چشمه علی دامغان عمارت قاجاری در دل کویر!

چشمه علی دامغان

تو دل کویر ایران، یه جایی هست که انگار یه تیکه از بهشته. اسمش چشمه علی دامغان هست. یه جا پر از آب و خنکی، با یه عمارت قاجاری خوشگل و یه عالمه درخت و گل. میدونم شما هم مثل من همیشه تصورتون از دامغان یا کلا استان سمنان، کویر و بیابون و گرمی بوده. اما خب برای دونستن از حقیقت باید از خونه بیرون برید و با چشم های خودتون ببینید. پیشنهاد سفر امروز ما در سفرادوایز رفتن به عمارت چشمه علی دامغان هست.

فهرست مطالب

چشمه علی دامغان کجاست؟

  • آدرس عمارت چشمه علی دامغان: سمنان، جاده دامغان-کیاسر-ساری، 32 کیلومتری شمال غرب شهرستان دامغان
  • مدت زمان بازدید: حداقل 1 ساعت
  • روزها و ساعات بازدید: همه روزه ساعت 10 صبح تا 16
  • هزینه ورودی: نفری 10 هزار تومان 
  • نزدیکترین جاذبه به چشمه علی دامغان: حدود 28 دقیقه فاصله تا باداب سورت

آشنایی با تاریخچه چشمه علی دامغان

بذارید قبل از هرچیزی بگم که سفر رفتن همیشه دیدن برج ایفل نیست. شما گردشگر و جهانگرد نمیشید، تا زیبایی های اطراف خودتون رو ندیده باشید. نمیتونید از دیدن اهرام مصر لذت ببرید، تا وقتی که روح سفر رفتن و اکتشاف رو توی خودتون پرورش نداده باشید. شاید هیچ وقت فرصت سفر به جاهای دور پیدا نکنید، پس چرا جاذبه های گردشگری نزدیک رو از دست بدید؟

دامغان یکی از همین شهرهای نزدیکه. اگر تهران، سمنان، مشهد، مازندران و شهرهای اطراف استان سمنان هستید، یک آخر هفته رو برای دیدن جاذبه های دیدنی دامغان اختصاص بدید. مسجد تاریخانه دامغان، چشمه علی دامغان و ده ها دیدنی دیگه.

چشمه علی تو استان سمنان، نزدیک شهر دامغان قرار داره. از تهران تا دامغان حدود 3 ساعت راهه. از تهران میتونید با ماشین شخصی یا اتوبوس به دامغان برید. از اونجا هم با تاکسی یا ماشین شخصی به چشمه علی برید. یه عمارت دو طبقه آجری که وسط دو تا استخر بزرگ قرار داره. این عمارت رو فتحعلی شاه قاجار ساخته. البته لازمه بگم که شواهد تاریخی نشون میده که چشمه علی قدمتی حداقل 3000 ساله داره.

در کتاب های تاریخی از این چشمه با نام های مختلفی مثل اللی بلاغ (به معنی پنجاه چشمه) و عالی بولاغ (به معنی چشمه بلند) یاد شده. فتحعلی شاه قاجار به خاطر علاقه زیادی که به این منطقه داشت، دستور ساخت عمارتی باشکوه در کنار چشمه رو داد. این عمارت که امروزه به عنوان یکی از جاذبه های اصلی چشمه علی شناخته میشه، در زمان خودش محل استراحت و شکار پادشاهان قاجار بوده.

بهترین زمان سفر به چشمه علی دامغان

خب همونطور که گفتم و میدونید، دامغان یک شهر نیمه کویری هست. درسته که چشمه علی یک عمارت باشکوه در کنار یک چشمه و استخر آبه که اطرافش و درختان بلند پوشوندن. اما برای رسیدن بهش باید دل به کویر بزنید. پس حواستون باشه که اگر روز خیلی گرمی و برای سفر انتخاب کنید، ممکنه اذیت بشید.

بهترین فصل برای رفتن به چشمه علی بهار و اوایل تابستانه. تو این فصل هوا خنکه و میتونید از طبیعت لذت ببرید. اینم بگم که تو محوطه چشمه علی چند تا رستوران و کافی شاپ هست که میتونید غذا و نوشیدنی بخورید.

چشمه علی دامغان
عمارت چشمه علی دامغان

عمارت قاجاری در جوار چشمه چندهزار ساله دامغان

امروزه چشمه علی به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری استان سمنان شناخته میشه و هر ساله گردشگران زیادی از سراسر ایران به این مکان زیبا سفر می‌کنن. اگر شما هم دوست دارید تا با زیبایی های ایران آشتی کنید، یک تعطیلی یا یک آخر هفته رو برای دیدن عمارت چشمه علی دامغان و زیبایی های اطرافش اختصاص بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *