شفق قطبی در آسمان ایران! رویایی که واقعی شد!

شفق قطبی در ایران

اگر شما هم مثل من عاشق دیدن شفق قطبی باشید و رویای رفتن به مورمانسک، نروژ یا کشورهای مدار شمالی باشید، از شنیدن این خبر شگفت زده میشید. مشاهده شفق قطبی در آسمان ایران! آره درست شنیدید. رقص نورهای شگفت انگیز و رنگی و پدیده زیبای شفق قطبی در ایران! بریم تا بقیه خبر و براتون بگم..

شفق قطبی در آسمان ایران!

شفق قطبی پدیده زیبای نجومی هست و بیشتر در مدار شمالی و جنوبی کره زمین دیده میشه. وقتی پرتوهای خورشیدی با میدان مغناطیسی جو زمین در قطب شمال و جنوب برخورد میکنن، پدیده شفق قطبی به وجود میاد. پدیده زیبایی که اگر ساکن کشورهای شمالی و جنوبی مدار زمین باشید یا بهشون سفر کنید، با چشم خودتون میتونید ببینید. نورهای زیبایی که رقص کنان در آسمان پدیدار میشن و به حرکت درمیان و به مرور به اوج میرسن. جوری که آسمان پراز نورهای بنفش، سبز، آبی و … میشه. 

دیدن این پدیده تو کشورهایی که در عرض‌های پایینتر از مدار شمالی و جنوبی هستن، تقریبا غیر ممکنه. اما اینبار، فعالیت خورشید بعد از 20 سال به اوج خودش رسیده و بعضی از انفجارهای خورشیدی با قدرت و شتاب بالایی پرتاب شدن و درنتیجه برخورد با جو زمین و میدان مغناطیسی و ذراتی که در جو وجود دارن، نه تنها در قطب، که در کشورهای عرض های پایینتر هم دیده شدن. حتی ایران!!!! 

شفق قطبی در ایران

مشاهده شفق قطبی در آسمان سه قلعه فردوس در خراسان جنوبی

عکسی که بالا دیدید مربوط به مشاهده شفق قطبی در ایران هست که شب 22 اردیبهشت توسط آزاد کریمی که یکی از عکاسان آسمان شب هست به ثبت رسیده. ایشون تونسته تصویری از شفق قطبی در مدار ۳۳ درجه ایران در منطقه سه قلعه فردوس خراسان جنوبی به ثبت برسونه. ساعت 1 بامداد و دقیقا زمانی که فعالیت شفق قطبی به اوج خودش رسیده. شگفت انگیزه مگه نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *