دره کال جنی طبس کجاست؟ + راهنمای بازدید

کال جنی طبس کجاست؟

طبیعت گردی یکی از هیجان‌انگیزترین شکلای سفره که آدم می‌تونه امتحان کنه. تو این نوع سفر، آدم می‌تونه جاهایی رو ببینه و چیزهایی رو تجربه کنه که واقعا شاید فقط یکبار تو زندگی فرصتش رو داشته باشه. جایی مثل دره کال جنی طبس. درسته که این یک جاذبه طبیعت گردی هست و هروقت برید، همونجا سرجاشه. اما خب تغییرات آب و هوایی و اقلیمی، میتونه خیلی چیزهارو عوض کنه. خلاصه، اگه می‌خواین یه تجربه هیجان‌انگیز از سفر داشته باشین، پیشنهاد می‌کنم طبیعت گردی در دره کال جنی طبس در خراسان جنوبی رو به خودتون هدیه بدید. تضمین میکنم که منظره هایی که اینجا میبنید و شاید فقط تو فیلم ها دیده باشید!

 

 

فهرست مطالب

دره کال جنی طبس کجاست؟

  • آدرس کال جنی طبس: خراسان جنوبی، جاده طبس – بشرویه، دوراهی استخر شاعر، روستای فشاه
  • روزها و ساعات بازدید: همه روزه (آب و هوا رو قبلش حتما چک کنید)
  • وسایل ضروری سفر: کفش مناسب و تجهیزات کامل طبیعت گردی، لیدر محلی.
  • هزینه بازدید: طبیعت خدا که پولی نیست 🙂
  • حداقل زمان بازدید: 3 ساعت حدودا
  • فاصله تا تهران: حدود 10 ساعت
  • جاذبه های گردشگری نزدیک: باغ گلشن، طاق شاه عباسی، کاروانسرای خان و…

تاریخچه کال جنی طبس خراسان جنوبی

اگه بخوام راجع به دره کال جنی طبس براتون تعریف کنم کلی داستان داره! این که اسمش رو از کجا آوردن و چرا به این نام شهرت داره، بذارید بگم. به زبون محلی “کال” یعنی دره یا گذرگاه آب. و “جنی” هم یعنی مربوط به جن‌ها دیگه! زمین‌شناسا میگن این دره حدود 150 میلیون سال قدمت داره. از قدیم الایام هم مردم محلی بهش میگفتن کال جنی، و حتی الان هم همه بهش به همین اسم می‌شناسنش.

آخه از همون قدیم، افسانه‌ها و داستان‌های زیادی درباره این دره ساخته شده که از هر نسل به نسل بعدی رسیده. به همین خاطر هم اسمش انقدر مرموز و هیجان‌انگیز شده. مثلا میگن اگه شب بری توش، جن‌ها بهت سنگ پرت می‌کنن و صداهای ترسناکی هم میشنوی! البته حالا دیگه میدونیم این صداها از وزش باد تو محوطه هست.

ولی واقعا جالب ترین قسمتش اون حفره‌هاییه که تو این دره هست. اگه بری تو اون حفره‌ها، اول باید 4 متر خم شده بری جلو، بعد به یه تونل 6 متری می‌رسی. تو این تونل نگاه کنید تا ببینید که هر سه متر جهت دست و پاهای کنده شده تو دیوارا عوض میشه! وقتی از این تونل رد شی، به یه راهرو می‌رسی که تو دو طرفش 5 تا اتاق هست، هر کدوم 2 در 2 متر. احتمالا جاهای عبادت در زمان ساسانی ها بودن اینا.

کال جنی واقعا یکی از جاهای دیدنی و هیجان‌انگیز طبس هست. اگه یه بار برید اونجا، مطمئن باشید که خاطره‌های فراموش نشدنی ازش به یاد می‌مونه!

دره کال جنی طبس

 

ساختار طبیعی دره کال جنی

کال جنی تو دامنه غربی رشته کوه فعال شتری و پایین دست رودخونه ازمیغان قرار گرفته. این دره حدود 9 کیلومتر طول داره و دو قسمت اصلی داره. قسمت اول پهنش حدود 30 متره با دیواره‌های 20 متری، اما قسمت دوم باریک‌تره و تو فصل‌های پربارون، آبم داره که واقعا منظره‌هاش خیلی زیباست.

تو طول این دره، چاله‌های آبی و نیزارهای متعددی وجود داره که زیبایی بی‌نظیری به این مکان بخشیده. جالب اینه که تو بعضی قسمتا، دیواره‌ها اونقدر به هم نزدیک شدن که آسمان رو به سختی میشه دید! میگن عامل این پیچ و خم‌ها و آثار فرسایش، باعث شده این دره هم زیبا و هم کمی وحشتناک جلوه کنه.

از طرفی، طبق افسانه‌ها و داستان‌های قدیمی که بین مردم محلی هست، اسم “کال جنی” هم ریشه تو همین ماجراها و اتفاقات مرموز این دره داره. میگن وقتی که کسی میرفته اینجا، گاهی صداهای عجیب و ترسناک میشنیده! اما حالا میدونیم این صداها از وزش باده. ولی همین قصه‌ها باعث شده این دره یه جذابیت خاصی پیدا کنه.

 

دره کال جنی یا دره جنیان

وسایل و نکات مهم قبل از بازدید کال جنی طبس

اگه قراره از دره کال جنی طبس بازدید کنید، چند تا وسیله ضروری که باید همراهتون داشته باشید رو می‌گم:

کفش مناسب کوهنوردی: چون قرار هست تو محوطه‌های سنگلاخی و ناهموار این دره قدم بزنید. پس کفش‌های مخصوص کوهنوردی و پیاده‌روی که محکم و ضد لغزش هستن خیلی مهمن.

2. آب و مقداری خوراکی: حتما باید آب و مقداری خوراکی مثل ساندویچ یا میوه همراهتون داشته باشید. توی این دره سایه و محل استراحت چندانی وجود نداره، پس باید خودتون آب و خوراکی کافی داشته باشید. (خواهش میکنم زباله هاتون رو رها نکنید و با خودتون برگردونید به یک سطل آشغال 🙂

3. چراغ قوه یا پیشانی بند چراغ دار: اگه بتونید تو بعضی قسمت‌های باریک و تونل‌مانند این دره تردد کنید، داشتن یه چراغ قوه یا پیشانی بند چراغ دار خیلی کمکتون می‌کنه.

4. زیرانداز: برای استراحت کردن تو محوطه‌های سنگی و خشک این دره، داشتن زیرانداز یا یک پتوی نازک می‌تونه کمک حالتون باشه.

5. کلاه، عینک و کرم ضد آفتاب: چون معمولا در این دره سایه‌ای وجود نداره، پوشاندن سر و استفاده از عینک و کرم ضد آفتاب ضروریه.

6. کمک‌های اولیه: یه جعبه کمک‌های اولیه ساده که شامل باندپیچ، الکل، گاز استریل و… باشه، همیشه همراهتون داشته باشید.

فکر کنم اگر با این وسایل تجهیز بشید، بتونید خیلی خوب از شرایط این دره لذت ببرید. البته این رو هم اضافه کنم که این دره مسیر سیلاب هست، اصلا به خاطر مرور زمان و حرکت آب و فرسایش این شکل های زیبا به وجود اومده. پس تنها نرید کال جنی و حتما از یک لیدر محلی که به خوبی با منطقه آشناست راهی بشید.

زیبایی بی انتها خراسان جنوبی و دره کال جنی طبس

وقتی میگیم خراسان جنوبی و طبس، قطعا فقط با یکی دوتا جاذبه گردشگری طرف نیستید و بی نهایت زیبایی و قدمت منتظر شماست. پس پیشنهاد می کنم که یک برنامه سفر به خراسان جنوبی داشته باشید و برای دیدن جاهای دیدنی طبس و کال جنی برنامه ریزی کنید. اگر قبلا اینجارو دیدید، از تجربه خودتون برای مخاطبای سفرادوایز بنویسید.

  • پ. ن: بعضی از عکسارو از علی بابا برداشتم و بقیه از اینترنت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *