کلیسا وانک نگین جلفا اصفهان!

کلیسا جامع ارامنه اصفهان در جلفا

همیشه علاقه زیادی به ادیان داشتم و همینطور جاذبه های مذهبی. مثل مساجد، کلیساها و حتی کنیسه. به نظرم خیلی خوب میشه خط فکری یک دین و آموزه های مذهبیش رو از تزئینات و معماری متوجه شد. امروز می‌خوام شما رو با یکی از زیباترین و خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان یعنی کلیسای وانک یا کلیسا آمناپرکیج آشنا کنم. کلیسا وانک اصفهان که کلیسای جامع ارامنه اصفهان محسوب میشه در محله جلفا نه تنها یک مکان مذهبیه، بلکه یک اثر هنری و تاریخی فوق‌العاده هم به حساب میاد. جایی که مطمئنم اگر از نزدیک ببینید، دلتون نمیاد تا از اونجا بیرون برید. یک جور جاذبه که شمارو اونجا نگه میداره!

فهرست مطالب

کلیسای وانک اصفهان کجاست؟

  • آدرس کلیسا وانک اصفهان: اصفهان، محله جلفا، خیابان نظر شرقی، کوچه کلیسای وانک
  • هزینه ورودی کلیسا وانک: نفری 20 هزار تومان برای هر ایرانی
  • ساعات و روزهای بازدید کلیسا: شنبه تا جمعه، ساعت 8:30 تا 13:30 و 16:00 تا 18:30
  • شماره تماس کلیسا: 03136243472
  • آدرس سایت کلیسا: vank.ir
  • جاذبه های گردشگری اطراف: کلیسا مریم مقدس، نقش جهان و..

راه های دسترسی به کلیسا وانک جلفا

برای رسیدن به کلیسای وانک در اصفهان، چند راه مختلف وجود داره که می‌تونید انتخاب کنید. اگر با خودرو شخصی سفر می‌کنید، می‌تونید از مسیرهای اصلی و گوگل مپ استفاده کنید و به راحتی به محله جلفا برسید. همچنین، پارکینگ‌های نزدیک کلیسا هم وجود داره که می‌تونید ماشین‌تون رو پارک کنید و بعد به سمت کلیسا پیاده برید.

اگر ترجیح می‌دید با وسایل نقلیه عمومی سفر کنید، اتوبوس‌های شهری اصفهان هم گزینه‌های مناسبی هستن. خطوط ۱۰ و ۱۱ به محله جلفا می‌رن و شما رو به نزدیکی کلیسا می‌رسونن. همچنین، تاکسی‌ها هم در این منطقه به وفور پیدا می‌شن و می‌تونید با هزینه‌ای مناسب به کلیسا برسید. با هر کدوم از این روش‌ها، به راحتی می‌تونید از زیبایی‌های کلیسای وانک لذت ببرید!

کلیسا وانک جلفا اصفهان

شاه عباس صفوی و کلیسا وانک

کلیسای وانک در محله جلفای اصفهان قرار داره و تاریخ ساختش به اوایل قرن هفدهم میلادی برمی‌گرده. این کلیسا در زمان سلطنت شاه عباس اول ساخته شده، زمانی که ارامنه به دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی به اصفهان مهاجرت کردند. نام “وانک” به معنای “دیر” است و این کلیسا به عنوان مرکز فرهنگی و مذهبی ارامنه در ایران شناخته می‌شه. البته بذارید یک حقیقت تاریخی و براتون خیلی رک و شفاف بگم، اینطور نبوده که ارامنه با میل شخصی خودشون به ایران مهاجرت کنن. میشه گفت یکجورهایی مجبور بودن!

به دو دلیل: 1 این که جمعیت متمرکز در محدوده ای که الان بهش میگیم ارمنستان (که همه هم مسیحی بودن) تحت فشار زیادی قرار داشتن که از سمت حکومت عثمانی بهشون وارد میشد. از یک طرف هم حکومت صفوی. به همین خاطر خیلی هاشون برای نجات جونشون و زنده مونده به ایران و یا خیلی کشورهای دیگه فرار کردن.

از طرف دیگه به دلیل علاقه زیاد عباس شاه جان به هنر و معماری و البته زورگویی ایشون، خیلی از هنرمندان، معماران و.. ارمنی، به زور به اصفهان آورده شدن. خب اینا در طول زمان تو ایران ساکن شدن و برای این که بتونن به دین خودشون پایبند باشن و قطره ای از دریای هنر و معماری که در ارمنستان داشتن جلو چشمشون ببینن، کلیسا وانک رو ساختن. یک مرکز مهم مذهبی برای ارمنی و مسیحی های اون موقع در ایران!

شیوه معماری و تزئینات کلیسا وانک

معماری کلیسای وانک یکی از زیباترین و خاص‌ترین نمونه‌های هنر معماری ارمنی در ایران به شمار میاد. این کلیسا ترکیبی بی‌نظیر از سبک‌های ایرانی و ارمنی هست. نمای بیرونی کلیسا با استفاده از آجرهای قرمز و کاشی‌های رنگی تزئین شده که جلوه‌ای خاص و دلنشین بهش داده. گنبد بزرگ و مخروطی شکل کلیسا، با طراحی شگفت‌انگیز، به راحتی در آسمان اطراف محله جلفا دیده میشه و هر ساعت رند صدای ناقوس بزرگی که تو حیاط کلیسا و در کنار درب اصلی قرار داره شنیده میشه. صدایی که شمارو میبره به عمق قرن 17-18 میلادی در اروپا!

تزئینات داخلی کلیسا شامل نقاشی‌های دیواری، طلاکاری و شیشه‌کاری‌های زیباست. یکی از نقاشی‌های معروف، تصویر “آخرین شام” هست که با جزئیات دقیق و رنگ‌های زنده به تصویر کشیده شده. همچنین، شیشه‌های رنگی که نور رو به داخل کلیسا می‌تابونن، فضایی روحانی و دلنشین ایجاد کردن. کلیسا وانک یکی از جاذبه هایی هست که وقتی واردش بشید، گردن درد میگیرید! به خاطر این که جزئیات نقاشی ها و تزئینات دیوارها، محراب و … انقدر زیاد و قشنگه که نمیتونید از نگاه کردن دست بردارید یا پلک بزنید. باور کنید دارم بدون اغراق میگم!

کلیسا وانک اصفهان

موزه کلیسا وانک

کلیسا وانک همونطور که گفتم کلیسا جامع ارامنه اصفهان و از بزرگترین کلیساهای ایران هست. تو محوطه این کلیسا یک ساختمان هست که به موزه کلیسا تعلق داره و مطمئنم حتی اگر اهل موزه گردی نباشید هم خوشتون میاد ازش.

موزه کلیسای وانک، یه زمانی فقط چند تا اتاق ساده بود که حدود صد سال پیش به همت طادئوس هونانیان در ضلع شمالی کلیسا ساخته شد. اما حالا به یک موزه بزرگ و کامل تبدیل شده. توی این موزه، نقاشی‌های تاریخی خیلی زیبایی، کتاب‌های نفیس خطی و آثار ارزشمندی نگهداری می‌شه که قبل از ساخت موزه، توی انباری متروک در کلیسا بود.

یکی از معروف‌ترین آثار موجود توی این موزه، تار مویی هست که متعلق به یک دختر ۱۸ ساله‌ست. روی این تار مو، جمله‌ای از تورات با قلمی از الماس نوشته شده. این اثر رو واهرام هاکوپیان، هنرمند ارمنی، در سال ۱۹۷۴ خلق کرده و سال بعدش به موزه وانک اهدا شده. بازدیدکنندگان می‌تونن با استفاده از میکروسکوپ، نوشته روی تار مو رو مشاهده کنن. نوشته روی تار مو به شرح زیر هست: به جهت دانستن حکمت و عدل و برای فهمیدن کلمات فطانت!

کلیسا وانک الماسی در جلفا اصفهان

وقتی پاتون رو تو محله جلفا اصفهان بذارید، انگار همه چیز فرق میکنه. یک حس و حال اروپایی خاصی اونجا درجریانه. درست رو به رو کلیسا یک کافه خیلی خاص هست که میتونید برید و تجدید قوا کنید و اگر بیشتر از یک ساعت اون حوالی باشید، وقتی ساعت رند بشه، صدای ناقوس برج ساعت کلیسا رو هم میشنوید که حس و حال باحالی بهتون میده.

وانک تنها کلیسا در جلفا نیست، درواقع جلفا کلیساهای زیادی داره که اتفاقا خیلی هاشون توسط مردم مسیحی اصفهان که در محدوده جلفا هستن استفاده میشه. اما به نظرم وانک زیباترینشونه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *