید.

اطلاعات ضروری سفر و بازدید از ارگ بم کرمان

 

هزینه ورودی به ارگ بم: هر نفر ایرانی 5 هزار تومان

بهترین زمان سفر به ارگ بم: فصل‌های خنک سال

روزهای کاری ارگ بم: شنبه تا چهارشنبه (روزهای تعطیل یا مناسبت‌های خاص ممکن است تاثیرگذار باشد)

ساعات بازدید: ساعت 7 صبح تا 17.30

مدت زمان برای بازدید: حدود 2 ساعت و نیم

شماره تماس ارگ بم: 03444314520

ارگ بم کرمان، آبادی در ویرانه‌ها!

در دل کویر لوت، شهری خشتی باستانی قرار داره که قرن‌ها شاهد تاریخ و فرهنگ ایران بوده و هست. ارگ بم نه فقط در ایران که در جهان شهرتی مثال زدنی داره و در فهرست میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده. ارگ بم کرمان عنوان بزرگ‌ترین سازه خشتی جهان رو داره. سازه‌ای که حتی بعد از زلزله همچنان به معماری جهان طعنه میزنه!

بخش های زیادی از ارگ بم در سال ۱۳۸۲، در اثر زلزله‌ تخریب شد و خیلی‌ها اسم ویرانه رو بهش دادن، اما ارگ بم نه تنها ویرانه نیست، که یک آبادیه که از زیر خاکستر و خاک سر بلند کرده تا معماری ایرانی رو سربلند کنه! ارگ بم کرمان به عنوان نمادی از مقاومت و ایستادگی ایرانیان در برابر سختی‌ها و مشکلات شناخته میشه و البته واقعا هم اینطور هست. اگر خودتون سری به این جاذبه گردشگری کرمان بزنید، متوجه شکوه اون میشید.

اما ارگ بم کجاست؟ برای بازدید از ارگ بم کرمان باید به شهر بم در استان کرمان برید. می‌تونید با هواپیما، قطار، اتوبوس یا ماشین شخصی به کرمان و بم سفر کنید و خودتون به این شهر زیبای کویری برسونید. فاصله شهر بم تا ارگ بم، حدود ۱۵ کیلومتره ولی مراقب باشید که ارگ بم قدیم رو با ارگ جدید بم اشتباه نگیرید. این 2 جاذبه با هم تفاوت دارن. مسیر دسترسی به ارگ بم آسفالت شده و رانندگی در این مسیر، حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشه.

ارگ بم کرمان

ارگ بم، روایتی از تاریخ و فرهنگ ایران

ارگ بم، قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال داره و در طول تاریخ، شاهد رویدادهای مهمی بوده. این شهر، در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و کاروان های تجاری زیادی از نزدیکی این جاذبه رد میشدن، به همین دلیل ارگ بم کرمان از اهمیت تجاری و نظامی زیادی برخوردار بوده است.

ارگ باستانی بم کرمان، بخش‌های مختلفی داره که هر کدام کاربرد خاصی داشتن. بخش رعیت‌نشین، محل زندگی مردم عادی بوده، بخش حکومتی، محل زندگی حاکمان و مقامات دولتی بوده و بخش نظامی، محل نگهداری سلاح‌ها و تجهیزات نظامی بوده که الان قابل بازدیده.

اگر به ارگ بم برید و خودتون و به بخش های بالایی قلعه برسونید، میتونید به راحتی حصار اصلی ارگ، بخش های رعیت نشین و حکومتی و برج و باروهای ارگ رو ببینید. تماشای شهر باستانی بم از بالای ارگ و دیدن نخلستان هایی که دورتادور این ارگ رو احاطه کردن، واقعا زیباست.

ارگ باستانی بم

ارگ بم کرمان نمادی از مقاومت و ایستادگی

زلزله سال ۱۳۸۲، ضربه‌ای سنگین به ارگ بم وارد کرد. اما مردم ایران، با اراده و عزمی راسخ، دست به کار شدن و این شهر تاریخی رو از ویرانه به آبادی تبدیل کردن. البته دراین بین نباید تلاش و همت وطن دوست ها و متخصصین مرمت رو از حفاظت و مرمت ارگ بم فراموش کنیم.

مرمت ارگ بم، یک پروژه بزرگ و پیچیده بود که سال‌ها به طول انجامید. اما در نهایت، این پروژه با موفقیت تموم شد و امروزه ارگ بم به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری کرمان در فهرست آثار مورد علاقه توریست های خارجی قرار داره و سالانه افراد زیادی برای دیدنش به کرمان سفر میکنن!

ارگ بم

معماری ارگ بم کرمان، حاصل هزاران سال هنر و عشق!

شاید خوندن این تیتر کمی اغراق به نظر برسه. چون همه ما درباره شایعاتی که درخصوص دفن اجساد انسان لابه‌لای خشت‌های ارگ بم شنیدیم! این شایعات که هنوز باستان شناس‌ها نظر قطعی دربارش ندارن، درخصوص دیوار چین هم وجود داره. اما من کاری به این چیزها ندارم. به نظرم هنر قابل اکتسابه اما عشق خودجوش!

قطعا آثار معماری زیادی از زمانی که انسان شهرنشین شد روی این کره خاکی به وجود اومده و از بین رفته. اما آثار معماری که الان ما به عنوان جاذبه گردشگری ایران یا جهان میشناسیم، اونهایی که موندگار شدن، حاصل هنر و عشقن! قطعا معمار یا معمارهایی که ارگ بم رو ساختن، به ما به انسان‌های 2500 سال بعد در قرن 21 فکر می‌کردن و دوست داشتن تا با ما ارتباط برقرار کنن.

اگر خودتون به بم برید و مثل من با گوش دل، به سکوت اطراف گوش بدید، شاید بتونید صدای مردمانی که روزی اینجا زندگی کردن، به دنیا اومدن، عشق ورزیدن و مردن رو بشنوید! بگذریم، زیادی عجیبش نکنم، به کرمان سفر کنید و در کنار جاذبه های گردشگری این شهر مثل باغ شازده ماهان یا باغ فتح آباد سری هم به این آبادی ویرانه خشتی بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *