دره ستارگان قشم عاشقانه‌های دره و آسمان!

دره ستارگان جزیره قشم

یکی از جالب‌ترین و سحر انگیزترین جاذبه‌های گردشگری قشم دره ستارگان هست. البته اگر مثل من جزو آخرین گروه‌هایی باشید که نزدیک به غروب آفتاب وارد دره ستارگان میشن متوجه سحر انگیز بودن این مکان می‌شید. وقتی که هوا کم کم تاریک میشه و ستاره‌ها بازور سعی میکنن خودشونو تو آسمان بالای سرتون جا بدن و جز سکوت دره و ستاره‌ها چیزی نمی‌بینید! همه چیز شبیه به فیلم‌ها میشه. با سفرادوایز همراه باشید تا بیشتر دره ستارگان قشم و اطلاعات ضروری اون رو بشناسید.

فهرست مطالب

دره ستارگان قشم کجاست؟

  • آدرس دره ستارگان قشم: جزیره‌ قشم، شمال غرب روستای برکه خلف
  • هزینه ورودی دره ستارگان: حدودا 10 هزار تومان برای هر نفر ایرانی (شاید کمی بیشتر شده باشه)
  • مدت زمان برای بازدید دره ستارگان: حداقل 2 ساعت
  • نکات مهم برای بازدید: کلی عکس بگیرید. کفش مناسب بپوشید و آب نوشیدنی همراهتون داشته باشید.

دره ستارگان و رازی 2 میلیون ساله!

دره ستارگان قشم یکی از جاذبه‌های طبیعی و شگفت‌انگیز این جزیره‌ است که هر ساله گردشگران زیادی رو به خودش جذب می‌کنه. این دره به خاطر شکل‌های عجیب و غریب سنگ‌ها و صخره‌هاش معروفه که به نظر می‌رسه انگار از یک دنیای دیگه اومدن. وقتی وارد این دره می‌شید، حس می‌کنید که در یک فیلم علمی تخیلی هستید و هر گوشه‌اش یه داستانی برای گفتن داره.

تاریخچه دره ستارگان به حدود ۲ میلیون سال پیش برمی‌گرده. اینجا به خاطر فرسایش طبیعی و تغییرات جوی، شکل‌های عجیب و غریب به خودش گرفته. طبق افسانه‌ها، مردم محلی می‌گن که این دره محل زندگی ستاره‌هاست و در شب‌های صاف، می‌شه نور ستاره‌ها رو در زمین دید، بعضی ها هم فکر میکنن که سالها پیش یک ستاره یا یک شهاب سنگ به این منطقه برخورد کرده و این دره به وجود اومده. اما خب واقعیت اینه که دره ستارگان قشم حاصل فرسایش و دوره های زمین شناسی مختلفه و ربطی به شهاب سنگ نداره.

امروزه دره ستارگان به یکی از مقاصد محبوب گردشگری تبدیل شده و بازدیدکنندگان می‌تونن از زیبایی‌های طبیعی و مناظر خارق‌العاده‌اش لذت ببرند. قدم زدن در این دره و تماشای غروب آفتاب، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای هر کسی به حساب میاد. اگر به قشم سفر کردید، حتماً این دره رو از دست ندید، چون واقعاً ارزش دیدن داره!

دره ستارگان قشم

دلایل علمی ایجاد دره ستارگان چیه؟

چطور این همه زیبایی و عجایب به وجود اومده؟ دلیل اصلی به وجود اومدن دره ستارگان در قشم فرسایش طبیعی و عوامل جوی هست. در واقع، این دره نتیجه میلیون‌ها سال تغییرات جوی و زمین‌شناسیه که باعث شده سنگ‌ها و خاک‌ها به شکل‌های خاصی دربیان.

یکی از عوامل کلیدی در شکل‌گیری این دره، بادهای شدید و بارش باران‌های فصلی هست. این بادها به مرور زمان سنگ‌ها رو فرسایش می‌دن و باعث می‌شن که شکل‌های جالبی مثل ستون‌های بلند و حفره‌های عمیق به وجود بیاد. همچنین، نوع سنگ‌ها و مواد معدنی موجود در این منطقه هم تأثیر زیادی روی شکل‌گیری این مناظر داره. سنگ‌های نرم‌تر زودتر فرسوده می‌شن و در نتیجه، شکل‌های خاصی رو به وجود می‌آرن.

در کنار این عوامل، تغییرات دما هم نقش مهمی داره. در قشم، دماهای بالا در روز و سردی شب باعث می‌شن که سنگ‌ها دچار انبساط و انقباض بشن و این خود باعث ترک‌خوردگی و فرسایش بیشتر می‌شه. همه این عوامل دست به دست هم می‌دن تا دره ستارگان به شکل امروزی خودش دربیاد و به یکی از شگفتی‌های طبیعی ایران تبدیل بشه.

دره ستارگان در جزیره قشم

دره ستارگان خبری از جن و ارواح نیست!

یادمه وقتی به سمت این دره حرکت کردیم نزدیک به غروب آفتاب بود و ما آخرین گروهی بودیم که اجازه ورود بهمون دادن البته با کلی خواهش و تمنا. چون تو جزیره آفتاب خیلی زودتر غروب میکنه و خیلی سریع جزیره تو تارکی فرو میره. بخاطر همین نزدیک به غروب آفتاب زمان کمی دارید تا تو دره ستارگان چرخی بزنید. البته یکی از دوستان بومی که همراهم بود میگفت، اهالی اینجا اعتقاد دارن که اجنه و ارواح شب ها در دره ستارگان آزاد میشن و صداهای عجیب و غریبی در این منطقه شنیده میشه.

البته من بعید میدونم چنین چیزی واقعیت داشته باشه. از نظر علمی، هیچ مدرکی برای وجود جن یا موجودات غیرعادی در دره ستارگان وجود نداره. این صداها معمولاً ناشی از باد، تغییرات دما و فرسایش طبیعی سنگ‌هاست. با این حال، این داستان‌ها به جذابیت و رمزآلودگی این مکان اضافه کرده و گردشگران زیادی رو به خودش جذب می‌کنه. خیلی‌ها می‌خوان ببینند که آیا واقعاً می‌تونن نشونه‌ای از این موجودات پیدا کنن یا نه. ولی خب من جزو اون دسته آدمها نیستم و بعد از تماشای غروب آفتاب دره ستارگان رو ترک کردم به سمت اقامتگاه پرویز. 

به خاطر ارتفاع زیادی که دره ها دارن، پرتگاه ها، سر بودن صخره ها و موارد مختلف، بهتره وقتی هوا تاریک میشه تو این محوطه نباشید (البته گارد ورودی و نگهبان دره ستارگان هم اجازه موندن در شب رو بهتون نمیده) این موضوع به خاطر سلامت خودتون هست تا یک وقت در تاریکی شب از ارتفاع پایین نیفتید و به خودتون و ستون های صخره ای آسیب نزنید 🙂

چه زمانی برای بازدید دره ستارگان به قشم برید؟

اگر به دنبال سفری فراموش‌نشدنی به قشم و دیدن شگفتی‌های دره ستارگان هستید، انتخاب زمان مناسب بسیار مهمه. بهترین زمان برای سفر به قشم معمولاً از اوایل پاییز تا اواخر بهار است. در این مدت، دما ملایم‌تر و هوا دلپذیرتره، که باعث می‌شه شما بتونید به راحتی از زیبایی‌های طبیعی این منطقه لذت ببرید.

به ویژه در ماه‌های آبان تا فروردین، قشم هوای خنک‌تری داره و شب‌ها دما به حدی می‌رسه که می‌تونید به راحتی به گشت و گذار در دره ستارگان بپردازید. در این زمان، آسمان شب هم بسیار زیباست و شما می‌تونید ستاره‌ها رو به وضوح ببینید. این تجربه می‌تونه خیلی جذاب و آرامش‌بخش باشه.

اما اگر به دنبال تجربه‌ای خاص‌تر هستید، سفر در شب‌های ماه کامل هم گزینه عالیه. در این زمان، نور ماه به سنگ‌ها و شکل‌های عجیب دره جلوه‌ای خاص می‌بخشه و می‌تونید عکاسی فوق‌العاده‌ای انجام بدید. البته برای دیدن دره ستارگان در شب باید حتما از قبل هماهنگی های لازم رو انجام بدید.

در نهایت، هر فصل زیبایی‌های خاص خودش رو داره. اما برای دیدن دره ستارگان و لذت بردن از مناظر طبیعی، فصل‌های پاییز و زمستان بهترین زمان‌ها هستن. پس کوله‌بارتون رو ببندید و آماده یک ماجراجویی بی‌نظیر در قشم بشید!

دره ستارگان

تفریحات دره ستارگان قشم

دره ستارگان قشم واقعاً یه جای فوق‌العاده برای تفریح و گشت‌وگذار هست! می‌تونید کلی وقت رو صرف پیاده‌روی کنید و از مناظر عجیب و غریبش لذت ببرید. شکل‌های سنگی و تپه‌های رملی واقعاً جذابن و هر جا که نگاه کنید، یه منظره خاص می‌بینید و میتونید کلی عکس متفاوت و خفن بگیرید. 

علاوه بر این، شب‌ها هم که آسمون پرستاره‌اش یه حال و هوای دیگه‌ای داره! می‌تونید بشینید و به ستاره‌ها نگاه کنید. البته من شب رو تو اقامتگاه بودم و بعد از غروب آفتاب برگشتم چون هم اجازه نمیدادن بمونیم (باید مجوز داشته باشید) هم این که ماشینی که کرایه کرده بودم منتظرم بود.ولی خب کلیتش اینه که چه وقتی به سمت دره ستارگان برید چه وقتی ازش برمیگردید، طول مسیرتون فقط زیبایی های طبیعی میبینید.

یجورایی هم آغوشی و عشق بازی زمین و آسمون، دره و نور خورشیده که خیلی چشم نوازه. مسیر بازدید از دره ستارگان هم با سنگریزه مشخص شده و تو همون مسیر باید حرکت کنید. خلاصه دنبال تفریح خاص و شترسواری و سافاری تو دره ستارگان نباشید. اینجا یک بخشی از ژئوپارک قشمه و مطمئنم فقط با مناظر زیبا شمارو شگفت زده میکنه و برای یک روز کامل سرگرم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *